مشکلات بیخ گوش صنعت مرغداری خمین

مشکلات بیخ گوش صنعت مرغداری خمین
افزایش بهای نهاده‌های تولید، نوسان قیمت ها و هزینه های سربار تولید باعث شده، مرغداری ها با مشکلات مختلفی دست و پنجه نرم کنند.
14 هزار واحد مرغداری در کشور فعال است و سالانه 2 میلیون تن گوشت سفید مرغ در کشور تولید می شود و ایران در تولید مرغ و تخم‌مرغ جایگاه هفتم جهان را دارد.
750 واحد مرغ گوشتی و تخمگذار در استان مرکزی فعال است که سالانه 60 هزار تن گوشت و 32 هزار تن تخم مرغ تولید می کنند.
استان مرکزی با تولید این محصولات رتبه یازدهم را در زمینه تولید گوشت مرغ و رتبه نهم را در تولید تخم مرغ دارد و شهرستان خمین از توابع استان مرکزی در جایگاه دوم تولید مرغ در این استان قرار دارد.
111 واحد مرغداری گوشتی با ظرفیت یک میلیون و 900 هزار قطعه جوجه ریزی در هر دوره، سه واحد مرغ بومی گوشتی با ظرفیت 500 هزار قطعه، هشت واحد پرورش بوقلمون با ظرفیت تولید 41 هزار و 500 قطعه، یک واحد پرورش مرغ مادر بومی با ظرفیت 12 هزار قطعه ای و یک واحد مرغ زینتی با ظرفیت 10هزار قطعه ای در خمین فعال است.
سالانه 6 هزار تن گوشت سفید مرغ در واحدهای مرغداری گوشتی خمین تولید می شود.
چهار واحد مرغداری تخم گذار با ظرفیت یک میلیون و 200 هزار قطعه ای نیز در خمین فعال است که سالانه یک هزار و 200 تن تخم مرغ در خمین تولید و روانه بازار مصرف می شود.
افزایش قیمت نهاده های تولید همچون دستمزد کارگری، دارو، ریزمغذی، مکمل، واکسن، حمل ونقل، کاهش نقدینگی و نبود سرمایه در گردش از مهمترین چالش های صنعت مرغداری است.
یک کارآفرین پرورش مرغ که 2 واحد مرغداری دارد، گفت: 90 درصد هزینه های مرغداری مربوط به کنجاله سویا و ذرت است که این نهاده ها توسط دولت با ارز 42 هزار ریالی تامین می شود.
صادق نجاری افزود: اما این نهاده ها که می بایست هر کیلو ذرت و کنجاله سویا به ترتیب با قیمت 24 هزار ریال و 13هزار ریالی به دست تولید کننده برسد با قیمت 39 هزار ریال و 17 هزار ریال دریافت می شود.
وی افزود: مصرف مرغداری ها در یک دوره جوجه ریزی 80 تن کنجاله سویا و 200 تن ذرت است که این تفاوت قیمت 32 میلیارد ریالی در سویا و 700 میلیون ریالی ذرت کمر تولید کنندگان را خم کرده است.
نجاری که سابقه فعالیت 30 ساله در صنعت پرورش مرغ را دارد، ادامه داد: دولت با تخصیص ارز ارزان قیمت نهاده های دامی را تامین می کند تا گوشت مورد مصرف مردم با قیمت مناسب تامین شود اما دلالان و واسطه ها به تولید کنندگان و مصرف کنندگان لطمه می زنند.
وی با بیان اینکه در اول تابستان هر کیلو مرغ با قیمت 40 هزار ریال از مرغدار خریداری می شد، افزود: تولید کنندگان تلاش می کردند محصول خود را به فروش برسانند و این مشکل باعث بی انگیزگی مرغداران برای جوجه ریزی دوباره و کاهش جوجه ریزی شد.
وی بیان کرد: شرکت پشتیبانی می بایست در این شرایط برای حمایت از تولید کننده مرغ را خریداری و ذخیره سازی می کرد اما آشفتگی بازار، تولید کننده و مصرف کننده را متضرر کرد.
یک مرغدار دیگر گفت: افزایش سرسام آور نهاده های دامی و عرضه دان غیر استاندار با قیمت بالا از مهمترین چالشهای صنعت مرغداری است.
