نصب و راه اندازی تهویه ای مناسب برای مرغ های گوشتی

نصب و راه اندازی تهویه ای مناسب برای مرغ های گوشتی
جوجه های گوشتی وقتی وارد سالن مرغداری می گردند نیاز به جایی دارند که هوای تازه در آن جریان داشته باشد تا در آنجا به خوبی تغذیه کنند و بچرخند.
به اعتقاد Glenn Bushell مدیر خدمات فنی Aviagen انگلیس، نصب و راه اندازی یک سیستم تهویۀ مناسب که اکسیژن کافی در اختیار جوجه ها بگذارد بسیار اهمیت دارد.

ایجاد فضایی مناسب در مرغداری
در واقع هر سالن مرغداری به لحاظ موقعیت خاص ساختمانی و هوای جاری در آن، عملکردی متفاوت و منحصر به خود دارد. تفاوت در ساخت مرغداری ها و نوساز یا قدیمی بودن آن ها می تواند بر روی عوامل محیطی و مدیریت داخلی مرغداری تأثیرگذار باشد. بنابراین به اعتقاد آقای Bushell لازم است که به هر واحد مرغداری به عنوان سیستمی مجزا و جداگانه نگاه کرد و مدیریتی مجزا داشت. ساختمان های قدیمی تر بایستی مرتب چک شوند تا جایی چکه نکند؛ شکافی در عایق بندی ها وجود نداشته باشد و یا درزی در ساختمان نباشد که هوای سرد را وارد کند. در واقع دمای نامتوازن در محیط مرغداری نقاطی سرد به وجود می آورد که مانع از یکدست شدن گلۀ طیور می گردد. از طریق تست دود نیز می توانید خوب بودنِ جریان باد را امتحان کنید اما بهتر است به محل جمع شدنِ گرد و خاک توجه و دقت کنید چرا که این نشانۀ اینست که تهویۀ شما خوب کار می کند یا خیر.

کیمیا کاوش دانه

ورود جوجه ها به سالن
هنگامی که جوجه ها برای اولین بار به سالن آورده می شوند اگر شدت وزش هوا در سالن زیاد باشد ممکن است جوجه ها سردشان شود بنابراین حتماً بایستی جهت دستگاه تهویۀ هوا به سمت بالا وسقف باشد تا هوای تازه قبل از رسیدن به پایین گرم شده باشد.
آقای Bushell اذعان می دارد :"چنانچه دریچه های ورودی هوا را حدود 3 – 4 سانتیمتر باز بگذارید و هوا را به جهت درست و با فشار مناسب هدایت کنید (در اکثر موارد) جواب می دهد. اجازه دهید که هوا به صورت یکدست وارد شود تا به صورت یکدست هم در فضای سالن منتشر گردد."
به محض اینکه جوجه ها وارد سالن می شوند خوب نظارت کنید تا ببینید که برنامۀ تعیین شدۀ شما در مورد تهویه مطبوع و مناسب هست؟ آقای Bushell می گوید: "من اعتقاد دارم بهترین روش نظارت است! در هر سالن 10 دقیقه خوب بنشینید و جوجه ها را نظارت کنید تا ببینید که آنها به شما چه می گویند. ما با استفاده از اطلاعاتی که از آنها دریافت می کنیم می توانیم متوجه شویم که تهویه مطبوع است یا خیر."   
صدای طیور نیز یکی دیگر از نشانه های بزرگی است که از سلامت و خوب بودنِ حالشان خبر می دهد. از تمامی حواس خود کمک بگیرید تا متوجه شوید که جوجه ها روبراه هستند یا خیر.
-    ببینید : که آیا جوجه ها به طور مساوی و یکسان در همه جای سالن پخش شده اند، غذا و آب می خورند.
-    گوش کنید : آیا جوجه ها بسترهای کاهی کف مرغداری را با نوکشان جابجا می کنند و همزمان صدای جیک جیک می دهند. در مقایسه با سایر مرغداری ها و یا گلۀ قبلی وضعیتشان چطور است؟
-    حس کنید : آیا هوا گرفته و دم کرده است؟ گرم است؟ سرد است؟ جریان هوا در داخل مرغداری به چه صورت است؟
-    بو بکشید : آیا خوراک بوی تازگی می دهد؟
در صورتی که جوجه ها به طور یکسان و یکدست در همه جای مرغداری پخش گردند و صدایی از خود در آورند که مبنی بر رضایت آنهاست؛ نشان دهندۀ آن است که به خوبی با محیط خود خو گرفته اند.
همچنین به نحوۀ نشستن طیور دقیق گردید؛ طیوری که تحرک زیادی ندارند و سرشان آویزان می گردد به احتمال زیاد گرمشان است و نشانۀ خوبی برای تغییر در تنظیمات سیستم تهویه است.
آقای Bushell برای راهنمایی مرغداران عنوان می کند که: "در همان ساعات اولیۀ ورود جوجه ها به سالن، 80 درصد آنها بایستی در حال کاویدن بستر کاهی مرغداری و تغذیه کردن باشند، 10 درصد آنها آب می خورند، و مابقی در حال استراحت هستند.

سازگاری
به هنگام ایجاد تغییرات در تنظیمات تهویه، لازم است که این تغییر تدریجی و آرام صورت گیرد تا جوجه ها آسیبی نبینند؛ دما می بایست بسیار آرام تنظیم گردد تا به جوجه ها مجال دهد که خودشان را تطبیق دهند.    
یک نکتۀ دیگر که آقای Bushell عنوان کردند این است که گله های طیور متفاوت از یکدیگر هستند؛ یعنی جوجه های حاصل از گله های والد جوان تر نیاز به مراقبت و توجه بیشتری دارند در حالیکه جوجه های والدهای بالغ تر و بزرگ تر معمولاً خیلی سریع تر به محیط فارم عادت می کنند.   

 
نظرات شما
  •  

    Taherazizi گفت : ۰۰/۱۱/۱۸

    مدفوع سفید گچی

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com