فارم تخمگذار آینده به چه شکل خواهد بود؟

فارم تخمگذار آینده به چه شکل خواهد بود؟
آیا با برقراری رفاه برای مرغ ها و حفظ محیط زیست در وهلۀ نخست می توان الگوی تجاری مناسبی برای تولید تخم مرغ داشت؟ مبتکرین هلندی فارم Kipster معتقدند که می شود.
مزرعه داران Kipster مدعی اند که مناسب ترین رفتار را جهت حفظ محیط زیست و رفاه حیوان دارند، و احتمالاً هم همینطور است. هنگامیکه تمرکز اصلی کار بر روی سلامت و رفاه طیور باشد، مسلماً از سایر اهداف رایج تجاری که عمدتاً تولید انبوه است، فاصله گرفته و بر روی ارتقاء کیفی تخم مرغ در سطوح اجتماعی، اقتصادی و زیست محیطی تمرکز می شود. فارم Kipster که در Castenray هلند واقع شده است، توسط 4 کارآفرین Styn Claessens ، Ruud Zanders ، Maurits Groen و Oliver Wegloop ایده پردازی شد که توانستند تخصص های مختلفی در زمینۀ مرغداری ، پایداری و ارتباطات در این صنعت توسعه دهند. البته آنها با ارگان های کلیدی هلند مثل Milieudefensie (از سازمان های محیط زیستی هلند) و یا Urgenda (تشکیلاتی برای پایداری تجارت) همکاری بسیار نزدیکی دارند تا امکان تداوم کار و حفظ رفاه حیوان به بهترین شکل ممکن برایشان میسر باشد.
از ابتدای کار نیز فروشگاههای زنجیره ای و عظیم Lidl با خرید از آنها حمایت لازمه را به جا آوردند و از اکتبر 2017 آغاز به فروش تخم مرغ های Kipster کرده اند.

سلامت و رفاه طیور به عنوان هدف اصلی
در فارم Kipster ، خود طیور – سلامت و رفاه آنها – اصلی ترین هدف است. به گفتۀ یکی از این کارفرمایان، طیور تخمگذار فقط ماشین های تخمگذار نیستند؛ آنها حیواناتی هستند که نیازهایی دارند و این فارم هم در سدد رفع این نیازهاست.
طراحی این فارم به گونه ایست که یک محیط طبیعی را القا می کند. در اینجا نور طبیعی، هوای تازه و فضایی برای بالا و پایین پریدن طیور وجود دارد.

حتی خوراکی که این طیور از آن تغذیه می شوند نیز منحصربه فرد است. یک کمپانی خوراک کوچک در هلند به نام Nijsen/Granico از دور ریز و مازاد مواد غذایی فراوری شدۀ انسانی ، خوراک باکیفیت حیوان تولید می کند.

به منظور کنترل و پیشگیری بیماری ها، این فارم به نحوی ساخته شده که تمام گوشه و زوایای آن برای نظافت قابل دسترسی باشد. دور تا دور فضای بیرونی حصارکشی و تور کشی شده تا از ورود غریبه به آن ممانعت شده باشد.
سقف فارم Kipster با 1,078 پنل خورشیدی پوشیده شده که انرژی ای بیشتر از آنچه صرف می شود، تولید می کند. در این فارم از سوخت های فسیلی استفاده نمی شود. در این فارم به حفظ محیط زیست اهمیت بسیاری داده شده است. انتشار گاز آمونیاک بسیار کم است (به ازای هر مرغ تنها 0.025 کیلوگرم) . همچنین با بسته بندی کردن تخم مرغ ها در درون فارم و ارسال مستقیم آن به خرده فروشان از به جا ماندن کربن بیشتر در محیط زیست جلوگیری به عمل می آورند.
هر هفته، فارم داران بازدیدکنندگانی را به مرکز آموزشی خود دعوت می کنند تا در رابطه با سیستم ها و دیدگاههای خود به این افراد آموزش دهند. امکان دیدار فارم برای این بازدیدکنندگان میسر است.
برخلاف سایر فارم های تخمگذار، طیور بعد از پایان دوره های تخمگذاری مانند آشغال دور انداخته نمی شوند بلکه به فراورده های گوشتی با کیفیت تبدیل می گردند. یکی از کارآفرینان در این باره می گوید: از خروس ها، برگر فراوری می شود و به فروشگاههای Lidl ارسال می شود.
Zanders ادامه می دهد: "برنامه هایی برای توسعۀ فارم و احداث فارم دوم و ارائۀ کامل محصولات به فروشگاه Lidl داریم و همچنین قراردادهایی برای احداث فارم در دو کشور همسایۀ هلند به امضا رسانیده ایم اما هنوز زود است که اعلام کنیم این کشورها کدام هستند."
Zanders و همکاران کارآفرینش در فارم Kipster معتقدند حیوانات نقش مهمی در تغذیۀ جهان دارند اما این روال بایستی با پایداری بیشتری صورت گیرد. آنها باور دارند که طرح و ایده ای که آنها در تجارت خود پیاده کرده اند و با استفاده از غذای انسان و فراوری و تبدیل آن به خوراک دام و انتشار هرچه کمتر کربن و آمونیاک در مسیر درستی گام نهاده اند. همچنین با تولید و فراوری محصولات غذایی با استفاده از گوشت خروس و گوشت مرغ تخمگذاری که دیگر تولید تخم مرغ ندارد، آنها بار دیگر به مفهوم مهمی در زمینۀ ضایعات غذایی دست یافته اند و آن، دفع غیرضروری تولیدات مرغداری در صنعت مرغ تخمگذار است.
در پایان Zanders اینگونه نتیجه گیری کرد: "در صورتی که اینچنین طرحی را در رابطه با حیوان مدنظر داشته باشید، قادر خواهید بود فارمی را اداره کنید که با حیوان ، محیط زیست، و مصرف کننده سازگار خواهد بود. و در اینصورت نه تنها استانداردهای فارم را پایین نیاورده اید بلکه آن را بالاتر هم برده اید."
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com