به دلیل خشکسالی و نبود علوفه؛
عشایر از دام‌های خود دل بریده اند

عشایر از دام‌های خود دل بریده اند
خشکسالی و نبود علوفه سبب بی رونقی دامداری بین عشایر شده و دامداران مجبور به فروش دام‌های خود هستند.

خشکسالی‌های پیاپی در خراسان جنوبی، دامداری را در استان با مشکلاتی مواجه کرده است.

عشایر که سهم به سزایی در تأمین گوشت و فرآورده‌های دامی دارند، به دلیل کمبود علوفه و نهاده‌های دامی مجبور به فروش دام‌های خود شده اند.

مشکل اصلی عشایر دامدار، گرانی علوفه‌های موجود در بازار و پرداخت تسهیلات کمی است که انجام شده، اما زیان‌های مکرر سبب بروز مشکل در پرداخت اقساط شده است.

خرج سرمایه ها در سایه نبود علوفه
یکی از دامداران خراسان جنوبی گفت: قول داده شده تا علوفه تأمین شود، اما هنوز محصولی به دستمان نرسیده است و هم اکنون علوفه را با قیمت هر کیلوگرم ۱۰ تا ۱۲ هزار تومان خریداری می‌کنیم.

او افزود: ۲ سال خشکسالی پیاپی در استان سبب شده است تا هر چه سرمایه داشته ایم را خرج کنیم و مجبور شویم که دام‌های خود را به فروش برسانیم.

یکی دیگر از دامداران در خصوص دریافت تسهیلات بیان کرد: تسهیلاتی که در قالب دامدار کارت اعطا شده است، به ازای هر رأس دام ۳۰۰ هزار تومان بوده، اما این میزان فقط برای خوراک یک ماه هر رأس دام کافی است.

او گفت: اکنون می‌خواهیم که استمهال در پرداخت اقساط صورت گیرد و یا علوفه بیشتری با قیمت کمتر به دامدار داده شود تا این حوزه بیش از این آسیب نبیند.

پیگیر تمدید پرداخت اقساط هستیم
عصمتی پور مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: هفته پیش مقداری علوفه بین دامداران توزیع شده است و مشکلی در تأمین علوفه وجود ندارد.

او افزود: مشکل اصلی قیمت نهاده و علوفه است، اما هم اکنون جو به میزان کافی در تعاونی‌ها موجود بوده و به قیمت هر کیلوگرم ۱۱ هزار تومان در اختیار دامداران قرار می‌گیرد.

عصمتی پور اظهار کرد: پیگیری‌هایی به منظور استمهال در پرداخت اقساط صورت گرفته است، اما هنوز به نتیجه نرسیده و منتظر پاسخ هستیم.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی گفت: ۱۰ میلیارد تومان اعتبار دیگر نیز به منظور ارائه به دامداران در قالب تسهیلات ابلاغ شده که توزیع خواهد شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com