با ادامه سیاست های غلط کنترل قیمت در استان زنجان رخ خواهد داد؛
مرغداری زنجان سقوط خواهد کرد

مرغداری زنجان سقوط خواهد کرد
شاید خبر داشته باشید که استان زنجان توانسته است با تصمیمات مسئولین خود قیمت مرغ مصرف کننده را ۱۱۵۰۰ تومان نگه دارد و این مورد را یک افتخار ملی می داند. صد البته که با افزایش قیمت گوشت قرمز و کاهش توان مالی برای خرید آن بازار مصرف گوشت مرغ افزایش پیدا میکند و صف های طولانی که دیگر توان و تحمل ساعتها ایستادن مردم برای دریافت یک کیلو گوشت قرمز را ندارند به سمت فروشگاه ها و مغازه های فروشنده گوشت مرغ می روند.
صحنه ایستادن مردم برای دریافت گوشت قرمز برای مسئولین زنجان و سایر استان ها و تمام مردم ایران ناراحت کننده بود و حتی در بعضی از برنامه های عربی نیز آن را بسیار ناپسند تحلیل کردند و آن هم باعث شد تا اقدام به واردات گوشت قرمز و دام زنده بنماییم.
اما ما جزو ۱۰ تولیدکننده برتر تولید گوشت مرغ جهان هستیم و توان تولیدی بالایی داریم یا داشتیم و ادعای صادرات گوشت مرغ در منطقه از ذهن ما بیرون نمی رود و واردات گوشت مرغ برای کشور ایران و تولید کنندگانی که با اندکی توجه می توانستند بازار منطقه را در دست داشته باشند بسیار سنگین و کوبنده است هرچند آقای مهندس حجتی - وزیر جهاد کشاورزی - در سالهای قبل در قبال درخواست مرغداران برای اندکی توجه بیشتر فرمودند که : "اگر کار شما سود ندارد تولید نکنید ما گوشت مرغ وارد میکنیم" اما غافل از اینکه امروز به چه کنم چه کنم افتاده ایم و خروج ارز از کشور برای ما هزاران داستان دیگر را ایجاد کرده است ولی ای کاش در آن روزها به جای سینه سپر کردن در مقابل تولید کننده و تهدید آن به واردات محصولی که در حال تولید در کشور است و انجام هزینه های سنگین واردات، هزینه آن را خرج حمایت ملی و داخلی می‌کردیم.
به هر حال مسئولین زنجان همان شربتی را به خورد صنعت مرغداری استان می دهند که شاید درمان آن موقت باشد اما حاصل آن خشک شدن درخت ای است که شاید سال آینده حتی یک شاخه آن بتواند راه حل برون از یک بحران باشد.
در این چند روز مسئولین استان زنجان ماموران خود را موظف نموده اند که روزانه ۶۱ تن نیاز استان را با قیمت خرید مرغ زنده برای هر کیلو ۸۰۰۰ تومان از مرغدار تهیه نمایند و آنرا کشتار کرده با قیمت ۱۱۵۰۰ تومان به دست مصرف کننده نهایی برسانند تا شاید این روزها شاهد صف های طولانی مردم برای خرید گوشت مرغ نباشند اما چه کسی است که نداند این روزها تولید گوشت مرغ بیش از ۱۰ هزار تومان برای هر کیلو گوشت مرغ هزینه خواهد داشت ؟
مسئولین زنجان ماشین های درحال ارسال مرغ زنده به تهران و یا سایر شهرستان‌ها را با توصل به هیچ قانونی ضبط نموده و آن را مستقیما به یک کشتارگاه می فرستند و آن را کشتار می‌کنند و کیلویی ۸۰۰۰ تومان به مرغدار پرداخت کرده و پس از تکمیل ۶۱ تن ظرفیت روزانه استان، مابقی گوشت مرغ ها را به مرغداران عودت می دهند و خود مرغدار باید مرغ کشتار شده خود را به تهران یا هر جای دیگر ارسال نماید.
