به منظور ارتباط بیشتر فارم و مصرف کننده؛
مرغداری شناور بر روی آب

مرغداری شناور بر روی آب
وقتی تصورش را می کنیم که 70 درصد سطح زمین از آب تشکیل شده اینجاست که به خلاقیت و نوآوری باید دست بزنیم. Kip van Orange در میانۀ راه واقعی شدن یک رویا هستند "یک فارم مرغ تخم گذار شناور" در بندرگاه شهر روتردام هلند!
این طرح آزمایشی، تعاملات مابین فارم ها و شهرها را با توجه به منفعت هر دو بررسی می کند. بندر روتردام همچنان در حال تغییر و رفت و آمد است؛ با بزرگتر شدن کشتی ها عملیات بندرگاه نیز تغییر می کند و به تسهیلات جدیدتر و فضایی تجاری تر مبدل می گردد. بندرگاه اما به دنبال هدف دیگریست؛ مزرعه داری!

فارم گاو شیری شناور
2 سال پیش، کمپانی Floating Farm اقدام به ساخت یک دوبۀ 3 طبقه مخصوص فارم گاو شیری کرد که اکنون در حال بهره برداری کامل است. در حدود 35 گاو شیری در طبقۀ بالا اسکان داده شدند و در طبقات پائین تر خوراک آنها آماده و میکس می گردد، کودها مدیریت می شوند و شیر فراوری شده و به محصول نهایی و قابل فروش تبدیل می گردد.
شاید برخی بر این باور باشند که یک فارم شناور بسیار پیچیده تر از آن است که بشود آن را درک کرد اما خلاف این امر صدق می کند!
Minke van Wingerden مالک این فارم می گوید: "ابداعات زیادی هنوز وجود دارد که می توان بر روی آب انجام داد. این کار به ما کمک کرد که به مصرف کنندگان و مشتریانمان نزدیک تر گردیم و عملیات ما را با محیط و دما سازگارتر ساخت. پایه و زیرساخت فارم ما ثابت است و تنها به خاطر امواج 2 متر بالاتر و پایین تر می رود اما در برخی مناطق جهان امکاناتی هست که می توانند در جهات مختلف ثابت بمانند و بدین طریق از طوفان ها و سیل در امان باشند."
مجموع عملیات دارای فناوری عالی و تکنولوژی پیشرفته و آسیب پذیری کم است. فارم به لحاظ دستیابی به انرژی و آب خودکفاست. شهر هم نه تنها از محصولات لبنی فارم استفاده می کند بلکه در مقابل، نهاده ها و مواد اولیۀ خوراک را تأمین می کند. Van Wingerden توضیح می دهد: "ما می خواهیم با مصرف کنندگانمان در ارتباط تنگاتنگ باشیم تفاوتی نمی کند خانه دار، هتل دار و فروشندگان!"

فاز بعدی پروژه : فارم مرغ تخمگذار شناور
تجارب کسب شده از فارم گاو شیری شناور، راه را برای رسیدن به مرحلۀ بعدی یعنی "فارم مرغ تخمگذار شناور" آسان تر می سازد. مالکین Floating Farm این بار تصمیم به ساخت یک فارم مرغ تخمگذار در کنار فارم گاو شیری گرفتند که در طبقۀ بالا برای 7000 مرغ تخمگذار فضای کافی داشته باشد و در طبقۀ پائین مجهز به تجهیزات فراوری و بسته بندی تخم مرغ باشد. یکی از این مالکین در این باره می گوید: "ما می خواهیم یک فارم 30 در 30 متر بسازیم که یک فضای داخلی با عرض 10 متر برای پرنده ها داشته باشد و فضای دو طرف به عرض 10 متر بسته باشد. تمام طراحی بایستی شفاف و روشن و در عین حال به بیرون و فضای اطراف بسته هم باشد تا ریسک انفولانزای مرغی را تا آنجا که ممکن است کاهش دهد. اما شفاف و شیشه ای بودن فضا در کار ما یک اصل محسوب می شود چرا که می خواهیم در معرض دید عموم مردم بندرگاه باشیم و آنها محصولات را مستقیم ببینند و از فارم تهیه کنند."

دسترسی آسان و تکنولوژی پیشرفته
فارم مرغ تخمگذار اگرچه در مقیاسی کوچک است اما مجهز به پیشرفته ترین تکنولوژی روز است. Janssen از سرمایه گذاران این پروژه می گوید: "در جامعۀ فوق پیشرفتۀ امروزی ما، برخی مشتاق بازگشت به همان سبک نوستالژیک کشاورزی سنتی هستند اما ما این کار را نمی کنیم. فارم مرغ تخمگذار شناور ما در دسترس مصرف کننده هست اما در عین حال مجهز به پیشرفته ترین امکانات و تکنولوژی روز است."      
Janssen در ادامه می گوید: "از آنجائیکه فارم در بندرگاه واقع شده ما بایستی تخلیۀ ضایعاتی در حد صفر داشته باشیم. هر گونه اشغال و گاز آمونیاک از طریق فیلتر هوای خروجی تصفیه می گردد. فارم در نظر دارد تا در رابطه با سیستم پالایش و تصفیه 100 درصد شفاف باشد."
فارم مرغ تخمگذارشناور در عین حال که بایستی عملیاتی همانند یک مرغداری نرمال و معمول داشته باشد اما یک نمونۀ آزمایشی هم هست. تمامی مراحل از کنترل ضایعات، مدیریت خوراک تا تولید محصول نهایی فراوری شده – مثل برگر تخم مرغ – بایستی بر روی عرشۀ فارم شناور طراحی و اجرا گردد.

سیستم عرضۀ زنجیره ای
فارم مرغ تخمگذار چیزی فراتر از یک فارم تخیلی است و مسلماً مدل خرید و فروش خاص خود را خواهد داشت. Janssen در این باره توضیح می دهد: "در نمونۀ فارم سنتی، مرغدار تنها کانال ارتباطی و البته آسیب پذیرترین در زنجیرۀ فروش است؛ اما فارم مرغ تخمگذار شناور شامل یک زنجیرۀ فروش مبتکرانه خواهد بود که کانال های ارتباطی بیشتر و کوتاه تری را در بر دارد. ما در اینجا ضمن اینکه فروش مستقیم به مشتری که شامل رستوران ها، هتل ها و مغازه ها می شود را داریم؛ بسته بندی تخم مرغ و فراوری آنها را هم انجام می دهیم."
وی ادامه می دهد: "همچنین کار ما مثل یک خیابان 2 طرفه است بدین صورت که برای تولیدکنندگان محصولات غذایی راحت شدن از شر زباله های مواد غذایی سخت و هزینه بر است بنابراین همچنان که ما تولیدات خود را به آنها ارائه می دهیم، آنها هم ضایعات مواد غذایی خود را به ما عرضه می کنند و ما به عنوان مواد اولیۀ خوراک از آنها استفاده می کنیم. این یعنی یک چرخۀ پایدار!"
Van Wingerden از مالکین فارم شناور از هم اکنون در فکر فاز بعدی فارم شناور است؛ بعد از فارم گاو شیری شناور و فارم مرغ تخمگذار شناور وی در حال بررسی و طراحی یک فارم سبزیجات شناور است که از فضله های گاوها و طیور به عنوان کود در آن استفاده شود.
 
نظرات شما
  •  

    بهرام گفت : ۹۹/۰۳/۱۹

    سلام
    خیلی خوب است
    بنده هم میخواهم این کار را در شمال ایران تجربه و راه اندازی کنم
    اگر ممکن نقشه و مصالح اجرای کار را داشته باشن
    با تشکر

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com