قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ بیش از ۵۰ هزار تومان است

قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم مرغ بیش از ۵۰ هزار تومان است

با اصلاح نظام یارانه‌ای، قیمت نهاد‌های خوراک دام افزایش چندین برابری یافت. دولت برای جبران افزایش هزینه تمام شده تولید در پی افزایش قیمت نهاده ها قیمت مصوب جدید برای مرغ تعیین کرد. بر اساس نرخ مصوب جدید، قیمت خرید در راستای مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها، حداکثر قیمت مصوب هر کیلوگرم مرغ برای مصرف‌کننده ۵۹ هزار و ۸۰۰ تومان تعیین شد. همچنین قیمت مصوب خرید هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری از مرغداران ۴۰ هزار تومان و مرغ کشتار درب کشتارگاه ۵۶ هزار تومان است.
اما به گفته مرغداران؛ در حال حاضر تولید هر کیلوگرم مرغ بیش از ۵۰ هزار تومان تمام می‌شود، به عبارت دیگر، قیمت تمام شده تولید از نرخ مصوب ۴۰ هزار تومان خرید هر کیلوگرم مرغ زنده درب مرغداری ۱۰ هزار تومان بیشتر است.

در مرداد ماه سالجاری، دو ماه پس از اعلام نرخ مصوب جدید، مرغداران درخواست اصلاح نرخ مصوب مرغ را دادند، این درخواست خود را علاوه بر دولتی ها از مجلس شورای اسلامی نیز پیگیری کردند.

در همین ارتباط، در ۲۹ مرداد ماه، جلسه‌ای در کمیسیون کشاورزی مجلس با حضور نمایندگان تشکل‌های مرغ گوشتی، وزارت جهاد، سازمان حمایت و مرکز پژوهش‌های مجلس تشکیل شد. مرغداران در این جلسه مباحث مختلف مطرح کرده‌اند که از مهمترین آن‌ها درخواست برای اصلاح قیمت مصوب مرغ بود. اما، به رغم قول نمایندگان این جلسه نتیجه مورد نظر مرغداران را نداشت.

مرغداران در آخرین اقدام خود برای تحقق درخواست خود برای اصلاح قیمت مصوب، به سراغ معاون اول رئیس جمهور رفته‌اند. یافته‌های اقتصاد آنلاین نشان می‌دهد؛ دفتر معاون اول رئیس جمهور طی نامه‌ای به وزیر جهادکشاورزی دستور اقدام لازم در این خصوص را داده است.

حبیب اسدالله نژاد، مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی گفت: به نظر می‌رسد، پیگیری مرغداران برای اصلاح قیمت مصوب مرغ مطابق با هزینه تمام شده تولید در حال به نتیجه رسیدن است و معاون اول رئیس جمهور این درخواست را پذیرفته است.

وی ادامه داد: معاون اول رئیس جمهور طی نامه ای از وزارت جهادکشاورزی خواسته است که نسبت به اصلاح قیمت اقدام کند.

به گفته اسدالله نژاد؛ در حال حاضر مرغداران منتظر هستند تا وزارت جهاد کشاورزی اصلاح قیمت را انجام و آن را ابلاغ کند.

وی قیمت منطقی خرید هر کیلوگرم مرغ از مرغداران درب مرغداری با توجه به هزینه تمام شده تولید را بیش از ۵۰ هزار تومان اعلام کرد.

اسدالله نژاد درخواست دیگر مرغداران را نیز تأمین نهاده‌های دامی برای مرغدارانی عنوان کرد که، قبل از اصلاح نظام یارانه‌ای جوجه‌ریزی کرده‌ اما، نهاده خود را تحویل نگرفته بودند.

از دیگر درخواست‌های مرغدران که پیش از نیز مطرح شد بود می‌توان به، تأمین منابع مالی برای پرداخت بدهی شرکت پشتیبانی امور دام به مرغداران از طریق سازمان برنامه و بودجه، اجرای تولید قراردادی یا تهاتر نهاده با محصول تولیدی توسط شرکت پشتیبانی و صدور کوپن کالا برگ الکترونیکی جهت خرید مرغ و مواد پروتئینی برای حفط تولید، اشتغال و ماندگاری مرغ بر سر سفره‌های مردم اشاره کرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com