مسئولان دولتی واقعیت‌ها را بیان نمی‌کنند

مسئولان دولتی واقعیت‌ها را بیان نمی‌کنند
اسداله نژاد گفت: سیاست حاکمیتی مسئولان دولتی در خصوص مرغ به گونه‌ای است که واقعیت‌ها را بیان نمی‌کنند، درحالیکه وضعیت صنعت مرغداری در بحث تامین و تولید مناسب نیست.
نایب رئیس انجمن صنفی مرغداران گوشتی گفت: با توجه به روند نامناسب توزیع نهاده دامی، صنعت مرغداری در معرض خطر است.
حبیب اسداله نژاد نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی، با اشاره به اینکه قیمت مرغ در بازار تغییر چندانی نداشته است، اظهار کرد: بازار نهاده‌های دامی در بحث توزیع مناسب نیست که با این وجود تصور می‌شود دولت صراحتا باید اعلام کند که امکان تامین ذرت و کنجاله با نرخ مصوب وجود ندارد تا واحد‌های مرغداری چوب عدم ایفای تعهدات دولت را نخورند.
وی با اشاره به اینکه نهاده به میزان کافی یا در زمان مقرر از طریق سامانه در اختیار مرغدار قرار نمی‌گیرد، افزود: پس از خرید، نهاده با تاخیر ۱۰ تا ۱۲ روزه بدست مرغدار می‌رسد که در آن مقطع فایده‌ای ندارد.
اسداله نژاد درباره تاثیر آزادسازی نرخ نهاده‌های دامی بر قیمت مرغ بیان کرد: اگر دولت نهاده با نرخ مصوب توزیع نکند، قیمت مرغ بر مبنای نرخ تمام شده و عرضه و تقاضا در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد، از این رو دولت برای حمایت از اقشار آسیب پذیر جامعه باید یارانه به صورت مستقیم در اختیار دهک‌های پایین قرار دهد.

این مقام مسئول درباره اینکه آیا عرضه مرغ با نرخ ۳۲ و ۳۳ هزار تومان در بازار منطقی است یا خیر؟ بیان کرد: عرضه مرغ با نرخ‌های فعلی در بازار بی انصافی است که مسئولان ذی ربط برخورد جدی با گرانفروشان باید داشته باشند.
به گفته وی، وجود اصرار مسئولان ستاد تنظیم بازار به اجرای نرخ مصوب، اما این امر شدنی نیست چرا که با حرف نمی‌توان تولید را روی آنالیز قیمت توجیه کرد.
اسداله نژاد ادامه داد: سیاست حاکمیتی مسئولان دولتی در خصوص مرغ به گونه‌ای است که واقعیت‌ها را بیان نمی‌کنند، درحالیکه وضعیت صنعت مرغداری در بحث تامین و تولید مناسب نیست.

گروه صنعتی اسکندری EIG

وی با اشاره به اینکه نرخ منطقی مرغ به تامین نهاده‌های دامی بستگی دارد، افزود: اختلاف قیمت مصوب با نرخ واقعی تولید به تامین نهاده‌های دامی بستگی دارد چرا که میزان دریافت نهاده هر یک از واحد‌های مرغداری با یکدیگر متفاوت است، اما به طور کلی واحد‌های خرد از ۵۰ درصد بیشتر نهاده با نرخ مصوب تحویل نمی‌گیرند که با این وجود قیمت‌های فعلی بازار منطقی است.
اسداله نژاد با اشاره به اینکه وضعیت تامین، تخصیص و توزیع نهاده‌های دامی‌تعریفی ندارد، بیان کرد: طی ۱۰ روز اخیر وضعیت توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه نگران کننده است.
وی نرخ کنونی هر کیلو کنجاله سویا در بازار آزاد را ۱۶ هزار تومان و ذرت را ۳ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: توزیع نهاده از طریق سامانه بازارگاه برای گله‌هایی که سن آن‌ها به ۳۰ روز رسیده در خوشبینانه‌ترین حالت به ۳۰ درصد رسیده است.

نایب رئیس کانون انجمن صنفی مرغداران گوشتی با بیان اینکه کمبودی در عرضه مرغ وجود ندارد، گفت: این درحالی است که با استمرار روند فعلی توزیع نهاده از طریق سامانه در عرضه دچار کمبود خواهیم شد.
این مقام مسئول با اشاره به اینکه زنگ خطر صنعت مرغداری به صدا درآمده است، بیان کرد: تامین و توزیع به موقع نهاده‌های دامی در جلوگیری از بحران بازار مرغ نقش اساسی دارد.
وی با بیان اینکه آمار دقیقی از میزان جوجه ریزی آبان نداریم، افزود: برآورد‌ها حاکی از آن است که در آبان حدود ۱۰۰ میلیون قطعه جوجه ریزی می‌شود که در شرایط فعلی به سبب کاهش قدرت خرید خانوار، این میزان جوابگوی نیاز بازار است.
اسداله نژاد در پایان میزان جوجه ریزی شب عید را پیش بینی کرد و گفت: همه ساله جوجه ریزی شب عید از دی آغاز می‌شود که اگر مسئولان تدابیری برای رفع بحران نهاده نیندیشند، تولیدکنندگان از چرخه تولید خارج می‌شوند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com