حجت الله سرمدی افزود: هر کیلو سویا و ذرت با قیمت های چند برابری عرضه می شود ضمن اینکه خرید نقدی انجام می شود و تازمانی که هزینه آن کامل پرداخت نشود هیچ نهاده ای ارسال نمی شود.
وی بیان کرد: به دلیل نبود و کمبود کنجاله سویا گاهی به ناچار از سویای انسانی در مرغداری ها استفاده می شود که هزینه تولید را به شدت افزایش می دهد.
سرمدی بیان کرد: افزایش قیمت 2 برابری ریزمغذی ها و کنجاله سویا سبب شده قیمت تمام شده هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری ها به بیش از 100 هزار ریال برسد.
یک مرغدار دیگر نیز گفت: به طور میانگین روزانه 2 تن نهاده های دامی در این مرغداری مصرف می شود که ظرف 2 ماه 10 تن نهاده با قیمت دولتی تهیه شده و با تهیه نهاده از بازار آزاد، قیمت تمام شده تولید تخم مرغ به شدت بالا رفته است.
عباس سلمانی افزود: به دلیل هزینه های بالای تولید مرغ و تخم مرغ روزانه 40 میلیون ریال ضرر هر واحد مرغداری است .
یک مرغدار دیگر گفت: تولیدکنندگان مرغ و تخم مرغ همواره با مشکلات فراوانی از جمله کمبود نقدینگی، نوسان قیمت نهاده ها، پایین بودن قیمت عرضه محصولات نسبت به بهای تمام شده تولید روبه رو هستند.
رضا ملکی با بیان اینکه افزایش قیمت نهاده‌های طیور با قیمت تمام ‌شده همخوانی ندارد، اظهارداشت: در پایان هر دوره جوجه‌ ریزی و تولید مرغ گوشتی و تخم مرغ سود چندانی عاید بهره بردار نمی ‌شود.
وی خواستار حمایت دولت برای جلوگیری از خروج مرغداران از چرخه تولی دشد و افزود: دولت باید با کمک های مالی بلاعوض و یا کم‌ بهره به تولیدکنندگان مرغ کمک کند تا این تولید کنندگان قادر به ادامه حیات اقتصادی باشند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: طیف بزرگی از مشکلات حوزه کشاورزی با هم افزایی و همفکری قابل حل است.
مجید آنجفی عنوان کرد: مرغداران از بخش های کشاورزی هستند که مشکلات بسیاری دارند و قیمت نهاده های مرغداری بالا رفته و مرغداران برای تامین نهاده ها در تنگنا هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مرکزی گفت: دولت فروشنده و تامین کننده نهادهای دامی نیست بلکه تسهیلگر است و در مواقع اضطراری برای کنترل بازار و جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت نهاده ها اقدام به توزیع از طریق شرکت پشتیبانی می کند.
آنجفی افزود: ذخایر شرکت پشتیبانی به قدری نیست که جوابگوی همه تقاضاها باشد و عرضه و تقاضا نهاده های مرغداری ها همخوانی ندارد.
آنجفی گفت: شرکت پشتیبانی 40 هزار تن نهاده مرغ را ذخیره دارد اما، مجوز توزیع ندارد ضمن اینکه این استان معین است و سه استان دیگر را نیز پشتیبانی می کند.
وی ادامه داد: میانگین جوجه ریزی در سال های گذشته 2 میلیون و 200 هزار قطعه بوده که اکنون این میانگین به سه میلیون و 350 هزار قطعه افزایش یافته و این افزایش نشان می دهد صنعت مرغداری با وجود برخی مشکلات همچنان پویا است.
آنجفی با بیان اینکه یارانه تخصیصی به دست تولید کننده نمی رسد، افزود: باید یارانه باید به دست مصرف کننده برسد تا قدرت خرید بالا رود و بتوان محصول را با قیمت واقعی تمام شده خریداری کرد.
بهره برداران فعال در بخش دام، طیور و آبزیان در شهرستان 105 هزار نفری خمین، چهار هزار نفر است.
 
کلمات کلیدی مشکلات تولید مرغ
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com