سود بالای دولت از محل آزادسازی نرخ نهاده‌ها

سود بالای دولت از محل آزادسازی نرخ نهاده‌ها
رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران خاطر نشان کرد: در گذشته تولیدکنندگان رنگ دانه استفاده می‌کردند اما از آنجایی‌که نرخ رنگ‌دانه از 150 تا 200 هزار تومان به یک میلیون و 200 هزار تومان رسیده است از این رو تولیدکنندگان برای کاهش قیمت تولید این ماده را از فرآیند تولید حذف کردند

ناصر نبی‌پور، از افزایش هزار تومانی نرخ تخم‌مرغ درب مرغداری‌ها خبر داد و افزود: قیمت یک کیلو تخم‌مرغ از کیلویی 36 هزار تومان به کیلویی 37 هزار تومان رسیده است.

به گفته وی؛ افزایش هزار تومانی تخم‌مرغ درب  مرغداری‌ها حداقل قیمت آن را در واحدهای صنفی حدود 2 تا 3 هزار تومان افزایش می‌دهد.

این فعال اقتصادی میزان تولید روزانه تخم‌مرغ را حدود 2 هزار 300 تن دانست و افزود: اگر هر کیلو تخم‌مرغ کیلویی 38 هزار تومان محاسبه شود تولیدکنندگان کیلویی 10 هزار تومان ضرر می‌کنند و نرخ منطقی تخم‌مرغ بدون احتساب سود 10 درصد باید کیلویی 43 تا 45 هزار تومان درب مرغداری‌ها شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران با تاکید بر عملیاتی نشدن وعده‌های دولت در زمینه حمایت از تولیدکنندگان، خاطر نشان کرد: معاون اول رئیس جمهور به تولیدکنندگان قول داد در صورت همراهی با دولت تا پایان شهریور علاوه بر  اصلاح قیمت‌ها ذرت‌ معوقه ماه‌های گذشته را به تولیدکنندگان بدهد اما نمی‌دانم وزیر کشاورزی با چه منطقی می‌خواهد این سخنان را کتمان کند در صورتی که در این جلسه حضور داشتند.

نبی‌پور ادامه داد: معاون اول رئیس جمهور 2 بار به وزیر کشاورزی نامه نوشت که مشکل قیمت تخم‌مرغ را حل کند اما وزیر کشاورزی تمایلی به اصلاح قیمت‌ها ندارد و این ذهنیت برای تولیدکنندگان ایجاد شده است که می‌خواهند ما را بازی بدهند.

این فعال اقتصادی با اشاره به افت توان خرید مصرف‌کنندگان، افزود: سود قابل توجهی از محل آزادسازی نرخ نهاده‌ها عاید دولت شد از این‌رو دولت باید به اجبار یارانه‌ای به تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان پرداخت کند که آنها بتوانند به کار خود ادامه بدهند تا مردم بتوانند ارزان‌ترین پروتئین را خریداری کنند.

وی با انتقاد از نحوه ذخیره‌سازی تخم‌مرغ از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، خاطر نشان کرد: شرکت پشتیبانی امور دام اردیبهشت سال جاری 2 هزار و 700 تن تخم‌مرغ از مرغداران خریداری کرد اما هنوز پولی به آنها پرداخت نکرده است.

نبی‌پور با بیان اینکه روزانه 100 تا 150 تن تخم‌مرغ از کشور صادر می‌شود، گفت: صادرات متاثر از نرخ دلار است اگر نرخ دلار بالا برود شاهد افزایش صادرات هستیم و با کاهشی شدن نرخ آن روند صادرات متوقف می‌شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخمگذار استان تهران در پاسخ به این پرسش که چرا زرده تخم‌مرغ مانند گذشته نارنجی رنگ نیست؟ گفت: در گذشته تولیدکنندگان رنگ دانه استفاده می‌کردند اما از آنجایی‌که نرخ رنگ‌دانه از 150 تا 200 هزار تومان به یک میلیون و 200 هزار تومان رسیده است از این رو تولیدکنندگان برای کاهش قیمت تولید این ماده را از فرآیند تولید حذف کردند؛ همچنین کیفیت ذرتی که مرغ تخم‌گذار مصرف می‌کند در کیفیت تخم‌مرغ تاثیر می‌گذارد. مرغ‌های محلی به دلیل علوفه و یونجه‌ تازه‌ای که مصرف می‌کند زردی آن پررنگ‌تر است.
 قیمت شانه تخم‌مرغ دو کیلویی در واحدهای صنفی 95 هزار تومان بفروش می‌رسد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com