نرخ مرغ به قیمت مصوب نزدیک شد

نرخ مرغ به قیمت مصوب نزدیک شد
حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره آخرین وضعیت بازار مرغ اظهار کرد: امروز متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری  ۱۵ هزار و ۵۰۰ تا ۱۶ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی ۲۲ تا ۲۲ هزار و ۵۰۰ تومان است.
وی با اشاره به اینکه نرخ مرغ در بازار به قیمت مصوب نزدیک شده است، افزود: بعد از اعلام نرخ مصوب مرغ، کارگروه تنظیم بازار قیمت هر کیلو ذرت را ۳۰۰ تومان و کنجاله سویا را ۵۰۰ تومان افزایش داد که این امر در نرخ مولفه های تولید تاثیر بسزایی دارد.
اسداله نژاد ادامه داد: زمانیکه کارگروه تنظیم بازار، قیمت مواد اولیه را افزایش دهد، در محصول نهایی مواد پروتئینی این درصد افزایش را باید اعمال کند تا تولیدکننده متحمل زیان نشود.
این مقام مسئول از کاهش ۵ هزار تومانی قیمت کنجاله سویا در بازار سیاه خبر داد و گفت: قیمت کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار سیاه ۱۱ هزار تومان و ذرت ۳ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ تومان است.
به گفته وی، در حال حاضر ۸۰ درصد نهاده دامی با نرخ مصوب و ۲۰ درصد مابقی از بازار آزاد تامین می شود که اختلاف قیمت ۲۰ درصدی نهاده با نرخ مصوب بر قیمت نهایی محصول اضافه می کند، درحالیکه با تامین ۱۰۰ درصد نهاده دیگر بازار سیاه معنا ندارد چرا که دیگر کل مرغداران نهاده مورد نیاز را از سامانه بازارگاه خریداری می کنند.
اسداله نژاد با اشاره به اینکه جای هیچ گونه نگرانی مبنی بر تامین مرغ شب عید نیست، بیان کرد: با وجود تامین نهاده با نرخ مصوب و انگیزه مرغداران برای تولید، پیش بینی می شود که تولید جوجه در ماه های آتی افزایش یابد که با ازدیاد تولید جای هیچ گونه نگرانی برای تامین مرغ نیست.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: عید امسال همانند سال قبل به سبب تعطیلی رستوران ها و تالارهای پذیرایی و کاهش دید و بازدیدها و درنهایت کاهش تقاضای مردم، بازار مرغ نوسانی ندارد، کمااینکه در عید سال قبل به رغم جمع آوری و خرید مازاد مرغ تولیدکنندگان، اما به علت کاهش تقاضا، مرغداران در فروش هر کیلو مرغ ۵ هزار تومان متضرر شدند.
این مقام‌مسئول درباره قیمت مرغ در شب یلدا اظهار کرد: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می شود که اتفاق خاصی در بازار رخ ندهد و قیمت مرغ زنده همچنان در محدوده ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان و مرغ گرم ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان باقی بماند.

سپهر ماکیان فرتاک


اسداله نژاد قیمت کنونی هر قطعه جوجه یکروزه را ۴ هزار تومان اعلام کرد و گفت: گرچه با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار اختلاف دارد، اما زیان  تولیدکنندگان مرغ مادر به حدی بالاست که جوجه ۴ هزار تومانی جوابگو نیست.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی درباره انحصار در واردات نهاده‌های دامی بیان کرد: زمانیکه از انحصار سخن به میان می‌آید، تمامی نگاه‌ها به سمت یک نفر متمرکز می‌شود، درحالیکه انحصار پدیده‌ای نیست که ظرف یک تا ۲ سال ایجاد شده باشد و طی سالیان متمادی بواسطه ضعف عملکرد دستگاه‌های دولتی بوجود آمده است.
به گفته اسداله نژاد، گرچه بزرگترین واردکننده نهاده دامی امتیازات ویژه‌ای از بخش دولتی می‌گیرد، اما عمده انحصار در واردات نهاده دامی به ضعف عملکرد دستگاه‌های ناظر بر می‌گردد که درنهایت رشد مجموعه‌ای را به دنبال داشته است.
وی ادامه داد: کشور‌هایی که بخش اعظم نهاده‌های مورد نیاز را تامین‌می کنند، تنها یک نفر خاص را می‌شناسند و با شخص دیگری وارد معامله نمی‌شوند و به عبارت دیگر این تاجر اعتباری هم معامله می‌کند.
نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشت با بیان اینکه امکان حذف انحصار در واردات نهاده وجود ندارد، گفت: در شرایط فعلی تحریم که امکان جابه جایی و انتقال ارز با مشکلاتی روبروست، امکان حذف افرادی که انحصار در واردات نهاده‌های دامی ایجاد کرده اند، وجود ندارد و در شرایط عادی مسئولان برای کاهش یا از بین بردن انحصار باید اقدام کنند.
وی تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغدار را امری مهم در کاهش قیمت تمام شده تولید و ثبات نرخ مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: تامین و توزیع به موقع نهاده‌های دامی در جلوگیری از بحران بازار مرغ نقش اساسی دارد.
اسداله نژاد میزان تولید مرغ را مناسب ارزیابی کرد و افزود: با توجه به پیش بینی کارگروه تنظیم بازار در خصوص میزان جوجه ریزی، تولید افزایش یافته است که با افزایش میزان جوجه ریزی این نگرانی وجود دارد که روند فعلی توزیع نهاده دامی استمرار یابد.
این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: علی رغم تاخیر در تخصیص نهاده‌های دامی، بخش اعظم مرغ مورد نیاز توسط مرغداران با نرخ مصوب تامین و عرضه می‌شود که برنامه ریزی غلط از طریق برخی دستگاه ها، سوء استفاده در بحث تامین و توزیع مرغ زنده و گرم در سطح کشور صورت بگیرد، به همین خاطر دولت باید مراقبت بیشتری داشته باشد تا تولید و بازار مصرف آسیب نبیند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com