قانون تحویل 20 درصد دام به ستاد تنظیم بازار باید بازنگری شود

قانون تحویل 20 درصد دام به ستاد تنظیم بازار باید بازنگری شود
سرپرست صمت خراسان جنوبی در مورد گلایه دامداران از مصوبه تحویل 20 درصد از دام‌هایی که قصد خروج از شهرستان و استان دارند به ستاد تنظیم بازار، گفت: این مصوبه برای تعادل قیمت در بازار است.
تعدادی از دامداران برخی شهرستان‌های خراسان جنوبی نسبت به برخی اقدامات از سوی ادارات دولتی، اظهار گلایه کردند. در همین خصوص یکی از دامداران فردوس در مصاحبه با خاورستان که 18 تیرماه سال‌جاری منتشر شد، از عدم‌تناسب قیمت گوشت گاو با قیمت بالای نهاده‌ها اظهار گلایه کرد و گفت: قیمت بالای نهاده، دامداران را به ورشکستگی می‌برد. وی در ادامه به تشریح مشکلات دامداران فردوس پرداخت که می‌توانید از این‌جا، گفت‌وگو را مطالعه کنید.
برخی از دامداران نهبندانی نیز از مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر تحویل 20 درصد از دام‌هایی که قصد از خروج از شهرستان و استان دارند به ستاد تنظیم بازار، گلایه کردند و گفتند: با درآمد پایین، قیمت بالای نهاده و حتی کاهش دام‌ها به دلیل خشکسالی، اگر 20 درصد از دام خود را بدهیم، فروش دام‌های باقی‌مانده، صرفه‌ای برای ما ندارد.

قانون پرداخت 20 درصد به ستاد تنظیم بازار بازنگری شود
یک منبع آگاه در شهرستان بشرویه، گفت: حدود سه سال پیش زمانی که دام در استان کم بود، مصوبه‌ای توسط دولت ایجاد شد تا هر دامداری که قصد خروج دامش از شهرستان و استان را دارد، 20 درصد از دامش را به ستاد تنظیم بازار شهرستان بدهد تا قیمت گوشت متعادل باشد.
وی افزود: اخیرا در جلسه‌ای مقرر شده دام‌هایی که تا 28 تیرماه سال‌جاری پلاک‌کوبی شدند، می‌توانند بدون پرداخت 20 درصد دام‌های خود را از شهرستان و استان خارج کنند اما برای دام‌هایی که بعد از 28 تیرماه پلاک‌کوبی شدند، قانون پرداخت 20 درصد پابرجاست.
وی تصریح کرد: معتقدیم قانون پرداخت 20 درصد در ابتدا باید بازنگری شود و اگر پابرجا ماند، باید برای شهرهای مرزی باشد که امکان قاچاق دام وجود دارد و در شهرهایی که از مرز فاصله دارند، نباید اجرایی شود.

خوراک پرداز هزار دشت

هزینه اضافی حمل و نقل
این منبع آگاه در خصوص مشکل خرید سویا برای دامداران به خصوص گاوداران گفت: سویا محصولی وارداتی است که باید آن را از بندرعباس بارگیری کرده و به مرکز استان آورد و این در صورتی است که محصول از نزدیکی بشرویه عبور می‌کند و به مرکز استان می‌رود و سپس از مرکز استان باید به بشرویه برود که این موضوع، علاوه بر هزینه حمل بار از بندرعباس، باعث شده دامدار به ازای هر کیلوگرم، مبلغ 250 تومان اضافه پرداخت کند تا محصولش از مرکز استان به بشرویه و سایر شهرستان‌ها منتقل شود و این مبلغ، برای تن‌های بالا، هزینه زیادی روی دست دامدار می‌گذارد و حتی فساد ایجاد می‌کند.
وی تصریح کرد: قیمت نامتناسب شیر با قیمت بالای نهاده باعث شده دامدار محصولش را با ضرر تولید کند و این هزینه زیادی، برای دامدار مشکل ایجاد می‌کند.
وی گفت: کمبود سویا وجود دارد اما این کمبود، برای گاوداری‌ها بیشتر از مرغداری‌ها است.

