نکات لازم در رابطه با تهویه در هوای سرد

نکات لازم در رابطه با تهویه در هوای سرد
در هوای سرد، عایق بندی و گرفتن درزهای دیوار مرغداری و برقراری جریان هوا از اولین قدم ها برای راحتی حال طیور است. 
پس از رعایت این نکات، کنترل و اندازه گیری سطح گاز در محیط مرغداری از اهمیت بسیاری برخوردار است. در زیر برخی از مواردی که ممکن است در مرغداری با سطح نامطلوب گاز مواجه شوید و خطرات ناشی از آن را برای شما عنوان کردیم.  

موقعیت 1 
ممکن است در حالی که در مرغداری قدم می زنید متوجه شوید که جوجه ها کم تحرک هستند و به صورت توده ای دور یکدیگر جمع می شوند. پس از اندازه گیری سطح کیفی هوا متوجه می شوید که سطح دی اکسیدکربن هوا بالای 2500 ppm است. 

خطرات 
توجه داشته باشید که جوجه های بی تحرک یکی از نشانه های بالا رفتن دی اکسید کربن هواست. 
بالا رفتن دی اکسید کربن در هوا می تواند به دنبال تهویۀ ضعیف و عدم برقراری جریان هوا باشد. بر اساس پژوهش های انجام شده توسط محققین دانشگاه جورجیا، در طی همان روزهای نخستین حیات، جوجه ها به همراه هیترهای گرمایی حجم بالایی گاز CO2 تولید می کنند.
بعد از یک هفته باید رطوبت هوا کنترل شود. کنترل و نگه داشتنِ رطوبت هوا بر روی 60 درصد در سطح مطلوب CO2 اتفاق می افتد که برای سلامت بوقلمون ها در هر سنی ایده ال است. به علاوه، با خشک نگه داشتن بستر طیور و پایین آوردن میزان امونیاک می توان از جوجه ها بهتر مراقبت کرد. 

موقعیت 2 
پس از اینکه چند روزی وسایل گرمایشی را روشن نگه داشتید متوجه بالا رفتن سطح منوکسید کربن هوا می شوید.

خطرات
خطر افزایش گاز CO اینست که این گاز به هموگلوبین خون می چسبد و سطح اکسیژن خون را پایین می آورد که برای جوجه ها و هر فردی که در مرغداری باشد خطر مسمومیت به همراه دارد. بنابراین بایستی به مراقبت های لازم در مورد وسایل گرمایشی و نحوۀ سوخت آن توجه داشته باشید. سطح منوکسید کربن را زیر 20 ppm نگه دارید. 

موقعیت 3 
ممکن است در حالی که در مرغداری قدم می زنید متوجه بوی گاز آمونیاک شوید و پس از اندازه گیری سطح امونیاک را بالای 25 ppm بیابید. 

خطرات 
بالا بودن سطح امونیاک برای سلامت طیور بسیار خطرناک است. به علاوه در دراز مدت نایژه های طیور را از بین می برد و گرد و غبار و ذرات هوا به راحتی وارد نای و کیسه های هوایی طیور می گردد. 
اندازه گیری مداوم سطح امونیاک هوا بسیار مهم است چرا که به تدریج شما هم به سطح امونیاک موجود عادت می کنید و متوجه افزایش آن نمی شوید. 

توجه داشته باشید که در فصول سرد، داشتنِ تهویۀ مناسب در مرغداری به کنترل گازهای محیطی کمک شایانی می کند؛ با اینحال دقت و توجه به هر گونه تغییرات در رفتار طیور و در نظر گرفتن نکات ذکر شده در کنترل این مسأله بسیار کمک کننده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com