ممنوعیت واردات نهاده‌های دامی توسط بخش خصوصی لغو شد

ممنوعیت واردات نهاده‌های دامی توسط بخش خصوصی لغو شد
رئیس هیأت مدیره انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان ایران گفت: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و اختصاص ارز نیمایی به واردات نهاده های دامی موانع اصلی واردات این محصولات توسط بخش خصوصی برداشته شد.

مجید موافق قدیری رئیس هیأت مدیره انجمن خوراک دام، طیور و آبزیان اظهار داشت: در سال جاری شرایط به گونه‌ای بود که امکان واردات نهاده‌های دامی برای بخش خصوصی به خوبی محیا نبود زیرا قیمت ریالی نهاده های دامی پرمصرف همچون جو، ذرت و کنجاله سویا اصلاح نشده بود و از طرفی اولویت تخصیص ارز دولت بود که عملاً باعث شده بود بخش خصوصی انگیزه لازم برای واردات در این عرصه را نداشته باشد.

وی افزود: با حذف ارز 4200 تومانی برای واردات کالا‌های اساسی و افزایش قیمت نهاده‌های دامی امکان واردات نهاده‌های دامی برای تجار و بازرگانان بخش خصوصی نیز فراهم شد و فعلان این بخش با ارز نیمایی اقدام به واردات نهاده‌های دامی می‌کنند.

رئیس هیأت مدیره انجمن خوراک دام، طیورو آبزیان ادامه داد: پیشنهاد ما تک نرخی شدن ارز است زیرا این نگرانی وجود دارد که در صورت عدم عرضه مناسب ارز نیمایی در سامانه، اختلاف قیمت ارز آزاد با ارز نیمایی افزایش پیدا کند و مجددا مصائب ارز 4200 تومانی به  ارز نیمایی منتقل شود و فضای اقتصاد دامپروری، تعزیراتی و کسب و کار در این صنعت با چالشهای بیشتری مواجه شود.

عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی تاکید کرد؛ انتظار داریم وزارت جهاد کشاورزی و بانک کشاورزی در جهت اصلاح سامانه بازارگاه اهتمام جدی تری داشته باشد. زیرا این سامانه از چابکی و انعطاف پذیری لازم برخوردار نیست و نتوانسته به اندازه کافی نیاز فعالین اقتصادی در حلقه های مختلف زنجیره تامین پروتیین همچون کارخانجات خوراک دام و واردکنندگان نهاده های دامی را برآورده نماید. 

موافق‌قدیری بیان کرد: فعالین شاغل درتولید شیر، گوشت و تخم مرغ موافق سامانه بازارگاه  برای حذف واسطه ها و رصد و پایش مناسب و البته سرعت بخشی به توزیع شفاف نهاده های دامی هستند اما به شرط اینکه وجود سامانه باعث اخلال کسب و کار و آرامش فعالین اقتصادی نشود.

وی تصریح کرد: قیمت‌های جدید 12 هزار تومانی جو و ذرت و 17 هزار تومانی کنجاله سویا با نظر و تأیید وزارت جهاد کشاورزی و سازمان حمایت صورت گرفته است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com