صنعت مرغ صاحب ندارد

صنعت مرغ صاحب ندارد
دبیر کانون مرغداران کشور با بیان اینکه صنعت مرغ در کشور متولی خاصی ندارد، گفت: برنامه‌ها برای کنترل بازار باید از پیش اجرایی می‌شد و در حال حاضر فروش جوجه در بازارچه‌های مرزی دردی از این صنعت‌ را دوا نمی‌کند.
پرویز فروغی دبیر کانون مرغداران کشور در پاسخ به این سؤال که مدیر بازارچه‌های مرزی سیستان و بلوچستان گفته است، آمادگی صادرات 120 هزار قطعه جوجه یک روزه به کشورهای هدف از طریق بازارچه‌های مرزی را دارد، گفت:‌ این میزان فروش دردی از این صنعت را دوا نمی‌کند. تضمین فروش بسیار پایین است و تأثیر آن‌چنانی در توازن عرضه و تقاضا ایجاد نخواهد کرد. 
وی در پاسخ به این سؤال که آیا با توجه به این که دامپزشک هستید، فروش این جوجه‌ها در بازارچه‌های مرزی امکان‌پذیر است و جوجه‌ها می‌توانند زنده بمانند، گفت: درصد تلفات این جوجه‌ها بسیار بالا خواهد بود، چرا که عمر جوجه‌ها معمولاً یک‌روزه است و در این فاصله باید حتماً به مرغداری مجهز، راحت و آماده منتقل شود. 
دبیر کانون مرغداران کشور تأکید کرد که درد صنعت مرغداری کشور این است که متولی خاصی ندارد. در حال حاضر وزارت جهاد، وزارت صمت، ستاد تنظیم بازار و ستاد حمایت از مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان متولیان این صنعت به حساب می‌آیند و هرکدام از آنها جزیره‌ای بر این صنعت مدیریت می‌کنند. 
فروغی با بیان اینکه مشکلات به وجود آمده صنعت مرغداری امروز را از ماه‌ها هشدار داده بودیم، گفت:‌اما متأسفانه نهادهای متولی هیچ توجهی به این هشدارها ندادند و نتیجه آن شد که اکنون مرغداران کشور ضرر می‌کنند. 
وی گفت: امروز مرغی که به قیمت 10 تا 11 هزار تومان برای تولیدکننده تمام شده، مجبور هستند، به قیمت 6 الی 7 هزارتومان بفروشند. 
دبیر کانون مرغداران کشور تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی بیشتر حواسش به بازار است و همیشه نگران است که مبادا عرضه در بازار کم باشد، اما با چنین وضعی نمی‌توان بازار را مدیریت کرد. مدیریت یک مبنای علمی می‌خواهد که باید براساس آمار بنا شود؛ یعنی براساس اطلاعات و آمارهای دقیق طوری برنامه‌ریزی شود که تولیدکننده و مصرف‌کننده ضرر نکنند. 
وی با بیان اینکه مشکلات آماری هم در کشور وجود دارد، گفت: متأسفانه هم آمارها دقیق نیست و همین که تصمیم‌گیران اعتنایی به آمار نمی‌کنند. 
فروغی خاطرنشان کرد که در حال حاضر خریدهایی که پشتیبانی امور دام انجام داده به تاریخ انقضای خود نزدیک می‌شود و سردخانه‌های این شرکت هم پر شده است، بنابراین در صورتی که برنامه‌ریزی برای صادرات و تنظیم قیمت آن در بازار انجام نشود، مرغداران این صنعت را رها خواهند کرد. 
فروغی اضافه کرد: متأسفانه دخالت‌های عجیب و غریب در این صنعت می‌شود. قیمت‌های دستوری ابلاغ می‌شود، اما از آن سو قیمت نهاده‌ها را نمی‌توانند ثابت نگه دارند، در حالی که قیمت خوراک دو برابر می‌شود، اما همچنان مرغداران را تکلیف می‌کنند که به قیمت دستوری محصول خود را بفروشند. 
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com