لزوم حذف ارز ترجیحی در تأمین نهاده‌های دامی

لزوم حذف ارز ترجیحی در تأمین نهاده‌های دامی
عضو کمیسیون «کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست» مجلس، کمبود جدی نهاده‌های دامی را عامل گرانی مرغ دانست و گفت: دولت اگر نمی‌تواند ارز ترجیحی مورد نیاز برای تهیه نهاده‌های دامی را تخصیص دهد، قیمت نهاده‌ها را آزاد کند و در کنار آن یارانه پروتئین برای شش دهک پایین درآمدی جامعه در نظر بگیرد.
محمد رشیدی، درباره علت گرانی مرغ، گفت: تنها پنجاه درصد نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغداران توسط دولت تهیه می‌شود و پنجاه درصد مابقی را مرغدار باید در بازار آزاد تهیه کند که این موضوع مشکلات عدیده‌ای برای تولید کننده به وجود آورده است.

کمبود جدی نهاده‌های دامی، مرغداری‌ها را به تعطیلی کشانده است
وی با بیان اینکه هم اکنون یارانه نهاده‌ها با تاخیر و مشکلات فراوان به دست مرغدار می‌رسد، افزود: کمبود جدی نهاده ها؛ عدم جوجه ریزی، تولید کمتر مرغ و نهایتا گرانی آن را به دنبال دارد که خیلی از واحد‌های مرغداری را به تعطیلی کشانده است.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه ارز دولتی در همه بخش‌ها فساد آور است بیان داشت: از آنجا که ارز ترجیحی موجب رانت و سوءاستفاده می‌شود بهتر است حذف و نهاده‌ها آزاد وارد شود و مرغداران نیز به صورت آزاد آن را تهیه کنند.
رشیدی با بیان اینکه در این صورت قیمت مرغ هم بالا خواهد رفت اظهار داشت: دو طیف مصرف کننده داریم؛ طیفی که توان مالی دارد و مایحتاج خود را تهیه می‌کند و طیفی که مشکل معیشتی دارد و باید برای آن‌ها یارانه پروتئین در نظر بگیریم.

گروه صنعتی اسکندری EIG

رشیدی با بیان اینکه باید برای ۶ دهک پایین درآمدی جامعه یارانه پروتئینی در نظر گرفت، گفت: در این صورت مطمئن باشید یارانه‌ای که به این دهک‌ها داده می‌شود بسیار کمتر از هزینه ارز ۴۲۰۰ تومانی است که در اختیار دولت گذاشته می‌شود، درست هم توزیع نمی‌شود و فساد آور است.
این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید بر اینکه ما الان در اول زنجیره هستیم (تخصیص ارز دولتی به نهاده ها) و باید به انتهای زنجیره (یارانه به دهک پایین درآمدی) بیائیم عنوان کرد: جمع بندی کمیسیون کشاورزی این است که آنچه که امروز در بازار اتفاق می‌افتد فسادی است که به دنبال دریافت ارز ترجیحی است و ما هزینه این سیاست را می‌دهیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: یارانه پروتئین می‌تواند گوشت، مرغ و روغن را در برگیرد چراکه نهاده‌ها بر قیمت روغن هم اثر گذار است.

چندی پیش رئیس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی گفته بود؛ همه نهاده‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شود، اما یا به نرخ آزاد به فروش می‌رسد و یا بخشی از آن به دست افرادی می‌رسد که یک کیلو از آن را تحویل بازار نمی‌دهند و می‌شود افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com