ورشکستگی پرورش‌دهندگان دام سبک

ورشکستگی پرورش‌دهندگان دام سبک
مدیرعامل اتحادیه دام سبک گفت: قیمت غلات به عنوان خوراک اصلی دام روند افزایشی به خود گرفتند و بالاتر از نرخ تورم (نقطه به نقطه و سالانه) بودند این در حالیست که افزایش قیمت دام سبک حتی به نرخ شاخص هم نرسید از این رو بسیاری از دامداران سبک ورشکسته شدند و دام‌های مولد را روانه کشتارگاه‌ها کردند.

افشین صدر دادرس با بیان اینکه میانگین فروش دام زنده کیلویی ۶۵ تا ۷۰ هزار تومان است، گفت: روند قیمت دام زنده نزولی است.

وی با اشاره به بی‌توجهی دولت‌های دوازدهم و سیزدهم به حوزه دام سبک روستایی و عشایری، افزود: وزارت کشاورزی در حالی با اصلاح نظام یارانه‌ای همراه شد که شرکت پشتیبانی امور دام توان تنظیم بازار نهاده را نداشت و هم اکنون قیمت جو و ذرت در بازار آزاد بالاتر از نرخ دولتی عرضه می‌شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه قیمت گوشت هفتگی در حال افزایش است، خاطر نشان کرد: به نظر می‌رسد دولت تلاشی برای کنترل گوشت انجام نمی‌دهد و بیشترین فشار را متوجه دامداران می‌کنند.

صدردادرس با اشاره به تکرار خشکسالی‌های شدید در سال‌های اخیر، افزود: ظرفیت مراتع کشور به شدت کاهش پیدا کرده‌اند و لازمه این مهم این است که دام را از مراتع خارج و در بازار داخلی و خارجی عرضه کنیم.

به گفته وی؛ مدیر عامل شرکت پشتیبانی امور دام با افتخار اعلام کرد روزانه ۶۰ تن گوشت خارجی وارد بازار می‌کند این در حالیست که بازار در شرایط رکود است و این مسائل همه دست به دست هم دادند که قیمت دام زنده کاهشی شود.

مدیرعامل اتحادیه دام سبک با بیان اینکه بی‌توجهی به صنعت دام از سال ۹۸ آغاز شده است، گفت: شورای قیمت‌گذاری، با صادرات دام موافقت کرد، اما تا زمانی شیوه نامه اجرایی این مصوبه خارج نشود نمی‌توان درباره آن اظهار نظر کرد. باید جزییات طرح دیده شود و اینکه آیا قابلیت عملیاتی شدن دارند یا ندارد؟

صدردادرس تاکید کرد: دامداران باید درآمد داشته باشند تا بتوانند به حیات خود ادامه بدهند اگر این درآمد کسب نشود به خودی خود تعطیل می‌شود. ماده ۲۰ قانون نظام دامپروری دولت را مکلف کرده است که خرید تضمینی مرغ، شیر و گوشت قرمز را انجام بدهد، اما این تکلیف مانده است و عملیاتی نمی‌شود.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه خرید تضمینی دولت می‌تواند تولیدکنندگان دام و طیور را از فروپاشی نجات دهد، افزود: با حکم و دستور نمی‌توان کاری را پیش برد. مراد از خرید تضمینی، یعنی خرید دام با قیمت تمام شده و با خرید حمایتی متفاوت است با خرید تضمینی دامداران هزینه و درآمد آن‌ها متعادل می‌شود این در حالیست که از دهه ۸۰ به این سو خرید تضمینی دام و طیور نداشتیم.

بنا به اظهارات این فعال اقتصادی؛ دامداران پس از ورود و دخالت دولت و دولتی شدن تامین و توزیع نهاده‌ها متوجه آسیب‌های جدی شدند؛ در واقع اولین و بزرگترین قربانی ورود مستقیم دولت‌ها و دخالت آن‌ها در این بخش هستند.

قیمت انواع گوشت گوسفند و گوساله در بازار

همچنین در این رابطه مهدی میرزا امین عضو هیات رییسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی با اشاره به افت فروش ۲۰ درصدی خرید گوشت گوساله، گفت: قیمت خرید گوشت گوساله بعد از کاهش تقاضا برای خرید این محصول نسبت به هفته گذشته ۱۰ هزار تومان کاهش پیدا کرده است.

وی با اشاره به نرخ گوشت گوساله، گفت: مخلوط کیلویی ۱۹۵ هزار تومان، مغز ران کیلویی ۲۱۵ هزار تومان، مخلوط گوشت گوساله (قلوه گاو و سردست گوساله) کیلویی ۱۹۵ هزار تومان، چرخ کرده یک دست قلوه گاو کیلویی ۱۷۵ هزار تومان است، اما از آنجایی‌که چربی این گوشت زیاد است بیشتر کبابی‌ها آن را خریداری می‌کنند و مصرف خانوار‌ها ندارد.

به گفته میرزا امین؛ فروش قصاب‌های کاهش پیدا کرده است و کاهش ۱۰ هزار تومانی نرخ گوشت این امید را ایجاد کرده است کسانی که گوشت را از سبد غذایی خود حذف کرده بودند حداقل در ماه نیم کیلو مخلوط گوشت گوساله خریداری و بتوانند دو وعده غذایی با آن تهیه کنند.

عضو هیات رئیسه اتحادیه تهیه و توزیع گوشت گاوی تصریح کرد: هزینه تولید دام از خرید نهاده تا حمل و نقل آن بالا رفته از این‌رو طبیعی است شاهد افزایش نرخ گوشت در بازار باشیم.

مشاهده‌ات میدانی نشان می‌دهد که قیمت شقه گوشت بره نر پرواری در واحد‌های صنفی کیلویی ۱۹۲ هزار تومان، ران بره نر کیلویی ۲۳۰ هزار تومان است. البته قیمت میش بز و بره نر سن دار کیلویی ۵۰ هزار تومان از بره نر پرواری کمتر است.

مشاهدات حاکی از این مهم است که قیمت گوشت گوسفند نسبت به هفته گذشته حدود ۲۰ هزار تومان افزایشی شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com