واکنش دامپزشکی گلستان به توزیع داروهای تقلبی دام
هشدار به دامداران درباره خوددرمانی دام

هشدار به دامداران درباره خوددرمانی دام
محسن عبدالوند  با اشاره به گلایه برخی از دامداران از توزیع داروهای تقلبی در برخی از داروخانه‌ها، اظهار کرد: نزدیک به ۲۳ کارخانه تولید مکمل و دارو در استان گلستان زیر نظر اداره‌کل دامپزشکی فعالیت می‌کنند که تمامی این داروخانه‌ها، مسئول فنی دارند و تولید داروها تحت نظارت کامل انجام می‌شود.

وی به توزیع داروهای تقلبی بین زنبورداران اشاره کرد و افزود: متأسفانه زنبورداران خیلی از داروهای موردنیاز خود را به‌صورت غیررسمی از مبادی مختلف تأمین می‌کنند البته ما بارها به تعاونی و تشکل مربوط به این بخش اخطار دادیم و حتی دامپزشک تخصصی زنبورداری و داروخانه آن در استان موجود است اما باز هم فرهنگ نادرست خوددرمانی در بین اکثر دامداران به‌ویژه زنبورداران رواج پیدا کرده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گلستان، خوددرمانی و تشخیص اولیه اشتباه را یکی از عادت‌های غلط دامداران برشمرد و تصریح کرد:متأسفانه برخی از دامداران تصور می‌کنند به دلیل تجربه چندین ساله خود می‌توانند دست به هر اقدامی بزنند و در نتیجه اقدامات خودسرانه، نادرست و غیرتخصصی، ضمن تحمیل هزینه، دام خود را هم در معرض آسیب و نابودی قرار می‌دهند.

عبدالوند متذکر شد: گاهی اوقات دامداران باوجودآنکه زحمات زیادی را برای پرورش دام متحمل می‌شوند اما بر اثر تشخیص اشتباه، اقدام به تهیه داروهای گران‌قیمت می‌کنند که نتیجه‌ای هم نمی‌گیرند.

وی از وجود ۱۰۵ داروخانه و ۱۳۱ درمانگاه و درمانگر ویژه دامپزشکی در سطح استان گلستان خبر داد و گفت: با وجود فعالیت تعداد زیادی دامپزشک در استان باز هم دامداران اقدام به درمان خودسرانه می‌کنند.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی استان گلستان با اشاره به اینکه ما منکر وجود داروهای تقلبی نیستیم، بیان کرد: اگر موردی از داروهای تقلبی بوده توسط همکاران ما جمع آوری شده و پس از هماهنگی به عمل آمده با مراجع قضایی، معدوم‌سازی شده است.

عبدالوند با بیان اینکه تاکنون پنج مورد معرفی به مرجع قضایی به دلیل توزیع داروی تقلبی داشتیم، تأکید کرد: متأسفانه فرهنگ غلط درمان خودسرانه دام در بین دامداران به‌ویژه زنبورداران ریشه دوانده، امیدوارم زنبورداران و اتحادیه‌های این بخش، درمان‌ها و داروهای لازم را از مسیر درست و از طریق متخصصان این بخش پیگیری کنند تا خود دچار خسارت نشوند و باقیمانده داروهای مضر هم از طریق عسل به جامعه هدف انسانی نرسد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com