هشدار بخش خصوصی درباره تنظیم بازار نهاده‌ های دامی

هشدار بخش خصوصی درباره تنظیم بازار نهاده‌ های دامی
یک فعال بخش خصوصی با بیان اینکه افزایش نسبی تقاضا به دلیل‌ خشکسالی و ناهماهنگی میان بخشی؛ عوامل اصلی نوسانات در بازار نهاده ها هستند، خواستار بازنگری در رویه های اجرایی شد.

محمد مهدی نهاوندی، عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران درباره نوسانات قیمت نهاده‌های دامی بویژه ذرت طی هفته‌های اخیر در بازار با بیان اینکه افزایش نسبی تقاضا به دلیل خشکسالی و ناهماهنگی میان بخشی، عوامل اصلی نوسانات در بازار نهاده‌ها هستند، گفت: همانطور که قبلاً هم گزارش شده بود افزایش بیش از ۴۰ درصدی قیمت نهاده‌ها (بویژه ذرت دامی) در بازارهای جهانی و خشکسالی کم سابقه از جمله عواملی هستند که موجب شده تا منابع ارزی پیش بینی شده برای تأمین نهاده‌های دامی جوابگوی نیاز امسال کشور نباشد.

وی افزود: همچنین برخی ناهماهنگی‌های بین بخشی نیز از جمله تأخیرهای مقطعی در تخصیص ارز مورد نیاز هم از عمده عوامل بروز وضعیت موجود است.

عضو هیأت مدیره اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران تصریح کرد: رویه‌های اجرایی فعلی جوابگوی شرایط ۶ ماهه دوم نیست و قطعاً بایستی در همه آنها بازنگری فوری انجام گیرد تا در تنظیم بازار نهاده‌های دامی دچار تکرار مشکلات نشویم.

این مسؤول صنفی خاطرنشان کرد: مشکلی که امروز در حوزه کمبود ذرت بروز کرده قطعاً قابل پیش بینی و قابل پیشگیری بود، البته این مشکل در صورت عدم اصلاح رویه‌ها می‌تواند برای سایر نهاده‌ها هم تکرار شود.

نهاوندی خاطرنشان کرد: قبل از هر چیز دولت بایستی برای وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تأمین نهاده‌های مورد نیاز کشور اختیارات ویژه تعریف کند تا سایر دستگاه‌ها از جمله سیستم بانکی، حمل و نقل، گمرک و.... با هماهنگی ۱۰۰ درصدی و با هدف پیشگیری از بروز مشکلات آتی اقدام کنند.

وی تاکید کرد: با برنامه ریزی و تعامل بیشتر وزارت جهاد کشاورزی و تشکل‌های مرتبط این چالش‌ها قابل حل است.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com