مقررات قرنطینه‌ای و بهداشتی در مرغداری‌ها تشدید شود

مقررات قرنطینه‌ای و بهداشتی در مرغداری‌ها تشدید شود
مدیرکل دامپزشکی مازندران با اشاره به اینکه آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در یک واحد مرغ مادر صنعتی در کشور مشاهده شد، گفت: مرغداران صنعتی استان تدابیر امنیتی و مقررات قرنطینه‌ای – بهداشتی را در واحد‌های مرغداری تشدید کنند.

محمد حسن گلپایگانی اظهار کرد: مرغداران مازندرانی هر گونه تلفات غیر عادی در واحد‌های پرورش را به ادارات دامپزشکی شهرستان‌ها گزارش دهند و پنهان کاری نکنند.

وی افزود: برای پیشگیری از آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به هر طریق ممکن از ارتباط پرندگان داخل سالن مرغداری و دان و آب مصرفی آن‌ها با پرندگان وحشی و آزاد پرواز و نیز سایر حیوانات جلوگیری کنند.

گلپایگانی افزود: هر گونه جاذبه‌ای برای پرندگان وحشی مثل ریخت و پاش دان و رها ساختن کود در محوطه و نیز وجود آبگیر یا استخر در مرغداری، زمینه را برای انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد به مرغداری فراهم می‌کند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران تصریح کرد: به‌منظور جلوگیری از انتقال ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان به مرغداری از هر گونه رفت و آمد غیر ضروری جلوگیری کرده و در صورت ضرورت، خودرو قبل از ورود مورد ضد عفونی قرار گرفته و راننده به هیچ وجه از خودرو پیاده نشود.

گلپایگانی ادامه داد: تعویض کفش و لباس برای پرسنل و بازدید کنندگان هنگام ورود به مزرعه و سالن‌های مرغداری احتمال انتقال مکانیکی ویروس آنفلوانزا را به حداقل می‌رساند.

وی تاکید کرد: رعایت اصول قرنطینه جهت پیشگیری از آنفلوآنزای پرندگان در هنگام ورود به سالن به مراتب از درب ورودی مرغداری با اهمیت‌تر است.

مدیر کل دامپزشکی مازندران یادآور شد: به‌منظور جلوگیری از آلوده شده طیور خود از غیر آلوده بودن تمامی وسایل، مواد، آب، دان و افراد ورودی به سالن اطمینان حاصل کنند.

گلپایگانی خاطرنشان کرد: برای کنترل بیماری آنفلوآنزای پرندگان از ورود خودرو‌های حمل تخم مرغ به داخل مرغداری اکیداً خودداری کنید و تخم مرغ‌های تولیدی را با رعایت اصول قرنطینه در درب مرغداری تحویل بگیرند.

وی بیان کرد: به‌منظور پیشگیری از انتشار بیماری آنفلوآنزای پرندگان لازم است افراد شاغل در مرغداری از حضور در واحد‌های دیگر پرورش طیور، بازار پرندگان زنده و پارک پرندگان و نیز حضور در اجتماعات مرغداران از قبیل نمایشگاه و همایش‌ها بویژه در زمان همه گیری بیماری خودداری کنند.

مدیرکل دامپزشکی مازندران افزود: برای به حداقل رساندن خسارات احتمالی مربوط به بیماری آنفلوآنزای پرندگان، گله را حتماً بیمه کنند.

گلپایگانی در پایان با بیان اینکه یکی از راه‌های مهم انتقال آنفلوانزای پرندگان خرید مواد اولیه یا دان آلوده از محل‌های نامشخص و آلوده است، گفت: تا اطلاع بعدی از جوجه‌ریزی در اطراف کانون‌های آلوده، مناطق متراکم و اطراف دریاچه‌ها، سدها، آبگیر‌ها و تالاب‌ها، مرداب‌ها و نیز در واحد‌های چند سنی خودداری شود.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com