هزینه حمل نهاده‌های دامی از جنوب به خراسان رضوی بیشتر از شمال است

هزینه حمل نهاده‌های دامی از جنوب به خراسان رضوی بیشتر از شمال است
رییس دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی گفت: حمل نهاده‌های دامی از بنادر جنوب کشور به این استان هزینه زیادی برای بخش خصوصی به همراه دارد در حالی که حمل این بار از بنادر شمال به استان کوتاه‌تر است و هزینه کمتری دارد.

علی اکبر لبافی روز سه شنبه در نشست دبیرخانه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی که به صورت آنلاین برگزار شد با بررسی مشکلات حمل نهاده‌های دامی و پیشنهادات بخش خصوصی برای حذف هزینه‌های سربار افزود: هم اکنون حمل نهاده ها از سه مسیر به خراسان رضوی صورت می گیرد. بخش عمده این محصولات یعنی حدود ۸۰ درصد از آنها از بندر امام و بخشی هم از بندر امیرآباد در شمال ارسال می شود و اخیرا هم بحث حمل و نقل از بندر چابهار مطرح است.
وی ادامه داد: در خراسان رضوی ظرفیت حمل ریلی کالا وجود دارد که یک سوم هزینه حمل با کامیون را شامل می شود اما به دلایلی تاکنون نتوانسته ایم در استان از این موقعیت به خوبی استفاده کنیم.

او درباره تفاوت مسیر حمل کالا از بندر امام و بندر امیرآباد برای شرکتهای خراسان رضوی گفت: کالایی که از بندر امام می آید هزار و ۷۲۰ کیلومتر فاصله را می پیماید که توامان هزینه های زیادی را برای اتحادیه ها و کارخانه‌های خوراک دام به دنبال دارد اما مسیر حمل کالا از بندر امیرآباد شمال حدود ۷۰۰ کیلومتر است که کوتاهتر است و در نتیجه در کاهش استهلاک و مصرف سوخت موثر است.

نیاز روزانه ۸۰ کارخانه خوراک دام استان، چهار هزار تن نهاده است
مدیر عامل اتحادیه کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۸۰ کارخانه خوراک دام عضو اتحادیه استان، در مجموع روزانه چهار هزار تن کنسانتره تولید می کنند و این ظرفیت، نیازمند حجم عظیمی از بار نهاده دامی است و این یعنی اگر روزانه چهار هزار تن نهاده وارد استان شود باز هم در انبار کارخانه ها مواد اولیه وجود ندارد و فقط کفاف تولید روزانه را می دهد بنابر این باید نهاده های ورودی بیشتری داشته باشیم.
فریدون کافی افزود: متاسفانه واحدهای تولیدی و فعالان بخش کشاورزی به طور مستمر در حوزه نهاده های دامی طی ۲ سال گذشته درگیر این مشکلات بوده اند و از ابتدای امسال این مشکلات بیش از گذشته دامنگیر واحدهای تولیدی شده است.

وی ادامه داد: بیش از ۸۰ درصد نهاده های دامی خراسان رضوی از خارج از کشور تامین می شود و به دلیل تحریمهای موجود، مدتی است که قیمت آنها چندبرابر شده و گاه نهاده ها به خاطر مشکلات ارزی، در بنادر و در شرایط غیر استاندارد انبار می شود، لذا نهاده ای که با کیفیت مطلوب وارد بنادر می شود به دلیل مشکلات مذکور پس از پنج ماه و حتی یک سال در شرایط گرم و غیر استاندارد نگهداری شده و کیفیت خود را از دست می دهد این در حالی است که در هر شرایطی و با هر کیفیتی این نهاده ها به کارخانه ها ارسال می شود.

آمادگی راه آهن خراسان برای حمل ریلی نهاده
مدیرکل راه آهن خراسان نیز در این نشست در ارتباط با حمل ریلی نهاده‌های دامی خراسان رضوی از بنادر به ویژه بندر امام و بندر عباس به این استان گفت: هم اکنون بخشی از نهاده های دامی مورد نیاز استان از طریق واگن ها وارد می‌شود و با تعرفه های موجود در این زمینه، آمادگی حمل حجم بیشتری از نهاده ها به استان را داریم.
مصطفی نصیری ورگ افزود: در صورت تمایل صاحبان کالا، راه آهن آمادگی دارد نسبت به حمل نهاده های دامی از مبدا به مقصد در پایگاههایی که زیرساختهای تخلیه را دارد اقدام کند و در این ارتباط مشکل خاصی وجود ندارد. از جمله در ایستگاه های شهید مطهری، تربت حیدریه  و سنگ بست به دلیل برخورداری از زیرساختهای تخلیه، امکان انجام این کار وجود دارد و راه آهن خراسان ظرفیت حمل ریلی نهاده های دامی از بندر امام را دارد اما این موضوع باید در تخصیص سهمیه نهاده از طریق حمل ریلی مدنظر قرار گیرد.

افزایش ۵۰درصدی توزیع ماهانه نهاده‌های دامی در خراسان رضوی
مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی نیز در بخشی از این نشست آنلاین درباره میزان توزیع نهاده های دامی در استان گفت: میانگین توزیع نهاده ها در استان طی سال جاری، به طور میانگین ۶۲ هزار تن در هر ماه بوده است و این در حالی است که پارسال حدود ۴۱ هزار و ۷۰۰ تن توزیع ماهانه نهاده داشتیم.
احمد داوطلب افزود: امسال افزایش ۵۰ درصدی توزیع نهاده های دامی در خراسان رضوی نسبت به سال گذشته را شاهد بوده ایم و این امر به نوبه خود، نیازمند استفاده بیشتری از خدمات حوزه حمل و نقل است و در نتیجه به کامیونهای بیشتری برای این کار نیازمندیم.

وی ادامه داد:امسال سهم بیشتری از نهاده های تخصیص یافته به خراسان رضوی از بندر امام بود و مسافت طولانی بندر امام تا استان ما، موجب تاخیر در حمل نهاده ها شد و به جز دلایل مربوط به حوزه نهاده های دامی در مشکلات حمل و نقلی، عواملی خارج از حوزه ما مثل همزمانی توزیع سایر نهاده های کالاهای اساسی مثل گندم هم باعث بروز مشکلات در زمینه حمل می شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com