وضعیت وزارت جهاد کشاورزی در دوران دکتر خاوازی

وضعیت وزارت جهاد کشاورزی در دوران دکتر خاوازی
به‌رغم گذشت نزدیک به ۶ ماه از آغاز به کار دکتر خاوازی به‌عنوان وزیر آکادمیک جهاد کشاورزی، بخش کشاورزی که وظیفه خطیر تأمین امنیت غذایی پایدار آحاد جامعه را برعهده دارد و در حال حاضر به‌عنوان تنها بخش دارای رشد اقتصادی مثبت در این ایام سخت تحریم‌ها می‌باشد، به فعالیت تولیدی خود ادامه داده است ولی کم‌کم دارد زیر بار مشکلات روزافزون خرد می‌شود.
دیده بان امنیت غذایی، دکتر خاوازی، در حالی از مجلس رأی اعتماد گرفت که مجلس در روزهای پایانی خود قرار داشت و اکثریت نمایندگان هم از راهیابی به مجلس جدید بازمانده بودند. در این شرایط دولت هم تمام قد به حمایت از وی پرداخت و در جلسات متعددی، تمامی ظرفیت معاونت‌های پارلمانی تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های خود را برای کسب رأی بالای وی مصروف نمود که نتیجه آن لابی‌گری بیشتر نمایندگان قبلی و انتظار آنها از وزیر جدید جهاد کشاورزی برای بکارگیری در بدنه وزارتخانه بود. کما این که رییس پیشین کمیسیون کشاورزی بر صندلی معاونت کلیدی برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارتخانه جلوس کرد.
دکتر خاوازی در جلسه بررسی رأی اعتماد مجلس رفع تنگناها و موانع تولید در دوره مدیریت خود را‌‌‌ از جمله برنامه‌های راهبردی خود خواند و گفت: ریل گذاری برای شکوفایی بخش کشاورزی از جمله برنامه‌هایی است که برای این حوزه در نظر دارم. اکنون این پرسش مطرح می‌شود که کدام تنگنا و مانعی از تولیدات دام و طیور و کشاورزی در این دوره ۵ ماهه فعالیت ایشان رفع شده و آیا ریل‌گذاری بر مسیر سنگلاخ امکان‌پذیر است؟ مشکلاتی که با انتشار فیلم معدوم‌سازی جوجه‌های یکروزه در تمامی رسانه‌ها همزمان با آغاز به کار ایشان پدید آمد و در ادامه با معضل تأمین نهاده‌های تولید و افزایش وحشتناک قیمت کود و مشکلات بازار محصولات کشاورزی مانند زعفران و … تاکنون ادامه داشته است. براستی جناب خاوازی آیا می‌دانید هم اکنون روزانه چه تعداد جوجه یکروزه با همان شیوه‌های غیراخلاقی معدوم می‌شوند؟


آیا تأمین غذای کافی و جهش تولید در بخش کشاورزی با ناتوانی روزافزون مردم در خرید غذای خود و کوچکتر شدن سفره ایشان مدنظر شما و همکاران نزدیکتان است. اگر راهکار حل تمامی مشکلات بخش کشاورزی را در اختیار ندارید پس چرا در ۵ ماهه اخیر حتی یک نامه به مسئولان نظام ننوشته‌اید و آن را در اختیار رسانه‌ها نگذاشته‌اید؟ آیا برای شما حفظ صندلی وزارت مهم‌تر است یا امنیت غذایی مردم و حفظ توان خرید ایشان؟ برای شما حفظ سمت وزارت مهم‌تر است یا رفع فوری مشکلات کشاورزان در ابتدای فصل کشت؟
در حال حاضر نه تنها مشکلات قبلی وزارت جهاد کشاورزی مانند تعلیق اختیارات قانون انتزاع و عزل و نصب‌های بدون اخلاق و ضابطه در وزارتخانه حل نشده، بلکه عملکرد بسیاری از دفاتر و معاونت‌ها و سازمان‌های وزارتخانه محل بحث فراوان می‌باشد. فقط به عنوان نمونه عرض می‌نمایم که تاکنون راجع به ۱۰ تن زعفرانی که در دوران سرپرست منصوب شما در سازمان تعاون روستایی از بورس بیرون آورده و فروخته شد توضیحات قانع کننده‌ای بیان نشده و شنیده‌ها حاکی از ورود نهادهای نظارتی به این موضوع است. همچنین درباره برنامه بازارگاه و بی‌تدبیری‌های صورت گرفته پیرامون آن هم در مجالی دیگر و به طور کامل صحبت خواهم کرد.
البته با توجه به این موضوع که بیان تمامی موارد در این مجال اندک نمی‌گنجد قصد دارم در سلسله مطالبی و به صورت کاملاً تخصصی به عملکرد زیرمجموعه‌های وزارت جهاد کشاورزی مانند: حوزه وزارتی، سازمان تعاون روستایی، معاونت توسعه مدیریت و منابع، معاونت امور تولیدات دامی، معاونت باغبانی، معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی، شرکت‌های جهاد نصر و سایر شرکت‌ها و … پرداخته و در آینده‌ای نزدیک آنها را مورد بررسی تخصصی قرار خواهم داد.
جناب دکتر خاوازی! نمایندگان مجلس یازدهم با نمایندگان مجلس قبلی تفاوت بسیاری در دیدگاه‌ها و روش‌های برخورد با موضوعات دارند و اولویت ایشان توجه به بهبود معیشت و رفع مشکلات تولید در سال جهش تولید است و به نظر بنده این که اطرافیان شما شایع نموده‌اند به دلیل حمایت مقام معظم رهبری از دولت در سال پایانی فعالیت؛ وزارت شما از تیغ استیضاح مصون است، خیالی بیش نبوده و همانگونه که نمایندگان محترم مجلس در بحث تعیین قیمت خریدهای تضمینی انقلابی عمل کردند، با هرگونه تهدید امنیت غذایی مردم کشور برخورد مناسب خواهند نمود.
جناب وزیر از شما انتظار می‌رفت با انتصاب مدیران توانمند اجرایی و جهادی، زمینه‌های بهبود امور بخش کشاورزی را تحت مدیریت علمی خود فراهم آورید، اما با انتخاب دوستان آکادمیک خود در حلقه اول مدیران نزدیک به خودتان، به نوعی موجبات دور شدن مدیران جهادی از تصمیمات سازنده و اجرایی را در بخش کشاورزی فراهم آورده‌اید.
جناب وزیر بی‌شک تولید و تولیدکننده در بخش کشاورزی و دام و طیور روزگار سختی را تجربه می‌کنند، پس شایسته است تا دیر نشده و تولید ملی بیش از این آسیب ندیده است با در پیش گرفتن رویه‌های جهادی و اجرایی مناسب به داد بخش کشاورزی و کشاورزان و دامپروران و تولیدکنندگان مرتبط برسید و در این مسیر نشریات تخصصی و بهره‌برداران بخش و مردم را امین دانسته و اطلاع رسانی مناسب‌تری ارائه بفرمایید.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com