شبکه توزیع تعاونی راهکاری برای حل نوسانات قیمت مرغ

شبکه توزیع تعاونی راهکاری برای حل نوسانات قیمت مرغ
درحالی قیمت مرغ با نوساناتی همراه است که مسئولان بخش تعاون معتقدند وزارت جهاد می تواند با استفاده از شبکه توزیع تعاون، کالا را مستقیم به دست مصرف کننده برساند.
مرغ در چند ماه اخیر نوسان قیمت زیادی داشته، شواهد حاکی از این است که  در میادین میوه و تره‌بار هنوز زیر نرخ مصوب دولت به فروش می‌رسد. هم‌اکنون قیمت هر کیلوگرم مرغ کامل در میادین به 58هزار تومان رسیده که نسبت به اردیبهشت ماه بیش از 10هزارتومان افزایش یافته است.

حضور واسطه ها در چرخه تولید تا توزیع مرغ عامل اصلی نوسانات قیمت مرغ است  که وزارت جهاد می تواند با استفاده از شبکه توزیع تعاون، کالا را مستقیم به دست مصرف کننده برساند.

*بررسی نوسانات قیمت مرغ/ دولت از شبکه توزیع تعاون برای توزیع مرغ استفاده کند

 ارسلان قاسمی، رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران، با تاکید بر ظرفیت شبکه توزیع تعاون، حضور واسطه ها عامل اصلی افزایش قیمت مرغ عنوان کرده و گفت: کالای اساسی متاثر از حذف ارز ترجیحی، نوسانات قیمتی بیشتری را نسبت به سایر کالاها شاهد بود. وی ادامه داد: میزان تولید مرغ در سال حدود 2میلیون و 100هزار تن است که پاسخگوی نیاز کشور است این درحالی است که حدود یک میلیون تن هم ظرفیت خالی برای تولید وجود دارد که نشان دهنده توان تولید بیش از 3میلیون تن مرغ در کشور است.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونیهای تکثیر و پرورش ماهی و آبزیان بیان داشت: 70 درصد هزینه تولید مرغ، مربوط به خوراک مرغ است چراکه ذرت، کنجاله سویا و جو که عمدتا خوراک مرغ را تشکیل می دهد، واردادتی است.

وی افزود: افزایش قیمت نهاده ها نیز در مدت مذکور حدود 5برابر افزایش یافته است که نشان می دهد سرمایه در گردش مرغداران باید افزایش یابد.

وی گفت: افزایش قیمت مرغ در حالی که افزایش57 درصدی نرخ دستمزد و 35درصدی حمل و نقل جاده ای صورت گرفت، دور از ذهن نبود. اما حمایت ها از تولیدکننده و حذف واسطه ها می تواند تاثیر مهمی بر مدیریت قیمت مرغ و تخم مرغ داشته باشد.

مدیر عامل اتحادیه سراسری تعاونیهای تکثیر و پرورش ماهی و آبزیان در خصوص کاهش قیمت مرغ در برهه هایی از نیمه نخست سال، گفت: بعضا شاهد کاهش قیمت مرغ پایین تر از نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار هم بودیم که بیانگر آن است که تولیدکننده خوراک مرغ با قیمت یارانه ای را در انبار داشته است در نتیجه با قیمت کمتری مرغ را به بازار داده است. اما این شرایط تداومی نداشت است.

قاسمی تاکید کرد: باید برای سرمایه در گردش مرغداران تمهیداتی اندیشیده شود تا توان تولید مرغداران کاهش نیابد از سوی دیگر با توجه به اینکه یک سوم ظرفیت تولید خالی است می توان با بهره گیری از سیاست تولید برای صادرات، متناسب با نیاز بازار کشورهای همسایه، از این ظرفیت استفاده کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق تعاون ایران با اشاره به صادرات کشور ترکیه که رقیب تولید مرغ در منطقه محسوب می شود، گفت: اجازه ترانزیت مرغ از خاک ایران به بازار افغانستان به کشور ترکیه، تولید داخلی را متاثر ساخته این درحالی است که حرکت به سوی صادرات می تواند علاوه بر کاهش هزینه های سربار، توان تولید داخل را هم افزایش دهد و مانع افزایش قیمت مرغ شود.

وی با اشاره به کاهش قطع ریزی جوجه در ماه، خاطر نشان کرد: براساس آمار وزارت جهاد، از نیاز 135میلیون جوجه قطعه ریزی در ماه به عدد کمتر از 90میلیون رسیدیم که زنگ هشداری است که لزوم نگاه دقیق تر و جدی تر به امنیت غذایی کشور را یادآور می شود چراکه توان تولید و تولید مازاد هم وجود دارد و با برنامه ریزی منظم و مدونی می توان برنامه غذایی کشور را در کنار امنیت غذایی، تولید پایدار و اشتغال مولد و صادرات مستمر را هم حفظ کنیم.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com