ضرورت جایگزینی نهاده‌های جدید به جای سویا و ذرت

ضرورت جایگزینی نهاده‌های جدید به جای سویا و ذرت
از شهریور ماه امسال شاهد نوسانات عجیب قیمت مرغ در کشور بوده‌ایم که این نوسانات دلایل متعدی داشت و قیمت مرغ را تا حدود 35 هزار تومان برای مصرف کنند رساند. یکی از این مشکلات بالا رفتن قیمت نهاده‌ها و هزینه تمام شده برای پرورش مرغ بیان شد.
پس‌ازآن با نوسانات شدید در بازار مرغ و گلایه مرغداران در سطح کشور مبنی بر کاهش زمینه نهاده مرغ، صنعت تولید طیور کشور زیر ذره‌بین مردم و مسئولان قرارگرفته است اما پس از گذشت حدود 4 ماه هنوز این بازار سر و سامان کافی نگرفته است.
احمد بروغنی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران خراسان رضوی اظهار کرد: در حال حاضر به دلیل کاهش تقاضا برای خرید مرغ و انباشت مرغ مازاد، شاهد کاهش قیمت مرغ تازه در بازار هستیم و به زودی قیمت مرغ به کمتر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار می‌رسد.
وی با بیان اینکه قیمت مرغ در هفته جاری رو به کاهش خواهد بود، ادامه داد: در حال حاضر بیشترین ضرر را تولید کننده متحمل می‌شود لذا از شرکت پشتیبانی جهاد کشاورزی درخواست داریم تا با خرید مرغ مازاد از مرغداران و ذخیره‌سازی آن جلوی ضرر مرغداران را بگیرند.
بروغنی گفت: قیمت مرغ مستقیماً به میزان عرضه و تقاضا بازار ارتباط دارد از این رو به دلیل بالا رفتن ناگهانی قیمت نهاده‌ها در مهرماه سال جاری، میزان جوجه ریزی توسط مرغداران کاهش یافت که این امر باعث کم شدن میزان عرضه شد و به دنبال آن قیمت مرغ به صورت تصاعدی بالا رفت.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران خراسان رضوی با اشاره به حل مشکل تأمین نهاده‌ها، تصریح کرد: قیمت مواد شوینده، واکسن، دارو، هزینه کارگر و دیگر هزینه‌های نگهداری مرغ نسبت به سال گذشته افزایش 60 تا 70 درصدی داشته است از طرف دیگر قیمت نهاده‌ها نیز افزایش چشمگیری داشت لذا مرغدار مجبور به افزایش قیمت بوده است.

البرز گستر دارو

وی ادامه داد: در حال حاضر قیمت مرغ زنده درب مرغداری حدود 14 هزار 410 تومان است ولی با روند کاهشی قیمت مرغ، پیش‌بینی می‌شود قیمت مرغ زنده به حدود 13 هزار تومان برسد که قطعاً این امر باعث کاهش قیمت مرغ برای مصرف‌کننده نیز می‌شود.
بروغنی با تأکید بر اینکه می‌توان نهاده‌های جدیدی جایگزین سویا و ذرت شود، گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان با پرورش ملخ و کرم توانسته‌اند محصول فراوری شده از آن را تا حدودی جایگزین نهاده‌های ذرت و سویا کنند اما قطعاً برای رسیدن به این نقطه نیازمند ایجاد زیرساخت‌های در کشور هستیم با این وجود تاکنون توانسته‌ایم با جایگزین کردن نهاده‌هایی مانند گنجاله کلزا و پودر ماهی، از میزان مصرف ذرت و سویا برای تأمین خوراک طیور بکاهیم.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران خراسان رضوی خاطر نشان شد: در حال حاضر به دلیل اینکه قیمت نهاده‌های جایگزین مانند کلزا از قیمت سویا و ذرتی که با ارز دولتی تأمین می‌شود بالاتر است، مرغداران تمایلی به استفاده از نهاده‌های جایگزین ندارند.
وی با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی تالارهای پذیرایی شاهد کاهش شدید تقاضا در بازار بوده‌ایم، عنوان کرد: در حال حاضر به دلیل فرهنگ استفاده از مرغ و تخم‌مرغ تازه در کشور و استقبال پایین مردم جهت استفاده از مرغ منجمد، مرغداران ما نمی‌توانند تا حد زیادی مازاد تولید خود را منجمد کنند و مجبور به ارائه آن با قیمت پایین‌تر می‌شود لذا باید فرهنگ استفاده از مرغ منجمد نیز در کشور اصلاح شود.
بروغنی افزود: در مهرماه سال جاری به دلیل مشکلاتی که در تأمین نهاده‌ها به وجود آمده بود، بسیاری از مرغداران از چرخه تولید خارج شدند اما چند وقتی است با تأمین نهاده‌ها دوباره این واحدهای تولیدی وارد چرخه پرورش مرغ شده‌اند و این امر باعث افزایش میزان عرضه و کاهش قیمت‌ها شده است.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغداران خراسان رضوی در خصوص مشکلات برخی مرغداران در تأمین سوخت گازوئیل، گفت: در حال حاضر مشکلی در تأمین سوخت برای مرغداری‌ها نداریم، با این وجود تمام مرغداری‌های که گاز کشی نشده‌اند، موظف به ثبت‌نام در سامانه مخصوصی جهت تأمین سوخت گازوئیل هستند و در این سامانه با ثبت کارت جوجه ریزی می‌توانند گازوئیل را با قیمت 400 تومان دریافت کنند.
حال باید دید تا کی مشکلات نهاده ها و نوسانات قیمت مرغ ادامه دارد و مسئولان آیا می توانند طوری بازار را مدیریت کنند که نه تولید کننده و نه مردم از این بازار متلاطم متضرر شوند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com