نکات کلیدی جوجه کشی برای جلوگیری از بروز مشکلات پا در جوجه بوقلمون ها

نکات کلیدی جوجه کشی برای جلوگیری از بروز مشکلات پا در جوجه بوقلمون ها
طبق تجارب به دست آمده، گرما و رطوبت زیاد در طول پروسۀ جوجه کشی می تواند منجر به بروز مشکلات و آسیب های پا در جوجه بوقلمون ها گردد و متعاقباً افزایش هزینه ها و خسارات را به دنبال بیاورد.
دکتر خوان کارلوس لوپز دامپزشک و کارشناس جوجه کشی در Hendrix Genetics اذعان می دارد که مشکلاتی نظیر قرمز شدن زانو، خمیدگی پاها و کج و ناراست بودن انگشتان در جوجه ها عمدتاً به دلیل وجود گرما و رطوبت زیاد در دستگاه است. وی همچنین عنوان می کند که گرمای بالا بر روی جذب زرده توسط جنین جوجه تأثیر می گذارد که این امر عواقب و عوارض خود را طی چند هفتۀ ابتدایی جوجه در فارم نشان خواهد داد.
طبق اظهارات دکتر لوپز "مشکلات پا که ناشی از گرمای زیاد در طول پروسۀ جوجه کشی است عموماً منجر به انهدام 3 تا 4 درصدی جوجه ها می گردد که در حالت عادی این رقم بین 1 تا 2 درصد است. همچنین مرگ و میر جوجه ها تا 7 روزگی در حالت معمول رقمی کمتر از 1 درصد است اما در نتیجۀ گرما و رطوبت بیش از حد این رقم به 4 درصد هم خواهد رسید."

مدیریت گرما
دکتر لوپز می گوید: "در روزهای اول تا 25 جوجه کشی، دمای پوستۀ تخم بوقلمون ها بایستی بین 4/37 تا 7/37 درجۀ سانتیگراد باشد."  
بایستی در نظر داشت از آنجائیکه تمام تخم های تحت پروسۀ جوجه کشی مانند هم نیستند بنابراین دمای جوجه کشی نیز می بایست متعادل گردد؛ تخم مرغ های بالغ تر زرده های بزرگ تری هم دارد که گرمای بیشتری در مقایسه با تخم مرغ های جوان تر تولید می کند.
از گرما به منظور افزایش یا کاهش سرعت جوجه کشی در طول پروسه استفاده می شود و دمای بالاتر می تواند منجر به بهبود جوجه کشی گردد؛ اما هنگامی که دما بیش از حد بالا برود بر روی تیروئید جنین تأثیر می گذارد و منجر به جذب نامتعادل زرده و متعاقباً بروز مشکلات پا در جوجه ها می گردد.
هنگامی که جذب زرده توسط جنین جوجه مختل گردد، مازاد زرده درون بدن جوجه ها باعث بی اشتهایی در آنها می گردد و در نتیجه جوجه ها در فارم چیزی نمی خورند و حتی آب نمی آشامند که همین امر منجر به مرگ آنها در همان چند روز ابتدایی می گردد.
دکتر لوپز همچنین می گوید: "تخم بوقلمون ها بایستی 11 تا 12 درصد از وزن اولیۀ خود را از دست بدهند تا فضایی خالی و کافی برای جوجه به وجود آورد تا بتواند پوسته را شکسته و سر از تخم درآورد. اما بالا بودن سطح رطوبت در طول جوجه کشی منجر به کوچک شدن این فضای لازم برای جوجه می گردد که در نتیجه پاها و زانوی جوجه به هنگام بیرون آمدن از تخم جراحت می بیند."

کیمیا کاوش دانه

مدیریت خوب جوجه کشی
مدیران جوجه کشی معمولاً برای رسیدن به دمای بهینۀ پوستۀ تخم – به خصوص در دستگاههای جوجه کشی چند مرحله ای –  از راهکارها و ابزار آلات متعددی استفاده می کنند.
دکتر لوپز تأکید می کند که پنجرۀ دستگاه بایستی در وضعیت درستی باشد: 36 ساعت پیش از زمان برنامه ریزی شده برای خروج جوجه ها بین 1 تا 3 درصد جوجه ها – بیشتر از 5 درصد نشود – بایستی سر از تخم درآورده باشند. این نشان می دهد که دما مناسب است. همچنین اگر بیش از 25 درصد از جوجه ها در زمان ذکر شده سر از تخم درآورند به معنی دردسر بزرگ است. این جوجه ها به دلیل دیهیدراته شدن و کم آبی کوچک خواهند بود و از آنجائیکه گروه جوجه هایی که دیرتر به دنیا می آیند وزن بیشتری خواهند داشت، دستۀ طیور یکدستی نخواهید داشت.
محاسبۀ وزن جوجه نیز یکی دیگر از راههای مفید برای درست بودن پروسۀ جوجه کشی است. به عنوان مثال، اگر وزن تخم بوقلمون در ابتدای جوجه کشی 100 گرم است، جوجۀ تازه سر از تخم درآورده می بایست 67 تا 68 درصد وزن اولیۀ تخم را داشته باشد. چنانچه جوجه مثلاً 63 تا 64 درصد وزن تخم را داشته باشد یا دما خیلی بالا بوده و یا محاسبات اشتباه بوده است.
تمامی این راهکارها برای اطمینان از درست بودن دما، رطوبت و تهویه به کمک مدیر جوجه کشی می آید.

بقای جوجه در فارم
به گفتۀ دکتر لوپز، جوجه بوقلمون ها در یافتن غذا و آب به زیرکی جوجه مرغ ها نیستند بنابراین آب و خوراک می بایست بسیار در دسترس و سهل الوصول باشد.
برخی پرورش دهندگان خوراک را بر روی کاغذ قرار می دهند تا وقتی جوجه بر روی آن قدم می زند صدا بدهد و در نتیجه او را تحریک به نوک زدن بر کاغذ کند. جوجه هایی که بلافاصله پس از ورود به فارم شروع به تغذیه می کنند، از دستگاه گوارش سالم و سیستم ایمنی قوی برخوردار می گردند.
دمای فارم به محض ورود و جاگیر شدن جوجه ها می بایست بین 39 تا 40 درجه سانتیگراد باشد که دمای ایده آلی برای جوجه هاست.
دکتر لوپز اظهار داشت : "چنانچه جوجه ها احساس گرما کنند آب و غذا می خورند اما اگر سردشان باشد تمایلی به حرکت و خوردن از خود نشان نمی دهند."

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com