نبود سردخانه های نگهداری گوشت یکی از نقص های خوزستان است

نبود سردخانه های نگهداری گوشت یکی از نقص های خوزستان است
رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: یکی از نقص های خوزستان نبود سردخانه های نگهداری گوشت و صنعتگران توانمند در این حوزه است.
منصور پوریان عصر امروز جمعه در نشست خبری پیرامون دهمین نمایشگاه نهاده‌ها، تجهیزات آبیاری، لوازم باغبانی و گلخانه‌ای در خوزستان اظهار کرد: نمایشگاه‌ها همیشه در عرضه کالا و نمایش قدرت در بخش دام و طیور مؤثر بوده است.

وی با بیان اینکه حضور مؤثری در بخش دام در نمایشگاه احساس نشده افزود: یکی از نقض‌های این استان در این زمینه نبود صنعتگران در حوزه گوشت و نبود سردخانه‌های گوشت است.

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: آمار دام کشور ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار رأس در سال ۱۴۰۰ توسط سازمان دامپزشکی اعلام شده که در بخش دام سنگین به دام گوشتی و شیری تقسیم می‌شوند.

وی تصریح کرد: در دام گوشتی بالغ بر ۹ میلیون رأس در اختیار داریم و از ۷۱ میلیون رأس دام سبک ۲۴ میلیون بُز است که جمعیت بالایی است.

پویان عنوان کرد: میزان تولید دام ما همیشه مازاد بوده و اکنون گوشت وارداتی نداریم و اگر داریم به صورت زیر زمینی وارد می‌شود.

وی افزود: سیاست‌گذاران و تصمیم گیرندگان ما در بخش دامی به خصوص وزارت جهاد با تصمیمات خلع الساعه و نادرست باعث از بین رفتن سرمایه ملی می‌شود.

رئیس شورای تأمین دام کشور با بیان اینکه در روزهای عادی نیاز کشور یک میلیون و ۴٠٠ هزار تن گوشت قرمز است، گفت: میزان تولید گوشت قرمز ما در سال ۹۰۰ هزار تن است که در دوران کرونا شاهد کاهش ۵٠ درصدی مصرف گوشت بودیم.

وی تاکید کرد: در این راستا باید برای مازاد تولید گوشت در کشور برنامه‌ریزی و توسط دولت ذخیره سازی شود.

پویان ادامه داد: طرح‌های حمایتی صادرات دام که جز طرح‌های حمایت از دامدار بود نیز تعطیل شد و با تعطیل شدن این دو پروژه حمایتی دامداران ما آسیب جدی می‌بینند.

سازه های فولادی مهر جاوید


وی با بیان اینکه قیمت دام ما میانگین کشوری است، اظهار کرد: با توجه به گرانی‌های موجود در بخش نهاده، در بخش عرضه دام تولید یک کیلوگرم گوشت برای دامدار ما بالای ۷۰ هزار تومان می‌شود.

رئیس شورای تأمین دام کشور گفت: ۱۷۰ هزار تن گوشت جذب نشده به بازار در اطراف بازار وجود دارد و نوسانات قیمتی بیشتر بازار بازی بود تا واقعیت‌های موجود که همچنان میزان عرضه مشخص بود.

وی گفت: دولت در ماه‌های آخر سال باید در خصوص قیمت‌ها ورود کند که شرکت پشتیبانی متصدی این امر است، بازار را رها می‌کند و این امر یا عمدی است یا از روی بی سوادی است.

پویان عنوان کرد: رها کردن گوشت در ماه‌های آخر سال خطر بزرگی است که بازار بازی و نوسانات قیمتی در این ایام انجام می‌شود و برخی‌ها از این وضعیت سودهای کلانی را می‌برند.

وی افزود: در ماه آخر سال همیشه تقاضا بالا بوده و قیمت‌ها تحرک کمتری می‌کرد اما اکنون قیمت حرکت شدیدی داشته است.

وی ادامه داد: باید به طور منطقی با گرانی موجود در بازار برخورد کرد تا تولید کننده متضرر نشود چون قیمت هرچه بیشتر شود، مصرف کمتر خواهد شد و مردم توان پرداخت قیمت بالای ١۵٠ هزار تومان را برای گوشت ندارند.

رئیس شورای تأمین دام کشور بیان کرد: امروز قیمت لاشه بره گوسفندی ۱۳۰ هزار تومان است و اگر کسی بیشتر بفروشد، گران‌فروشی است.

پویان با بیان اینکه نبود تصمیم و مدیریت درست بزرگترین دلال است، گفت: دلال آن سیستمی است که برای گوشت قیمت تعریف می‌کند اما توانایی کنترل آن قیمت را در بازار ندارد.

وی تصریح کرد: گوشت نسبت به تورم افزایش قیمت زیادی نداشت و کل افزایش قیمت آن نسبت به سایر کالاها ۲۴ درصد بود و چون بازار مصرف بسیار بزرگی داریم انتظار این بود که حداقل قیمت‌ها متناسب با تعداد دام باشد.

بامداد رسپینا


رئیس شورای تأمین دام کشور اضافه کرد: قیمت جهانی گوشت در کشورهای اطراف کیلویی ۲ دلار و ۷۰ سنت است اما هزینه‌های دامدار ما بیشتر است.

پویان با عنوان اینکه طرح‌های حمایتی ما در بخش تولید بیشتر شبیه جوک بوده تا واقعیت است، بیان کرد: خرید حمایتی با قیمت ۶۲ هزار تومان و مجوز صادرات، دو طرح حمایتی بودند که هر دو متوقف شدند و با وجود دام مازاد در کشور حمایتی صورت نگرفت.

وی گفت: کشوری که دامدار و تولید کننده آن به سختی تولید انجام می‌دهد و سپس روی صادرات محصول آن عوارض بگذارند، این دولت و نمایندگان چه خدماتی به تولید کننده داده‌اند؟

رئیس شورای تأمین دام کشور با بیان اینکه اسم صادرات دام را باید جوک بگذاریم، تصریح کرد: با توقف صادرات دام نزدیک ۴.۵ میلیون دلار ضرر به این فعالان بخش وارد شد.

وی بیان کرد: از ابتدا طرح نهاده و موضوع آن ویژه بوده است و ابتدا مرغداران و گاوهای شیری را در نظر گرفتند اما دام سبک را که مجموعه بزرگی بوده است در نظر نگرفتند.

پویان اضافه کرد: دامداران گوشتی همیشه با مشکل تولید مواجه هستند و دامداران ریز کاملاً از صحنه خارج شدند که رانت موجود در کشور به خاطر شبکه نادرست توزیع است.

وی گفت: از نظر تولید کنندگان گوشت، نهاده هیچ اثری بر تولید آنها ندارد اما در بحث گاوهای شیری و مرغ بسیار اثرگذار است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com