هزینه‌های پُستی مرغ را گران‌تر می‌کند؟!

هزینه‌های پُستی مرغ را گران‌تر می‌کند؟!
هنوز معلوم نیست هزینه طرح نظارت بر روند توزیع گوشت مرغ از طریق زیرساخت پست از جیب چه کسی پرداخت می شود.

عید نوروز امسال بود که خرید مرغ برای مردم کشور به چالش تبدیل شد و صفوف چندین ساعته برای خرید ساده ترین مایحتاج خانواده ها تشکیل شد، از هر کسی چرایی وضعیت توزیع و کمبود مرغ سوال می شد بدون پاسخ توپ را در زمین بازی دیگری می انداخت.

هر چند کمبود و گرانی مرغ بر پشت مصرف کننده ها سوار شد اما همین اندک مرغ تولید شده هم گویا دست مردم نمیرسید و خیلی بعد از ساعت ایستادن در صف دست خالی به خانه برمی گشتند، برای مدیریت این مسئله توزیع مرغ از کشتارگاه تا مصرف کننده به سازمان صمت سپرده شد و مرغ مصرفی مردم با حضور نماینده سازمان صمت تحویل مغازه دار می شد.

صف های نیمه شب مرغ و دست هایی که خالی به خانه می رفتند!
چالش کمبود و عدم مدیریت توزیع مرغ به ویژه در ماه مبارک رمضان امسال تا جایی پیش رفت که کاربران شبکه های اجتماعی با یادآوری تجمع های خیابانی طرفداران دولت که برای فلان خواننده آهنگ مرغ سحر را همخوانی می کردند و مقایسه آن تجمع ها با گرفتاری مردم که مجبور بودند از سحر در صف مرغ بایستند، کلید واژه #مرغ_سحر را تبدیل به یک پویش انتقادی از وضعیت مدیریت دولت و تلاش‌های انتخاباتی برای تداوم سیاست‌های روحانی کردند.

وضعیت تولید مرغ و توزیع آن تا جایی پیش رفت که امام جمعه یزد چهاردهم فروردین ماه برای پیگیری بیشتر وضعیت کالاهای اساسی مردم رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان یزد را فراخواند و علمدار یزدی رییس این سازمان از یک واقعیت پرده برداشت.

اذعان به نبود مدیریت در توزع مرغ!
علمدار یزدی در این دیدار در مورد وضعیت بازار مرغ استان یزد نیز اظهار داشت: وضعیت مرغ در یزد نسبت به سایر استانها بهتر است اما هنوز شرایط مطلوب نیست و کمبود در بازار احساس می شود.
وی تصریح کرد: نیاز استان در شرایط عادی ۸۰ تن بود اما برخی روزها تا ۱۵۰ تن توزیع نیز انجام شده و به‌رغم اینکه این میزان تقریبا دو برابر میزان مصرف روزانه استان است، باز هم بازار تشنه است.
علمدار یزدی، علت این امر را عدم رعایت قیمت گذاری توسط برخی استانها و مولد نبودن برخی دیگر دانست و گفت: این امر سبب شده تا مرغ کشتار شده در استان یزد به صورت رسمی یا غیررسمی روانه این استانها شود.

این روزها با افزایش تولید تقریبا وضعیت قبلی بازار مرغ از تب و تاب افتاده است اما این به ان معنا نیست که وضعیت کنونی تا چند ماه آینده و در آستانه عید نوروز ادامه داشته باشد، چراکه با ورود به فصل سرد سال کاهش تولید دوباره حکایت همان آش و همان کاسه تکرار نشود.

