صدور مجوز واردات برای کاهش قیمت گوشت

صدور مجوز واردات برای کاهش قیمت گوشت
علی اصغر ملکی رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی از واردات دام زنده برای کنترل قیمت گوشت در بازار خبر داد و گفت:‌ شرکت پشتیبانی امور دام کشور مجوز واردات در سطح گسترده را از سازمان دامپزشکی کشور گرفته و با واردات آن قیمت گوشت در بازار متعادل می‌شود.
وی افزود: حجم واردات دامی که قرار است، انجام شود حدود 250 هزار راس دام سبک پیش‌بینی شده و با ورود آن به کشور می‌تواند جلوی افزایش قیمت یافته چند ماه گذشته را تا حدی بگیرد.
رئیس ‌اتحادیه گوشت گوسفندی با بیان اینکه استعلام قیمت‌ها از کشور رومانی برای واردات انجام شده،‌ گفت: پیش از این پیشنهاد واردات به عنوان راهکاری برای کاهش قیمت در بازار ارائه شده بود که به تازگی موافقت شده است. در ماه‌های گذشته توزیع گوشت منجمد در بازار انجام می‌شد، اما نتوانست قیمت را در بازار بشکند.
گفتنی است، سالانه حدود 870 هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید می‌شود و نیاز به واردات حدود 130 هزار تن گوشت از خارج است تا نیاز کشور تامین شود. قیمت گوشت در کشور طی چند ماه گذشته تا حدود 50 درصد افزایش یافت و به کیلویی 80 هزار تومان هم رسید و قیمت به اندازه‌ای بالا رفت که از توان خرید قشر متوسط جامعه هم خارج شد. حال باید از مسئولان پرسید آیا تنها راهکار کنترل قیمت گوشت تنها واردات است؟ آیا نمی‌توان با تولید علوفه در داخل و بی‌نیازی از واردات 70 درصدی به خارج و حمایت از تولید کنندگان قیمت را پایین آورد؟ آیا افزایش بهره‌وری و حمایت از دامداران نمی‌تواند منجر به افزایش تولید و کاهش قیمت شود؟ در همین زمینه، علیرضا عزیزالهی، مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر اظهار داشت: براساس شنیده‌ها،  برای شرکت پشتیبانی امور دام به عنوان دستگاه تنظیم بازار کشور این امکان فراهم شده است و عموم چنین امکانی ندارند.
وی با اشاره به اینکه با توجه به کمبودی که در کشور داریم باید واردات انجام شود، افزود: در کنار این مسئله، ما اعتقاد داریم جلوی صادرات نیز نباید گرفته شود که متاسفانه این اتفاق افتاده است.
مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران درباره دلایل افزایش قیمت گوشت گوسفندی گفت:  دلیل این مسئله قاچاق نیست، بهره‌برداران عشایری و روستایی کشور کاهش یافته و این باعث شده تولید در بخش عشایری و روستایی کم شود؛ اما تقاضا که قرار بود کاهش یابد کاهش نیافته و افزایش یافته است بنابراین با کمبود مواجه شده ایم.
به گفته عزیزالهی، در سال‌های گذشته نیز ما گوشت وارد می‌کردیم که این واردات به صورت گوشت منجمد گوساله برزیلی بود که هم‌اکنون چندان مورد استقبال مصرف‌کنندگان قرار نمی‌گیرد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com