نگرانی گاوداران خراسان شمالی از کاهش جمعیت دام مولد

نگرانی گاوداران خراسان شمالی از کاهش جمعیت دام مولد
کاهش جمعیت دام مولد خراسان شمالی در سال های گذشته، سبب نگرانی دست اندرکاران صنعت دامپروی استان شده به طوری که بر اساس آمارهای موجود از 100 هزار راس دام سنگین اکنون تنها 30 هزار راس نگهداری می شود.
گاوداران خراسان شمالی علت کاهش جمعیت دام های مولد استان در سال های اخیر را مشکلات فراوان واحدهای گاوداری و همچنین کشتار دام مولد عنوان می کنند.
کشتار دام مولد و کاهش جمعیت این دام ها نه تنها آسیب در تولید شیر به شمار می رود بلکه تهدید جدی برای افزایش جمعیت دام و نیز افزایش قیمت گوشت و شیر است.
در سال های گذشته افزایش نهاده های دامی و بالا رفتن هزینه های دامپزشکی و کارگری، سبب شده تا واحدهای گاوداری رفته رفته کاهش یابد و گاوداری ها به مرور جای خود را به تالارها داده اند.
پایین بودن قیمت شیر هم سبب شده تا صرفه اقتصادی فعالیت گاوداران تحت شعاع قرار گیرد و تمایلی به ادامه تولید نداشته باشند.

کاهش جمعیت دام سنگین
مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران بجنورد در این باره گفت: جمعیت گاوهای مولد و شیرده در استان بشدت کاهش یافته و این تهدید برای این صنعت است.
حسینعلی حصاری اظهار داشت: به علت کاهش جمعیت گاوهای شیری در استان، میزان تولید شیر به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.
وی تصریح کرد: در سال های پیش تر، واحدهای زیادی در استان فعال بود و بیش از 100 هزار راس دام سنگین در این منطقه نگهداری می شد اما اکنون گاوداری ها تعطیل شده و 20 تا 30 هزار راس بیشتر دام نگهداری نمی شود.
وی با اشاره به اینکه میزان تولید شیر در استان کاهش یافته است افزود: دام های مولد و شیرده روانه کشتارگاه شده اند و به علت کمبود نقدینگی و گرانی نهاده های مورد نیاز، بهره وری و بازدهی در واحدهای دامی کاهش یافته است.
حصاری گفت: بالا بودن قیمت نهاده ها صرفه اقتصادی در واحدهای گاوداری را تحت شعاع قرار داده است.
مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران بجنورد تصریح کرد: 70 درصد از هزینه های یک واحد گاوداری مربوط به تامین خوراک و علوفه دام است و بالا بودن قیمت این نهاده ها به جد در فعالیت دامداران تاثیر گذار است.
وی گفت: در وضعیت استاندارد قیمت هر کیلوگرم شیر باید سه برابر قیمت نهاده دام باشد اما اکنون جو به ازای هر کیلوگرم، 12 هزار و 500 ریال خریداری می شود و این در حالی است که شیر تولیدی دامداران، بیشتر از 16 هزار تا 19 هزار ریال به فروش نمی رود.
مدیرعامل شرکت تعاونی گاوداران بجنورد با بیان اینکه جهاد کشاورزی به عنوان متولی تولید باید از دامداران حمایت کند افزود: بخش بزرگی از مشکلات دامداری ها مربوط به تامین خوراک مورد نیاز دام است که انتظار می رود در این زمینه مورد حمایت قرار گیرند.

کشتار دام مولد پربازده ممنوع است
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی هم در این باره با اشاره به اینکه کشتار دام مولدی که بازدهی مناسب دارد در کشتارگاه ها ممنوع است گفت: جمعیت دام سنگین استان در سال های اخیر کاهش یافته است.
حسن قاسمی فرد اظهار داشت: در یک دهه گذشته، 80 هزار راس دام سنگین در استان نگهداری می شد اما این آمار در دو سه سال گذشته به شدت کاهش یافته و اکنون به حدود 57 هزار راس رسیده است.
وی با بیان اینکه گرانی نهادها سبب شده تا نگهداری دام به صرفه نباشد خاطرنشان کرد: اکنون شمار دام های شیری استان 34 هزار و 168 راس، گاو نر 10 هزار و 320 راس است.
وی افزود: جمعیت دام سبک استان هم در سال های اخیر به طور چشمگیری کاهش یافته است و اکنون یک میلیون و 678 هزار راس گوسفند و حدود 300 هزار راس بز در استان نگهداری می شود.
رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری های دامی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: اکنون قریب به اتفاق واحدهای گاوداری صنعتی استان به تعطیلی کشیده شده و کمتر از 15 واحد در استان فعال باقی مانده است که البته با ظرفیت کامل فعالیت ندارند.

کشتار دام در کشتارگاه ها 15 درصد کاهش یافت
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی هم در باره کشتار دام های مولد در استان گفت: دامپزشکی کشتار دام مولد که بازدهی مناسب دارد را ممنوع کرده است.
علی اکبر دلیرصحرایی اظهار داشت: دام های مولد پر بازده که برای کشتار به کشتارگاه آورده می شود، به هیچ عنوان کشتار نمی شوند و دامپزشک از این امر ممانعت می کند.
وی افزود: دام های مولد تنها در صورتی که بازدهی مناسب نداشته و نگهداری آن صرفه اقتصادی ندارد، کشتار می شود.
دلیر صحرایی گفت: آماری از کشتار دام های مولد در کشتارهای استان در دست نیست اما در مجموع امسال کشتار دام های سبک و سنگین در هشت کشتارگاه استان در مقایسه با مدت مشابه پارسال، 15 درصد کاهش دارد.
رئیس اداره نظارت بر بهداشت عمومی و مواد غذایی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی تصریح کرد: در هفت ماهه امسال 41 هزار و 512 راس دام در کشتارگاه های استان کشتار شده است که این رقم در مدت مشابه پارسال 49 هزار و 151 راس به ثبت رسیده است.
هر چند دامپزشکی خراسان شمالی اعلام می کند که دام های مولد در کشتارگاه ها کشتار نمی شوند اما گزارش ها حاکی است که گاوداران دام های مولد را راهی کشتارگاه ها می کنند و در صورتی که کشتار انجام نشود به ناچار آن را با قیمت پایین، در میدان دام، عرضه می کنند.
در خراسان شمالی بیش از سه میلیون واحد دامی نگهداری می شود و این میزان استان را به یکی از قطب های دامپروری کشور تبدیل کرده است.
 
نظرات شما
  •  

    کامیار گفت : ۹۷/۰۹/۱۱

    با قیمت بالای جو و علوفه برای دام سنگین پس دام سبک هم مقرون بصرفه نخواهد بود پس چرا جهاد پرورش بز شیری را در تلویزیون تبلیغ میکند؟

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com