مشکل تامین نهاده‌ها در کشور تخصیص ارز است

مشکل تامین نهاده‌ها در کشور تخصیص ارز است
عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان نهاده‌های دامی با بیان این که حدود یک میلیون و نهصد هزار تن ذرت و دیگر نهاده‌های دامی فقط در انبار گمرکات جنوب دپو شده است گفت: امروز مشکل تامین نهاده‌ها در کشور ریشه در تخصیص ارز دارد.
محمود رنگی افزود: 300 هزار تن نهاده دامی هم در گمرکات شمال موجود است و نیاز کشور در ماه به این نهاده ها، حدود 700 هزار تن است.
وی اضافه کرد: یک و نیم میلیون تن نهاده‌های دامی هم در کشتی‌های روی آب موجود و در انتظار تخصیص ارز و تخلیه هستند.
رنگی گفت: امروز مشکل تامین نهاده‌ها در کشور ریشه در تخصیص ارز دارد ضمن اینکه ما از نظر واردات مشکل خاصی نداریم و حتی نسبت به سال قبل هم بیشتر واردات داشته ایم.
وی در خصوص عدم تامین ارز افزود: متاسفانه تحریم‌ها باعث نقل و انتقال پول شده است و هم اکنون مقادیر بسیار زیادی از نهاده‌ها در انبار‌های گمرک رسوب کرده و منتظر اقدام بانک مرکزی است.
عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان نهاده‌های دامی دلیل دیگر بروز این مشکلات را شیوع بیماری کرونا دانست و افزود: متاسفانه از موقعی که بیماری کرونا شیوع پیدا کرده همه بازار‌های مبادلات پول در دوبی و اروپا تعطیل شده است.
رنگی با بیان اینکه واردکنندگان نهاده‌های دامی از سوی بانک مرکزی باید دلار 4200 تومانی دریافت کنند گفت: بانک مرکزی برای این کار باید شناسه تایید آزاد شدن ارز را در سامانه ساتنا ایجاد کند تا بتوان نهاده‌ها را از انبار‌های گمرک ترخیص کند.
وی افزود: نقل و انتقال پول برای جابجایی خرید نهاده‌ها حدود 15 تا 17 درصد هزینه دارد که 10 درصد این مقدار را بانک مرکزی پرداخت می‌کند و الباقی را خود شخص واردکننده باید از جیب دهد.
عضو هیئت مدیره انجمن واردکنندگان نهاده‌های دامی افزود: دولت بازارگاه دو طرفه‌ای ایجاد کرده تا فروشنده و خریدار این نهاده‌ها در آنجا بتوانند تبادل کنند، اما متاسفانه به شدت وجود دلال‌ها حس می‌شود و نکته دیگر اینکه از 24 هزار دامدار که مصرف کننده نهاده‌های دامی هستند فقط حدود 4 هزار نفر در این بازارگاه دولتی حضور دارند و مشغول خریدند و الباقی تا 20 هزار نفر در بازار آزاد مشغول خرید هستند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com