صنعت دام، طیور و آبزیان با کمک دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها به توسعه می‌رسد

صنعت دام، طیور و آبزیان با کمک دانش‌بنیان‌ها و خلاق‌ها به توسعه می‌رسد
شرکت‌های دانش‌بنیان‌ و خلاق با شناسایی چالش‌ها و فرصت‌های موجود در حوزه دام، طیور، آبزیان و حشرات اقدام به توسعه بازار این حوزه با تولید محصولات ایران‌ساخت کردند.

حوزه‌های فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق فعال در حوزه‌ی دام، طیور، آبزیان و حشرات شامل توزیع و فروش، فرآوری، تحصیل و لجستیک، پرورش و تأمین نهاده‌های ورودی می‌شود.

توزیع و فروش مسائلی از قبیل عمده‌فروشی، شرکت‌های پخش، فروشندگان مستقل، هایپر مارکت و سوپرمارکت را در برمی‌گیرد. فرآوری شامل تبدیل و بسته‌بندی می‌شود، همچنین دستیابی به محصول، انبارداری و حمل‌ونقل از موضوعات مطرح در تحصیل و لجستیک است.

پرورش شامل دام، طیور، آبزیان، حشرات و موارد دیگر و موضوعات مطرح در تأمین نهاده‌های ورودی از قبیل خوراک دام، واکسن و دارو، تولید ماشین‌آلات کشاورزی، تولید تجهیزات آزمایشگاهی می‌شود.

 فرصت‌ها و چالش‌ها
آسیب‌پذیری بالای دام و محصولات دامی در برابر شرایط آب و هوایی نامساعد، از دست رفتن حجم زیادی از محصولات دامی و کاهش بهره‌وری به علت عدم اطلاع از وضعیت و نیازهای هر محصول و عدم وجود نیروی کار مناسب در فعالیت‌های مربوط به پرورش و دستیابی به محصولات دامی، طیور، آبزیان و زنبور از چالش‌ها و فرصت‌های کلیدی حوزه دام، طیور، آبزیان و حشرات محسوب می‌شود.

محدودیت منابع و زمین برای تأمین نیاز غذایی جمعیت رو به رشد و اثرات مخرب زیست‌محیطی فعالیت‌های گسترده‌ی دامداری، افزایش حساسیت افراد جامعه روی کیفیت و تازگی مواد غذایی و تمایل آن‌ها به مصرف مواد غذایی ارگانیک و تازه، وجود واسطه‌های متعدد و عدم دسترسی مستقیم به تأمین‌کنندگان، مصرف‌کنندگان اصلی و تحولات بازار، پیچیدگی مدیریت یکپارچه و کارآمد فعالیت‌های دامداری از دیگر موارد مطرح است.

همچنین حوزه دام، طیور، آبزیان و حشرات با موضوعاتی از قبیل گران بودن بسیاری از تجهیزات نوین کشاورزی و به‌صرفه نبودن تهیه آن برای دامداران خرد، بهره‌وری پایین و عدم همگامی با پیشرفت‌های فناورانه به دلیل پایین بودن سطح علمی دامداران در کشور و حفظ کیفیت محصولات لبنی، پروتئینی و ... با رعایت اصول بسته‌بندی و حمل‌ونقل روبه‌رو است.

 رشد شرکت‌های دانش‌بنیان
شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق می‌توانند با ورود به این حوزه‌ها و بهره‌گیری از خلاقیت و نوآوری چالش‌های موجود را رفع و از فرصت به‌درستی استفاده کنند. در حال حاضر تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه کشاورزی، فناوری زیستی و صنایع غذایی به 312 رسیده است که تهران، البرز و اصفهان به ترتیب شهرهایی هستند بیشترین شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در این حوزه را دارند.

 محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان
شرکت‌های دانش‌بنیان محصولات متنوع و خوبی تاکنون توانسته‌اند تولید کنند، به‌طور مثال اسیدهای آمینه به دو گروه ضروری و غیرضروری تقسیم می‌شوند و به‌عنوان واحد ساختمانی پروتئین‌ها نقش مهمی در تغذیه طیور، آبزیان و دارم دارند، در این راستا یک شرکت دانش‌بنیان اقدام به تولید اسیدآمینه متیونین جهت تهیه مکمل خوراک دام، آبزیان و طیور کرده است. گروه مخاطب محصول این شرکت پرورش‌دهندگان دام، ماکیان و آبزیان هستند.

شرکت دانش‌بنیان دیگری توانسته به دانش فنی تولید برخی از فرآورده‌های زیستی دست یابد و محصولاتی شامل طیفی از پروبیوتیک‌ها و آنزیم‌های خوراک دام، طیور و آبزیان تولید کند. طراحی و تولید نرم‌افزار جیره نویسی دام و طیور آبزیان نیز محصول دیگر در این حوزه است. روزبه‌روز به تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان به واسطه حمایت‌های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این حوزه اضافه می‌شود و این شرکت‌ها با استفاده از فناوری به‌روز می‌توانند به رشد این صنعت در کشور کمک کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com