سال آینده ۱۰۰ درصد در تولید مرغ اجداد خودکفا می‌شویم

سال آینده ۱۰۰ درصد در تولید مرغ اجداد خودکفا می‌شویم
معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: در حالی که تا سال گذشته صد در صد مرغ اجداد برای تولید جوجه یک روزه از محل واردات تامین می شد، در سال جاری ۵۰ درصد نیاز بازار و تا سال آینده کل نیاز کشور از محل تولید داخل تامین میشود.
مرتضی رضایی معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور تولیدات دامی در نشست خبری به مناسبت هفته دولت اظهار کرد:  تا سال گذشته سالانه حدود 140 هزار قطعه مرغ اجداد به کشور وارد میشد اما بر اساس فعالیت های انجام شده برای احیا و اصلاح مرغ لاین ایرانی در سال جاری 50 درصد نیاز بازار از این محل و در سال آینده کل نیاز بازار از تولید داخل تامین میشود.
وی افزود: برای حمایت از تولید و بهره گیری از مرغ آرین تسهیلات تشویقی به تولید کنندگان مرغ آرین در تمام زنجیره های تولید داده میشود به طوری که مقرر شده است برای هر مرغ مادر 200 هزار تومان تسهیلات 6 درصدی پرداخت شود.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: جوجه های آرین امروز با 20 سال گذشته قابل مقایسه نیست و بر اساس بررسی های انجام شده تفاوت معنا داری با سایر گونه های موجود در بازار از جمله راس ندارد و حتی در راه مقاومت در برابر بیماری ها شرایط بهتری دارد.

دستور رهبر معظم انقلاب برای ورود مرغ آرین به بازار
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: از سال گذشته با دستور رهبر معظم انقلاب عملیات لازم برای زمینه سازی و ساختارسازی ورود مرغ آرین به بازار کشور انجام شد.
وی تصریح کرد: مرغ اجداد آرین داخلی از شرایط مناسبی برای تولید برخوردار است اما به دلیل تبلیغاتی که توسط خارجی ها انجام شده بود در این سالها تحت تاثیر قرار گرفت و برخی فکر می کردند جنس خارجی بهتر است اما واقعیت امر نشاندهنده چیز دیگری است.

انگلیسی ها فکر می کردند که مرغ آرین ایران از بین رفته است و ما را تحریم کردند!
رضایی اظهار داشت: صادرکنندگان این محصول به ایران از جمله مرغ اجداد انگلیس فکر می کردند که مرغ آرین ایرانی از بین رفته است به همین منظور از سال 98 واردات این محصول را به کشورمان تحریم کردند و در صورتی که ما اقدام به تولید و احیاء مجدد مرغ آرین در کشورمان نمی کردیم اکنون باید کاسه چه کنم چه کنم به دست می گرفتیم!
معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: در سال جاری وابستگی 50 درصد و در سال آینده به خودکفایی در تولید مرغ آرین می رسیم حتی برنامه ریزی شده که ما صادرکننده به دیگر کشورهای منطقه در بازار جهانی باشیم.

تضمین خوراک طیور صددرصدی تولیدکنندگان چرخه مرغ آرین
وی گفت: برای حمایت بیشتر از تولیدکنندگان مرغ آرین تامین نهاده های مورد نیاز آنها به صورت صددرصدی تضمین می شود.
خرید تضمینی صددرصدی تولید مرغ آرین
رضایی تصریح کرد: همچنین برای اینکه تولیدکنندگان مرغ آرین نگرانی بابت تولید و عرضه در تمام چرخه های تولید نداشته باشند محصول آنها صددرصد خرید تضمینی خواهد شد
وی در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به لزوم تنوع سازی و تولید محصولات پروتئینی حیوانی در کشور گفت: تولید گوشت بوقلمون که در سال 92، 25 هزار تن بود در حال حاضر با افزایش 64 درصدی به 41 هزار تن رسیده است.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به در دستور کار قرار داشتن پرورش صنعتی شتر در کشور گفت: امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی به متقاضیان دریافت مجوز پرورش شتر بدون محدودیت مجوز صادر خواهد کرد و تسهیلات لازم را در اختیار تولیدکنندگان قرار خواهد داد.
رضایی افزود: استقبال از مصرف گوشت شتر در کشور بیشتر شده است همچنین قیمت شیر شتر به قیمت بالاتری از گاو و حتی بز خریداری می شود.

