هشدار دامپزشکی کردستان درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان

هشدار دامپزشکی کردستان درباره شیوع آنفلوانزای پرندگان
مدیرکل دامپزشکی کردستان گفت:مرغداران و روستاییان با توجه به سرمای هوا و فصل مهاجرت پرندگان مهاجر به زیستگاه های طبیعی استان و افزایش هشدارهای سازمان های جهانی درباره شیوع آنفلوانزای فوق حاد پرندگان، اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند.

مجتبی ورمقانی روز دوشنبه اظهار داشت: گزارش های ارسالی از سازمان جهانی بهداشت دام حاکی از بروز و شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در بسیاری از کشورها از جمله کشورهای همسایه است و با توجه به تجربه سال های گذشته، احتمال درگیری کشور ما به واسطه استقرار در مسیر مهاجرت پرندگان وحشی و امکان در معرض قرار گرفتن با این ویروس از طریق تماس این پرندگان با طیور اهلی و پرندگان وحشی مقیم وجود دارد.

وی از مرغداران و روستاییان خواست با انجام واکسیناسیون آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در مزارع پرورشی مادر گوشتی و گله های تخمگذار، مانع از شیوع این بیماری در بین طیور خود شوند.

مدیرکل دامپزشکی کردستان ادامه داد: گزارش سریع هر گونه تلفات و یا افت مصرف آب و دان و یا تولید بویژه در مزارع مادر، تخمگذار و بوقلمون به شبکه های دامپزشکی، انجام عقیم سازی کود مرغی مزارع پرورشی و ممانعت از دسترسی پرندگان آزاد پرواز به آن، تشدید اقدامات قرنطینه ای و امنیت زیستی در مزارع پرورشی طیور و به حداقل رساندن تردد افراد و خوردروها، بویژه تانکر آب و سوخت و خودروهای حمل نهاده ها و تخم مرغ از دیگر اقداماتی است که خطر شیوع بیماری را کاهش می دهد.

ورمقانی با تاکید بر عدم انتقال و جابه جایی کارتن، شانه و نهاده ها بین واحدهای پرورشی، افزود: خودداری از جوجه ریزی و یا پولت ریزی در واحدهای مادر، تخمگذار و پولت بدون تاییدیه کمیته ممیزی امنیت زیستی، انجام اقدامات لازم جهت جلوگیری از هر گونه تماس پرندگان آزاد پرواز با نهاده های موجود در انبار و محصور کردن پرندگان در مناطق روستایی با قفس و نصب توری، ضروری است تا از تماس آن ها با سایر پرندگان به ویژه در کنار تالاب ها و زیستگاه های پرندگان مهاجر جلوگیری شود.

تهیه مرغ کشتاری بهداشتی و تخم مرغ بهداشتی از مراکز مجاز عرضه و تحت نظارت سازمان دامپزشکی از دیگر مواردی بود که مدیرکل دامپزشکی کردستان بر آن تاکید کرد و گفت: در بازارهای محلی از خرید هرگونه پرنده صید شده، چه زنده و چه ذبح شده، خودداری شود چرا که کشتار، پرکنی، تمیز کردن و مصرف گوشت آنها می تواند سبب بیماری و انتشار ویروس آنفلوانزا شود.

وی توصیه کرد: شهروندان در صورت مشاهده تلفات در پرندگان خود یا همسایگان، موضوع را بی درنگ به اداره دامپزشکی یا خانه بهداشت روستا اطلاع داده و تا قبل از ورود گروه دامپزشکی به روستا برای بررسی تلفات پرندگان، از دست زدن به پرندگان تلف شده، دفن و یا رها کردن آن ها در کوچه، جاده، نهر و رودخانه، خودداری کنند.

ورمقانی از شهروندان خواست در صورت مشاهده هرگونه تلفات ناگهانی در پرندگان، در کوتاهترین زمان با سامانه پیغام گیر شبانه روزی ۱۵۱۲ این اداره کل تماس بگیرند.

آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان بیماری ویروسی و مشترک بین انسان و طیور است که این عفونت در پرندگان اهلی به سرعت سبب همه‌گیری در میان آنها می‌شود.

پرندگان وحشی آبزی به عنوان مهمترین ذخایر طبیعی ویروس آنفلوآنزا محسوب می‌شوند و بوسیله آنها ویروس از یک نقطه به نقطه دیگری حمل و از طریق بزاق و فضله، بیماری به پرندگان اهلی و کسانی که با پرندگان تماس دارند، منتقل می‌شود.

در نوع خفیف آنفلوآنزای مرغی، ابتلا به بیماری با ریزش پرهای پرندگان و کاهش تولید تخم مشخص می‌شود و در نوع دوم، بیماری به سرعت در میان پرندگان شایع و باعث اتلاف شمار زیادی از آنها می‌شود. این بیماری از طریق تجارت پرندگان زنده و پرندگان مهاجر مانند اردک‌ها و سایر پرندگان دریایی از کشوری به کشور دیگر منتقل می‌شود.

سرفه، گلودرد، تنگی نفس و سابقه تماس در یک هفته قبل از مرگ پرندگان آلوده یا در مرحله واگیری و سطوح آلوده به ویروس و تب بالای ‌ ۳۸درجه از علایم بیماری آنفلوآنزای مرغی در انسان محسوب می‌شود.

پرندگان آبزی، وحشی و مهاجر بدون ابتلا بـه ایـن بیماری می‌توانند ویروس را تا مسافت‌های طولانی انتقال دهند و لازم است اقدامات پایش بیماری به صورت مستمر تشدید شود.

انسان در ارتباط مستقیم با پرندگان بیمار یا لاشه‌های پرندگان کشته شده نیز می‌تواند به این بیماری مبتلا شود.

در ایران منشاء این بیماری، پرندگان مهاجری عنوان می‌شود که در فصل سرد سال از مناطق سردسیر شمالی وارد مناطق گرم یا معتدل می‌شوند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com