مشکلات تمام نشدنی دامداران؛ این‌بار هزینه‌های بالای دامپزشکی

مشکلات تمام نشدنی دامداران؛ این‌بار هزینه‌های بالای دامپزشکی
به نقل از خبرنگار پایگاه خبری گرمه؛ از ابتدای سال تاکنون دامداران در تهیه نهاده های لازم برای خوراک دام و هزینه دارو و واکسیناسیون به مشکل خورده اند و علاوه بر گرانی، کمبود هم سبب شده دامداران نتوانند این موانع را پشت سر بگذارند، مشکلاتی که خبر از روز‌های نه چندان خوش برای فعالان این بخش دارد
شهیدی، دامدار گرمه ای گفت: متاسفانه مشکل خوراک به یک معضل بزرگ برای دامداران تبدیل شده و کمبود زیادی در منطقه وجود دارد.
شهیدی با بیان اینکه هم‌اکنون قیمت خوراک دام ، رشد بالایی داشته است، اما شاهد کاهش قیمت گوسفند زنده در بازار هستیم، تصریح کرد: در گذشته سهمیه جو دام را از تعاونی دامداران دریافت می‌کردیم، ولی دولت این سهمیه را به کارخانجات تولیدی خوراک دام می‌دهد و باید هزینه بیشتری برای تهیه خوراک دام پرداخت کنیم.
متولیان امر هیچ برنامه برای تولید دام و حمایت از دامدار ندارند
حسن زاده، یکی دیگر از دامداران همچنین به مشکلات تهیه سوخت برای گرمایش دامداری ها و کمبود آب مورد نیاز دام ها نیز اشاره کرد و گفت: متولیان امر هیج برنامه ای برای تولید دام و حمایت از دامدار ندارند بطوریکه از سمت ارگان های مربوطه هیج برنامه ریزی مبنی بر پیش بینی کاهش یا افزایش دام وجود ندارد.
یکی دیگر از دامداران با انتقاد از عملکرد شبکه دامپزشکی افزود:  در گذشته برای دام‌های سبک و سنگین، داروهای مختلف و سموم متفاوتی از طریق اداره دامپزشکی تهیه و به ‌صورت رایگان و یا با قیمت یارانه‌ای ارائه می‌شد.
وی گفت:  این در حالی است که اکنون برای درمان دام‌ها اقدامی انجام نمی‌دهند و برای درمان بیماری‌های دامی باید از بازار آزاد، دارو و سم تهیه کنیم و برای تزریق این داروها نیز باید هزینه پرداخت کنیم.
هزینه بالای دامپزشکی و خوددرمانی توسط دامداران
این دامدار گرمه ای افزود: هزینه بالای خدمات دامپزشکی باعث شده بسیاری از دامداران به‌صورت تجربی اقدام به مداوای امراض دام های خود بکنند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان گرمه در خصوص حق‌الزحمه دامپزشکان، گفت: حق الزحمه پزشکان دامپزشکی بر اساس نوع بیماری و تعرفه اعلام شده توسط سازمان است.
کامکار با بیان اینکه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است تصریح کرد: مراجعه نکردن به موقع دامداران برای درمان دام موجب می‌شود هزینه‌های بیشتری برای درمان پرداخت کنند.
افزایش قیمت داروهای دامی و مراجعه نکردن دامدار زیان زا شده است
این مقام مسئول با بیان اینکه بسیاری از داروهای بخش دام وارداتی است و ارز دولتی و نیمه دولتی در قیمت تمام شده آن تأثیر دارد، گفت: متأسفانه به خاطر افزایش قیمت دارو و هزینه‌های پزشکی خود درمانی دام توسط دامدار و عدم مراجعه به موقع موجب زیان به دامدار شده است.
وی با تأکید براینکه محل مناسب، غذای مناسب و مدیریت مناسب سه عامل مهم در پرورش و بهره برداری از دام است، اظهارکرد: مدیریت بهداشتی در دامداری‌های سنتی و خرد بسیار ضعیف است.
رئیس شبکه دامپزشکی گرمه تصریح کرد: هم اکنون در شهرستان ۱۰۵ هزار دام سبک و ۲ هزار دام سنگین وجود دارد.
وی با اشاره به حمایت های دامپزشکی از دامداران گفت: در حال حاضر خدمات ارائه شده در حد انجام واکسیناسیون آبله، شاربن، بروسلوز و PPR است و احتمال دارد در سال های آینده همین موارد نیز به بخش خصوصی واگذار شود.
این مقام مسئول با بیان اینکه واکسیناسیون شاربن در سال ۹۹ بصورت هدفمند اجرایی شده است ، افزود: واکسن بروسلوز دام سبک و سنگین نیز بصورت رایگان هر ساله انجام می شود.
کامکار با بیان اینکه بحث بیمار یابی بصورت رایگان توسط همکاران دامپزشکی صورت می گیرد، ادامه داد: بیماری PPR که هنوز علت دقیق آن مشخص نشده و بیشترین تلفات دام را دارد از سال آینده واکسیناسیون به صورت سراسری انجام خواهد شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com