مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور: شرایط فعلی عرضه گوشت فقط به نفع دلالان است

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور: شرایط فعلی عرضه گوشت فقط به نفع دلالان است
سعید سلطانی سروستانی با اشاره به اینکه هنوز هیچ تصمیمی برای رفع انباشت دام در کشور اتخاذ نشده است، گفت: در حال حاضر، وضعیت بازار به‌گونه‌ای است که باید بگوییم خوش به حال دلالان؛ چون هم تولیدکننده ارزان می‌فروشد و هم مصرف‌کننده گران میخرد و در این میان هم، فقط دلالان سود می‌کنند.
وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوساله زنده ۲۵ هزارتومان و گوسفند زنده ۳۶ هزارتومان است، افزود: در حال حاضر قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله برای مصرف‌کنندگان باید ۶۰ هزارتومان و هر کیلوگرم گوشت گوسفند ۷۲ هزارتومان باشد که بعضا این قیمت‌ها در بازار رعایت نمی‌شود و گرانفروشی صورت می‌گیرد.
سلطانی در ادامه گفت: در حال حاضر که با انباشت دام در کشور مواجه هستیم، تأمین‌کنندگان گوشت نباید فقط به فکر خودشان و خارجی‌ها باشند؛ بلکه باید دام‌های مازاد را خریداری و در زمان مناسب به بازار عرضه کنند؛ اما سوال اینجا است که چرا این کار را نمی‌کنند که در پاسخ باید گفت چون آنها به دنبال سود خود بوده و البته سود آنی هم می‌خواهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه بهره‌وری در وزن لاشه ۳۰ درصد کمتر از متوسط جهانی است، افزود: متوسط جهانی در این رابطه، عدد ۲۲ کیلوگرم است که در کشور ما این عدد ۱۷ کیلوگرم است.
سلطانی ادامه داد: با روش‌های اصلاحی از جمله اصلاح تغذیه، می‌توانیم به رقم متوسط جهانی دست یابیم و این توانایی را داریم.
وی با اشاره به اینکه واردات گوشت قرمز که در گذشته با ارز ۴۲۰۰ تومانی و الان با ارز نیمایی انجام می‌شود، نفعی برای مردم نداشته است، افزود: سال گذشته حدود ۱۸۰ هزارتن گوشت وارد کشور شد؛ اما متأسفانه مردم همچنان مجبور بودند با قیمت بالا این کالا را تهیه کنند و متوجه واردات گسترده آن نشدند؛ ضمن اینکه در این میان تنها تولیدکننده آسیب دید.
سلطانی گفت: دولت برای یکسال به صورت آزمایشی تفاوت ریالی ارزی را که قرار است به واردات اختصاص دهد، صرف تولید داخل نماید و در مقابل، ما هم به دولتمردان اطمینان می‌دهیم که در این صورت، با نوسان ۵ درصدی، نیاز کشور را در داخل تأمین کنیم؛ ضمن اینکه اگر نتوانستیم به این وعده عمل کنیم، دولت نیز طرح خود را متوقف و اقدام به واردات کند.

 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com