مایه‌کوبی ۱.۶ میلیون راس دام کرمانشاه علیه تب‌برفکی

مایه‌کوبی ۱.۶ میلیون راس دام کرمانشاه علیه تب‌برفکی
رئیس اداره بهداشت‌ و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه از مایه‌کوبی ۱.۶ میلیون راس دام کرمانشاه علیه "تب‌برفکی" خبر داد.

مجید همتی با اشاره به اتمام کار واکسیناسیون دام‌های استان علیه بیماری تب برفکی، اظهار کرد: کار مایه‌کوبی رایگان بالغ بر ۱.۶ میلیون راس دام سبک و ۸۰ هزار راس دام سنگین استان علیه بیماری"تب برفکی" در استان انجام شده است.

همتی با بیان اینکه امسال کار واکسیناسیون رایگان دام های سبک و سنگین استان با اولویت دام‌های روستایی و عشایری و نیز دام های مناطقی که در سطح بالای خطر از نظر شیوع تب برفکی هستند انجام شده، تصریح کرد: امسال ۵۰ درصد دام‌های سبک و ۷۰ درصد دام‌های سنگین استان به صورت رایگان علیه تب‌برفکی واکسینه‌ شده‌اند.

رئیس اداره بهداشت‌ و مدیریت بیماری‌های دامی اداره کل دامپزشکی استان کرمانشاه افزود: تاکنون هیچ کانونی از بیماری در استان شناسایی نشده است.

 همتی سپس با اشاره به واگیری بالای بیماری تب برفکی، گفت: بیماری تب برفکی جزو بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نبوده و یک بیماری عفونی ویروسی است که صرفا دام‌های زوج سُم مثل گاو و گوسفند را درگیر می‌کند و پیشگیری از بروز بیماری در دام های سنگین اهمیت زیادی دارد.

وی با بیان اینکه میزان تلفات تب‌برفکی در دام‌های جوان بین ۳۰ تا ۴۰ درصد بوده که در دام های غیرایمن ممکن است به ۱۰۰ درصد هم برسد، تصریح کرد: در دامهای بالغ با وجودی که احتمال تلفات دام بیمار در حدود پنج درصد است، اما در صورت ابتلا کاهش میزان تولید شیر، گوشت و پشم در دام ها دور از انتظار نیست.

وی اضافه کرد: پیدایش ضایعات در ناحیه دهان، پستان و سُم دام از علائم ابتلای دام به بیماری تب‌برفکی  است، ضمن اینکه دام‌های بیمار ممکن علائم لنگش داشته و احتمال سقط جنین هم در دام های آبستن مبتلا به تب برفکی وجود دارد.

انجام واکسیناسیون به موقع، رعایت مسائل بهداشتی و امنیت زیستی در دامداری، انجام ضدعفونی و دفن بهداشتی لاشه دام‌های تلف شده در صورت بروز بیماری و… مهم‌ترین راه های پیشگیری از بیماری تب برفکی در جمعیت دام سبک و سنگین است که همتی از آنها یاد کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com