مشکلات، امان دامداران خراسان جنوبی را برید

مشکلات، امان دامداران خراسان جنوبی را برید
دامداران خراسان جنوبی از عدم حمایت مسئولان، نبود خرید تضمینی گوشت و شیر و نرخ بالای نهاده های دامی گلایه دارند.
صنعت دامداری در خراسان جنوبی از سالیان گذشته منبعی برای ارتزاق و اشتغال مردم به خصوص روستاییان بوده است. بنا بر آمار مسئولان بخش اعظمی از اشتغال خراسان جنوبی در حوزه های کشاورزی و دامداری است که در چند سال اخیر با مشکلاتی روبرو شده اند.
عدم حمایت از صنعت دامداری، نبود خرید تضمینی گوشت و شیر، نرخ بالای نهاده ها و ... امان دامداران خراسان جنوبی را که گفته می شود بیش از 40 درصد جمعیت استان را تشکیل می دهند، بریده است. این مطلب را دامداران استان عنوان می کنند و معتقد هستند مسئولان برای حل مشکلات برنامه ندارند و این صنعت مورد بی توجهی قرار گرفته است.
محمدجواد غریبی رئیس اتحادیه  دامداران خراسان جنوبی در گفت و گو با خاورستان، گفت: خوشبختانه طی دو سال اخیر به دلیل بارندگی وضعیت دام سبک استان بهتر از گذشته است اما دامداران همچنان با مشکلات دست و پنجه نرم می کنند.
وی با اشاره به افزایش قیمت نهاده‌های دامی در استان گفت: نوسانات قیمت یکی از مهمترین مشکلات دامداران خراسان جنوبی است در حالی که امسال افزایش میانگین 100 درصدی قیمت نهاده‌های دامی نسبت به سال گذشته را داشته‌ایم اما قیمت دام زنده و شیر نسبت به سال گذشته کاهش یافته است که این موضوع باعث شده پرورش دام صرفه اقتصادی نداشته باشد.
مدیر عامل اتحادیه دامداران استان عنوان کرد: این در حالی است که برخی از نهاده های دامی تولید استان به خارج از استان صادرات می شود.
غریبی با اشاره به افزایش برخی محصولات دامی در استان اظهار کرد: یکی از عمده مشکلات دامداران استان نبود واحدهای فرآوری تولیدات محصولات دامی در استان است که هم اکنون 5 واحدی فرآوری محصولات دامی و لبنی استان با ظرفیت کمتر از 50 درصد فعالیت دارند.
به گفته وی، روزانه بیش از 250 تن شیر در استان خراسان جنوبی تولید می‌شود که از این مقدار ۱۲۰ تن جمع آوری و بقیه مصرفی است در حالی که ظرفیت تولید کارخانه‌های محصولات لبنی استان ۲۵۰ تن است و به دلیل نبود جذب واحدهای فرآوری، ۷۰ درصد شیر خام استان برای فرآوری به خارج استان صادر می‌شود.
 
نبود صنعت فرآوری و بسته بندی تولیدات دامی در استان
مدیر عامل اتحادیه دامداران خراسان جنوبی با اشاره به این که زیرساخت های لازم برای فرآوری محصولات تولید دامی در استان وجود ندارد عنوان کرد: دولت باید برای تامین زیرساخت رونق دامداری و تولیدات تلاش بیشتر کند.
غریبی راه اندازی کشتارگاه تمام صنعتی و حمایت کامل از کارخانه های فرآوری لبنیات در استان را خواستار شد و گفت: اکنون 70 درصد شیر تولیدی استان به خارج از استان صادر و پس از فرآوری به استان منتقل می شود.
وی پایین بودن قیمت گوشت را از دیگر مشکلات دامداران استان دانست و تأکید کرد: در خراسان جنوبی بالاترین قیمت تمام شده گوشت را داریم اما قیمت گوشت در سطح استان پایین تر از تمام کشور است.
افزایش قیمت داروهای دامپزشکی و نبود آزمایشگاه تخصصی از دیگر مشکلات دامداران بود که غریبی به آن اشاره کرد و افزود: دامداران استان با تامین دارو و درمان مشکلات فراوان دارند و هزینه های دارو بسیار بالا است و هیچ کس به فکر دامداران نیست.
 
افزایش قیمت دارو کشوری است!
دکتر اصغر زاده مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی در این خصوص به خبرنگار ما گفت: هم اکنون سه آزمایشگاه در مرکز استان فعال است که دو آزمایشگاه نیمه وقت و یک آزمایشگاه تمام وقت فعالیت می کند.
وی با اشاره به گرانی داروهای دامپزشکی عنوان کرد: قیمت دارو کشوری است و توسط سازمان حمایت و وزارت صمت و دامپزشگی کشور قیمت گذاری و عرضه می شود اما در استان نظارت بر قیمت های مصوب به صورت کامل انجام می گیرد و دامداران در صورت مشاهده هرگونه افزایش قیمت می توانند موارد را از طریق دامیزشکی شهرستان و اداره بازرسی سازمان صمت و تعزیرات پیگیری کنند.
رئیس اتحادیه دامداران خراسان جنوبی در ادامه با بیان این که نبود نقدینگی در حوزه دامداری استان از عمده مشکلات است اظهار کرد: دامداران بخاطر نبود نقدینگی در فصل ذخیره سازی دان و علوفه مشکلات فراوانی دارند که می بایست بانک ها با تسهیلات ویژه به دامداران کمک کنند.
غریبی با انتقاد از عدم حمایت مسئولان استانی از صنعت دامداری استان خواستار اجرای قانون حمایت از این صنعت و خرید تضمینی تولیدات دامی شد.
 
خرید تضمینی گوشت گوساله با قیمت مصوب 60 هزار تومانی
مهدی روشن مدیرکل پشتیبانی امور دام خراسان‌جنوبی در گفت و گو با خاورستان، با اشاره تامین نهاده های دولتی برای دامداران استان گفت: تامین نهاده های دامی با ارز دولتی صورت می گیرد و هر مقدار سازمان جهاد کشاورزی معرفی کند به دامداران  نهاده های دامی یارانه ای تعلق می گیرد.
وی در خصوص خرید تضمینی گوشت افزود: هم اکنون خرید گوشت گوساله با قیمت 60 هزار تومان به صورت منجمد و قطعه بندی سه تا پنج کیلوگرم از دامداران خریداری می شود.
بنابراین گزارش؛ با توجه به گفته دامداران مبنی بر نبود حمایت از صنعت دامداری در استان، به نظر می رسد در آینده مشکلات این عرصه، بیش از گذشته گریبان دامداران را خواهد گرفت. اقدامات به موقع مسئولان می تواند رونق را به دامداری برگرداند تا از ورشکستگی این صنعت بسیار مهم در خراسان جنوبی جلوگیری کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com