فقط ۳.۵ درصد از واحدهای مرغداری بالای ۵۰ هزار قطعه ظرفیت دارند

فقط ۳.۵ درصد از واحدهای مرغداری بالای ۵۰ هزار قطعه ظرفیت دارند
معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در حال حاضر فقط ۳.۵ درصد از واحدهای مرغداری استان بالای ۵۰ هزار قطعه ظرفیت دارند.

صادق اسدالهی در سخنانی با اشاره به اینکه در لرستان ۶۴۲ مرغداری داریم، اظهار داشت: ظرفیت جوجه ریزی این تعداد مرغداری در استان تقریباً ۱۴ میلیون و ۸۰۰ هزار قطعه است.

تولید ۳ هزار تن گوشت مرغ مازاد در لرستان
وی با بیان اینکه میزان جوجه ریزی سالانه در استان نیز حدود ۴۸ تا ۵۰ میلیون قطعه است، عنوان کرد: میزان جوجه ریزی ماهانه در مرغداری‌های استان حدود ۳.۵ میلیون قطعه است که از این میزان حدود هفت هزار تن تولید گوشت مرغ در لرستان داریم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان داشت: در حال حاضر نیاز استان به گوشت مرغ حدود ۳.۵ تا چهار هزار تن است، اگر تولید استان هفت هزار تن باشد و میزان مصرف را در استان چهار هزار تن در نظر بگیریم، حدود سه هزار تن مازاد تولید داریم که این مقدار گوشت مازاد مرغ در استان به استان‌های همجوار، تهران و قم ارسال می‌شود.

اسدالهی با بیان اینکه ارسال گوشت مرغ به بازار تهران از برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی در لرستان است تا بتوانیم بخشی از مرغ مازادی که در استان داریم به تهران با حجم بیشتری ارسال کنیم، افزود: این امر در این راستا است تا توازنی بین تولید و مصرف در استان ایجاد کنیم.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت واحدهای جوجه ریزی در استان، گفت: از مجموع ۶۴۳ مرغداری در لرستان، تقریباً ۱۸ واحد بین صفر تا پنج هزار قطعه ظرفیت دارند، ۵۶ واحد تقریباً بین پنج تا ۱۰ هزار قطعه، ۹۹ واحد بین ۱۰ هزار تا ۱۵ هزار قطعه، ۲۳۵ واحد بین ۱۵ تا ۲۰ هزار قطعه، ۱۳۷ واحد بین ۲۰ هزار تا ۳۰ هزار قطعه، ۷۷ واحد بین ۳۰ هزار تا ۵۰ هزار قطعه، ۱۷ واحد از ۵۰ هزار قطعه تا ۱۰۰ هزار قطعه و سه واحد نیز بالای ۱۰۰ هزار قطعه ظرفیت جوجه ریزی دارند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان، تاکید کرد: در این راستا متأسفانه فقط ۳.۵ درصد از واحدهای مرغداری استان بالای ۵۰ هزار قطعه ظرفیت دارند و تقریباً حدود ۹۶.۵ درصد واحدهای مرغداری استان زیر ۵۰ هزار قطعه ظرفیت دارند و این جز نقاط ضعفی است که باعث شده در حال حاضر میزان هزینه‌ای که برای تولید یک کیلوگرم گوشت مرغ در استان می‌شود، هزینه بالایی باشد و در شرایط کنونی که مردمی سازی نهاده‌های مورد مصرف در مرغداری‌ها در حال اجرا است، سیستم مرغداری استان را دچار چالش کرده است.

فعالیت ۲ هزار نفر در صنعت طیور لرستان
اسدالهی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه حدود ۳.۵ درصد جوجه ریزی کشور در لرستان صورت می‌گیرد، تصریح کرد: تقریباً لرستان جایگاه ۹ تولید را در این زمینه در کشور دارد.

وی با تاکید بر اینکه لرستان بعد از استان‌های شمالی، خوزستان، فارس و کردستان، جز استان‌های پیش رو در صنعت طیور است، افزود: ارزش صنعت مرغداری در لرستان بالغ بر چهار هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بوده و با فهرست بهای جدید حدود دو هزار نفر به صورت مستقیم در صنعت طیور لرستان مشغول به فعالیت هستند.

معاون سازمان جهاد کشاورزی لرستان، افزود: در کنار این صنعت، صنایع جانبی دیگری وابسته به طیور مانند کشتارگاه‌های طیور، کارخانه‌های خوراک طیور، کارخانه‌های تولید کننده لوازم طیور و… را داریم.

اسدالهی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این زنجیره در لرستان وجود دارد، بیان داشت: علاوه بر حجم قابل توجهی که از سرمایه گذاری به خود اختصاص داده‌اند، حجم قابل توجهی هم اشتغال در استان ایجاد کرده است.
 
نظرات شما
  •  

    احسان کوشکی گفت : ۰۱/۱۰/۲۹

    ولا شما ها پدر هر چی مرغدار در اوردید نهاده با قیمت گران به ما میفروشید مرغ مارو ارزان میخرید از ما بعدش ما کلی ضرر موندیم چیکار کنیم کس که به فکر ما نیست

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com