البرز گستر دارو


پست به داد مرغ می رسد؟!
وزارت صنعت معدن و تجارت اخیرا برای توزیع مرغ از اعلام کرد: طرح نظارت بر روند توزیع گوشت مرغ از طریق زیرساخت پست جمهوری اسلامی از یازدهم تیرماه امسال در سراسر کشور اجرا شده است.
در این راستا محموله های مرغ که از کشتارگاه به عمده فروشی، خرده فروشی و یا رستوران ها ارسال می شود باید با زیرساخت شرکت پست بارکد نصب کنند تا در مقصد با این بارکد بازخوانی و توسط تحویل گیرنده دریافت شود.
مسئله ای که قابل توجه است اینکه این شیوه مدیریت توزیع مرغ آیا هزینه ای خواهد داشت؟ که قطعا خواهد داشت اما مهم تر اینکه این هزینه قرار است از جیب مردم پرداخت شود یا نه؟! هر چند که در دولت گذشته ثبات قیمت بیشتر به از انکه یک اصل باشد بهانه ای برای جوک های دورهمی شده بود اما با تغییر دولت باید دید این مسئله چقدر به حقیقت نزدیک می شود.

ردیابی محموله های مرغ با زیرساخت پست
علی افشارپور معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، در خصوص توزیع مرغ از طریق پست در استان یزد گفت: زنجیره تولید مرغ تا از ابتدا تا مرحله کشتارگاه بر عهده جهاد کشاورزی است و توزیع آن از کشتارگاه تا درب مغازه ها و فروشگاه ها بر عهده سازمان صنعت معدن و تجارت است.
افشار پور با اشاره به چالش های گذشته در توزیع مرغ افزود: وزارت صنعت معدن و تجارت اخیر با امضای قراردادی با شرکت پست کشور توزیع مرغ از کشتارگاه را بر عهده پست گذاشته است چراکه این شرکت با توجه به سامانه ردیابی محموله پستی خود می تواند کمک خوبی در این زمینه داشته باشد.
وی تصریح کرد: در حال حاضر وضعیت توزیع مرغ از کشتارگاه تا مصرف کننده بر عهده شرکت پست است و هر روزه ماموران پست بر اساس فاکتوری که با هولوگرام صادر می شود مرغ را از کشتارگاه تحویل و بر اساس ان در فروشگاهها توزیع می کنند و فروشگاه و مغازه دار وقتی فاکتور را تحویل گرفت بصورت الکترونیکی امضا می دهد.

هزینه های پست برای مرغ بستگی به رویکرد دولت دارد

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد ادامه داد: امضای مغازه دار به ماموران پست نشان می دهد که میزان مرغ فاکتور شده به دست فروشگاه و یا مصرف کننده رسیده است که این کار باعث می شود ضمن ردیابی در چرخه توزیع مرغ، آمار دائم در سامانه پست هم در حال بروز رسانی است.
افشارپور با بیان اینکه برای دسترسی به آمار روزانه سامانه سازمان صمت هم رد حال طراحی است گفت: با طراحی و راه اندازی این سامانه دیگر نیازی نیست روزانه از شرکت پست آمار گرفته شود و خود سازمان دسترسی دارد آمار را بصورت آنلاین کنترل کند.
وی در پاسخ بخ اینکه آیا طرح تزیع مرغ با شرکت پست برای مصرف کننده هزینه دارد یا خیر؟ گفت: هنوز هزینه یا مبلغ خاصی در این خصوص به سازمان صمت اعلام نشده اما به احتمال زیاد بی هزینه نیست که باید دید رویکرد دولت جدید در این خصوص چگونه است.

معاون امور بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان یزد در خصوص مشکلات این طرح نیز گفت: در ابتدا مار به خوبی دست سازمان صمت استان نمی رسید که اعلام کردیم هر ماموری اطلاع دقیق و درستی در این خصوص ندهد به مثابه این است که مرغ را جای دیگری توزیع کرده که با همکاری اداره پست این مشکلات در روزهای اول حل شد و در حال حاضر آمار توزیع مرغ در استان بروز است.
آنچه مسلم است اینکه در شرایط اقتصادی کنونی مردم و تنگنایی که مردم در معیشتی خود قرار گرفته اند مرغ از سفره ان ها پرکشیده است و باید دید دولت تازه نفس سیزدهم می تواند این کالا را به سفره آن ها برگرداند یا نه سیاست ها قرار است آن را از دسترس مردم دور تر کند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com