دامداران از عهده پرداخت حقوق کارشناس برنمی‌آیند
این منبع آگاه اظهار کرد: مسئولان نظام مهندسی کشاورزی در قانون موضوعی وارد کردند مبنی براین‌که هر دامداری صنعتی باید یک نفر لیسانس به عنوان کارشناس فنی داشته باشد در غیر این صورت، پروانه‌های صنعتی دامداران تمدید نمی‌شود که دامداران اعلام می‌کنند زمانی که درآمدی نداریم، چگونه حقوق کارشناس را تأمین کنیم؟
وی افزود: به همین دلیل دامداران پروانه‌های خود را تمدید نمی‌کنند و حتی برق برخی دامداری‌ها به حالت سایر مصارف درآمده و قیمت آن بیش از دو برابر شده است.
وی اضافه کرد: شاید مجتمع گاوداری که 700 رأس دارد، بتواند حقوق کارشناس را پرداخت کند اما مجتمع گاوداری که 30 رأس دارد، از عهده پرداخت حقوق کارشناس برنمی‌آید.
این منبع آگاه گفت: از دیگر گلایه‌های دامداران بشرویه، تفاوت قیمت گوشت در بشرویه نسبت به فردوس است که مشخص نیست ستاد تنظیم بازار بشرویه چگونه تصمیم گرفته است؟
وی افزود: قیمت گوشت در بشرویه برای هر کیلوگرم مبلغ هشت هزار تومان کمتر از فردوس است.
وی اظهار کرد: داروی مورد نیاز برای دام در استان کم است و کیفیت لازم را ندارد.

دریافت هزینه 19 سال از مراتعی که استفاده نشده
این منبع آگاه گفت: به دلیل حدود 19 سال خشکسالی، دامداران بشرویه نمی‌توانستند وارد مراتع شوند اما از سال گذشته، اجازه ورود داده شده است.
وی افزود: دامداران برای تمدید پروانه مراتع و اجازه چَرای دام‌هایشان در این مراتع، به اداره منابع طبیعی مراجعه کردند که اداره منابع طبیعی قصد دارد هزینه تمام 19 سالی که دامداران از مراتع استفاده نکردند را نیز دریافت کند در غیراین صورت پروانه مرتع را تمدید نمی‌کند.
وی تصریح کرد: زمانی که دامدار از مرتع استفاده نکرده و اجازه ورود نداشته، چرا باید اداره دولتی هزینه آن 19 سال را بگیرد؟

دامداران از مراتع استفاده می‌کردند
علیرضا نصرآبادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی در مورد مشکل دامداران بشرویه در گفت‌وگو با خاورستان، اظهار کرد: اینکه مرتعی 19 سال پروانه چَرا داشته باشد اما دامی وارد مرتع نشده باشد، امکان ندارد.
وی افزود: اگر دامی طی این 19 سال وارد مرتع نشده یعنی این‌که این مرتع اصلا به دامداران منطقه تعلق نداشته که بخواهند از آن استفاده کنند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی بیان کرد: در دوران خشکسالی و غیرخشکسالی دام هر منطقه‌ای در مرتع خودش چَرا می‌کند.
نصرآبادی با بیان این‌که هزینه تمدید پروانه استفاده از مرتع سالانه تعیین می‌شود، عنوان کرد: هزینه بر اساس قیمت یک کیلوگرم علوفه خشک یا جو به قیمت روز است که جهادکشاورزی تعیین می‌کند.
وی بیان کرد: هزینه به ازای هر واحد دامی از 100 تومان آغاز شده و اکنون به دو هزار تومان رسیده است یعنی دامدار باید به ازای هر دامی که دارد سالانه دو هزار تومان پرداخت کند و این رقم، رقم بزرگی نیست.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان جنوبی گفت: با توجه به این‌که در حال حاضر قیمت گوشت افزایش پیدا کرده است و قیمت هر دام حداقل به دو میلیون تومان می‌رسد مبلغی که به ازای هر دام برای تمدید پروانه مرتع دریافت می‌شود زیاد نیست.
نوتریکا مهر کیان