حال خود این تغییر ۳۵۰۰ تومانی در هر کیلو از کشتارگاه تا دست مصرف کننده جای سوالات بسیار زیادی را دارد اما آیا این کار شرعا صحیح میباشد؟ مال و جنس شخصی را در حالی که اهل کاری صورت نگرفته ضبط نموده و با هر قیمتی که دوست دارند محاسبه می نمایند و آن را به فروش میرسانند آیا رضایت صاحب مال کسب شده؟ آیا کسی که آن را میخرد یا می‌خورد مال صحیحی را بدست آورده است؟
اما بحث و نتیجه اصلی آن است که مرغداری که امروز بار خود را از دست می دهد و قطعا دچار یک زیان غیرقابل جبران می‌شود و نتیجه سرمایه گذاری خود را بربادرفته می بیند، با چه توانی مجددا در دوره بعد اقدام به تولید می‌نمایند ؟ با چه سرمایه ای اعتبار خرید جوجه و دان و داروی خود را که از دست داده است به دست می آورد می تواند مجددا اقدام به جوجه ریزی نماید؟ همه باید توان عدم مدیریت استان زنجان را پرداخت کنند به غیر از خود مسئولین استان ؟ آیا انگیزه حضور در بازاری که در یک لحظه صاحب جنس و بار خود نیستی، امنیت و تولید ملی است که رهبر کشور به آن توصیه نموده است ؟

تولید کننده امروز زنجانی به سادگی و به دست خودمان از زنجیره تولید حذف میگردد و تولید برای دوره بعد با مشکلی بیش از مشکلات امروز روبرو می‌شود و در دوره بعد حتی یک مرغداری در زنجان وجود نخواهد داشت که مسئولین جلوی خروج مرغ آن را بگیرند و قطعاً مرغداری زنجان با این روش به زودی سقوط خواهد کرد و این استان تولید کننده و صادر کننده گوشت مرغ به علت و بهانه کم شدن صف های خریدار گوشت مرغ در این چند روز، باید به زودی برای تهیه یک کیلو گوشت مرغ منتظر رسیدن ماشین های ارسالی از استان های دیگری باشد که مدیران و مسئولان آن با اندیشه ای بهتر و دور اندیشی دلسوزانه و با اهمیت دادن به منافع تولیدکننده استانی خود، به روزها و دوره های بعدی فکر کرده‌اند و خاک ویرانی را بر سر مرغداران استان خود نریختند
به راستی آیا مدیران و مسئولان سایر استان‌ها نمی توانستند به زور و با هر روشی مرغ تولیدی مرغداران را در استان خود نگه دارند تا قیمت آن به پایین ترین حد ممکن برسد؟ اما آیا مدیریت صحیح به زور خریدن و با هر قیمت دلخواه شخص خریدن است؟ آیا این یک حمایت از تولید کننده است؟ آیا این یک دور اندیشی است ؟ آیا اگر واقعا به فکر مردم استان خود هستند به این موضوع فکر کرده اند که در دوره بعد که مرغ داری در استان وجود ندارد چگونه مردم خود را قانع خواهند کرد ؟
اگر تمام مسئولین استان ها به گونه اشتباهی که مسئولین زنجان فکر می کنند عمل می کردند قطعاً تا امروز ما هیچ مرغداری را نداشته ایم که بتواند گوشت مرغ تولید کند و امروز به جای واردات اندکی گوشت مرغ مجبور به واردات عظیمی از بار گوشت مرغ از سراسر کشور و حتی سراسر جهان بوده ایم و ما را به یک مصرف کننده واقعی و وابسته به کشورهای همسایه و کشورهای دور تبدیل می‌کرد.
 اگر امروز ایران در یک دوره ای قرار گرفته است که باید این بحران خود را با اقتصادی مقاومتی و مقاومتی اقتصادی بگذراند، آیا نباید مدیریت اصولی و دور اندیشانه خود را تقویت کند؟ آیا نباید مدیریت صحیحی بر عملکرد و تصمیمات احساسی خود داشته باشد؟
هر چقدر تولیدکننده در داخل ایران بیشتر حمایت شود، وابستگی ما به سایر کشورها کمتر خواهد شد و این آن چیزی نیست که با یک ماه و یا دو ماه به دست بیاید باید سالیان سال از تولید کننده حمایت شود تا در چندین سال آینده حداقل در امورد تغذیه ای کشورمان به غرب و شرق وابسته نباشیم
لطفاً مسئولین استان زنجان با توقف اجرای چنین دستورالعملی سریع از ایجاد یک فاجعه بزرگ در استان زنجان جلوگیری نمایند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com