معاون جهاد کشاورزی قم:
مصرف مرغ سایز در قم ترویج می‌شود

مصرف مرغ سایز در قم ترویج می‌شود
معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی قم، گفت: براساس راهبرد جهش تولید، مصرف مرغ سایز که از نظر اقتصادی و سلامت غذایی برای استفاده مقرون به صرفه است، درقم ترویج می‌شود.
علی اصغر همتبیان کرد: هدف وزارت جهاد کشاورزی و به تبع آن سازمان جهاد کشاورزی قم این است که مصرف مرغ سایز با وزن میانگین یک کیلو و ۸۰۰ تا ۲ کیلو و ۲۰۰ گرم، در میان مردم ترویج شود.
وی با اشاره به این که مرغ سایز در این محدوده سنی، ضریب تبدیل کمتری دارد،‌ افزود: هرچه این ضریب تبدیل کمتر باشد، برای مرغدار مقرون به صرفه تر است چرا که هر چه وزن مرغ بیشتر شود به ضریب تبدیل اضافه می‌شود و پرورش مرغ با وزن بالاتر از نظر اقتصادی هزینه بیشتر در پی دارد.
وی ادامه داد: استفاده از مرغ سایز هم برای مرغدار و هم برای مصرف کننده سودمند است، چرا که برای پرورش ضریب تبدیل کمتری دارد و برای مصرف نیز این مرغ دارای گوشت مفید است که چربی آن در حداقل ممکن قرار دارد.

همت گفت: در زمینه اصلاح نژاد نیز استفاده از جوجه مرغ آرین در دستور کار سازمان جهاد کشاورزی قم است که ضریب تبدیل پایین تری دارد و تولید گوشت آن مقرون به صرفه است و مرغدارانی که از این نوع جوجه استفاده کنند سهمیه نهاده آن‌ها به صورت کامل داده می‌شود.
وی با اشاره به این که در رابطه با اصلاح ساختار مرغداری‌های استان نیز از سال ۹۶ اقدامات گسترده ای انجام شده است، افزود: در همین رابطه گروه‌های بازرسی از واحدهای مرغداری فعال در قم بازدید و نواقص واحد را به بهره‌برداران یادآوری می‌کنند و پس از رفع این نواقص اجازه جوجه ریزی به ایشان داده می‌شود که این نظارت‌ها موجب جلوگیری از بیماری‌های واگیردار پرندگان طی سال‌های اخیر در قم شده است.
وی در رابطه با فرآیند توزیع گوشت مرغ در قم نیز بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی قم برابر مصوبه ستاد تنظیم بازار استان روزانه بیش از ۴۰ تن مرغ با قیمت تنظیم بازار در اختیار سازمان صمت استان قرار می‌دهد و مسئولان این سازمان نیز آن را در فروشگاه‌های منتخب توزیع می‌کنند.

قم از جمله استان‌های پیشگام کشور در زمینه تولید گوشت مرغ و تخم مرغ است و این استان رشد قابل‌توجهی در صنعت طیور دارد. میزان متوسط تولید بخش کشاورزی استان قم در سال برابر ۸۰۵ هزار تن در زمینهٔ محصولات گیاهی،‌ دامی و شیلات است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com