تأمین 800 هزار تن علوفه
نصرآبادی خاطرنشان کرد: طی سال‌های خشکسالی توسط منابع طبیعی استان 800 هزار تن علوفه در اختیار دامداران قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: در مقابل این 800 هزار تن علوفه که در اختیار دامداران قرار گرفته و قیمت فعلی دام، مبلغی که برای تمدید پروانه مرتع اخذ می‌شود، مشکل‌ساز نبوده و این رقمی نیست که به دامدار فشار مالی وارد کند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی عنوان کرد: هزینه‌ای که برای تمدید پروانه مرتع اخذ می‌شود صرف اصلاح، احیا و رونق تولید همان مرتع شده و مجدد دام‌های همان دامدارانی که هزینه را پرداخت می‌کنند قرار است از مرتع استفاده کنند و این مبلغ دریافت شده در جای دیگری هزینه نمی‌شود.

می‌توانستیم پروانه مرتع را باطل کنیم اما نکردیم
نصرآبادی افزود: طبق قانون موظف بودیم طی سنوات گذشته اگر دامداری به مدت سه سال پیاپی یا پنج سال غیرمتوالی هزینه تمدید پروانه را در طول سال پرداخت نکرده باشد، آن پروانه باطل شود.
وی عنوان کرد: اما طی این چند سال برای این‌که به دامداران کمک کنیم و سختگیری نداشته باشیم پروانه مرتع را باطل نکرده و عوارض را دیافت نکردیم اما اکنون که درخواست پرداخت عوارض از دامداران داریم می‌گویند که از مرتع استفاده نکرده‌اند.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان‌جنوبی با بیان این‌که واقعیت چیزی غیر از این است، گفت: ادعای دامداران مبنی بر عدم‌استفاده از مرتع طی 19 سال درست نیست و اگر قرار بود ما طبق قانون برخورد کنیم باید پروانه مرتع را باطل می‌کردیم.
نصرآبادی خاطرنشان کرد: طی این سال‌ها منابع طبیعی با دامداران همکاری کرده و اکنون که شرایط بهتر شده و قیمت گوشت افزایش یافته ما نیز از دامداران توقع همکاری داریم.
وی با بیان این‌که اگر در حال حاضر دامداران نسبت به پرداخت هزینه همکاری نکنند پس چه زمان همکاری خواهند کرد؟ افزود: پرداخت هزینه توسط دامداران حقی دولتی است که باید داده شود و ما نیز موظف به دریافت هزینه هستیم.

تحویل 20 درصد دام به ستاد تنظیم بازار برای تعادل قیمت در بازار است
عباس جرجانی سرپرست صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی نیز در مورد مصوبه ستاد تنظیم بازار مبنی بر تحویل 20 درصد از دام‌هایی که قصد خروج از شهرستان و استان دارند به ستاد تنظیم بازار، گفت: این مصوبه مربوط به حداقل پنج سال قبل است و تاکنون در استان اجرایی شده است.
وی افزود: تحویل 20 درصد دام به ستاد تنظیم بازار برای تعادل قیمت در بازار است که اگر این 20 درصد نباشد مردم باید گوشت را تا دو برابر قیمت فعلی تهیه کنند.
سرپرست صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی بیان کرد: در سنوات گذشته در ستاد تنظیم بازار استان مطرح شده دامداران هر تعداد دامی را می‌خواهند به استان‌های مجاور بفرستند ایرادی ندارد فقط 20 درصد را برای تأمین گوشت استان به ستاد تنظیم بازار بدهند.
جرجانی گفت: دامداران 80 درصد دام را در استان‌های دیگر به فروش می‌رسانند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com