سپهر ماکیان فرتاک


بزرگترین زنجیره تولید تخم مرغ خاورمیانه در ایران افتتاح می شود
وی در ادامه صحبت های خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای زنجیره سازی تولید محصولات پروتئینی حیوانی در کشور گفت: در حال حاضر 16 درصد تولید گوشت مرغ و 35 درصد تولید جوجه یک روزه در زنجیره ها انجام می شود و به مناسبت هفته دولت بزرگترین زنجیره تخم مرغ خاورمیانه سه شنبه در استان گلستان افتتاح خواهد شد.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی اظهار کرد: مردم نیز نقش تعیین کننده ای در هدایت تولید دارند به طوریکه اگر مصرف مرغ سایز در کشورمان گسترش یابد از میزان ضایعات گوشت مرغ و همچنین هزینه های تامین نهاده ها افزایش می دهد.

700 هزار تن از مصرف نهاده ها از محل مصرف مرغ صرفه جویی می شود
رضایی گفت: از محل صرفه جویی مرغ لاین در کشور 700 هزار تن از محل کاهش مصرف نهاده های وارداتی صرفه جویی می شود.
وی افزود: مصرف مرغ چاق باعث می شود که 2 دهم درصد ضریب تبدیل مرغ خراب شود و هزینه های زیادی را برای کشور در پی خواهد داشت.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: زمانی که مرغ وزنی بالغ بر 2 تا 2.2 کیلوگرم پیدا می کند به چربی های بطنی لگنی و چربی انباشته در پوست مرغ اضافه می شود که این چربی ها در زمان مصرف دور ریخته می شوند.
رضایی ادامه داد: وزن مرغ سایز باید حداکثر یک کیلو و 700 گرم باشد و مرغ چاق برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان به صرفه نخواهد بود که مردم نیز باید همکاری لازم در این زمینه داشته باشند. باید توجه داشت که مرغ چاق از لحاظ ارزش غذایی و طعم شرایط کیفی پایین تری در مقایسه با مرغ سایز دارد.

صنایع دام و طیور اگر درهای واردات و صادرات به رویشان باز نباشد محکوم به فنا هستند
وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از ایجاد محدودیت در صادرات محصولات پروتئینی گفت: هرگونه ایجاد محدودیت در صادرات لبنیات، شیرخشک، مرغ و تخم مرغ، دام باعث می شود که این صنایع از رشد لازم برخوردار نباشد و در مجموع صنعتی که درهای واردات و صادرات به رویش باز نباشد محکوم به فنا است.
وی در ارتباط با کمبود نهاده ها در کشور  که در روزهای اخیر دامداران و مرغداران مشکلات متعددی در این خصوص دارند گفت: با وجود شرایط تحریمی دولت تمام تلاش خود را می کند تا 15 میلیون تن نهاده ها که از محل واردات تامین می شود را به دست مصرف کنندگان برساند که این مهم تا به امروز تامین شده است.
رضایی افزود: برای تامین این نیاز سامانه ای با عنوان بازارگاه ایجاد شده تا تمام مراحل عرضه این محصول را رصد کند اما مشکلاتی که در بازار ما مشاهده می شود مربوط به این سامانه نیست زیرا این سامانه هیچ گونه مشکلی ندارد و ایرادات جزئی آن نیز به حداقل رسیده است.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کسانی که از سامانه بازارگاه انتقاد می کنند و به دنبال مشکلات آن هستند همان واسطه و دلالان هستند که از ایجاد شفافیت در بازار خوشحال نیستند و به همین منظور به هر نحوی به دنبال خارج کردن نظارت هوشمند از بازار هستند.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار در ارتباط با گم شدن 3 میلیون تن ذرت در کشور گفت: این 3 میلیون تن نهاده به هیچ عنوان گم نشده است و دستگاه های نظارتی و وزارت جهاد کشاورزی درباره هر گرم آن پاسخگو خواهند بود و بر آن نظارت می کنند.
رضایی تصریح کرد: اینکه نهاده ای وارداتی در سامانه بازارگاه عرضه نشده باشد به معنی آن نیست که گم شده است هر چند که ما هرگز موافق عرضه نهاده ها خارج از سامانه بازارگاه نیستیم و این مشکل را پیگیری می کنیم.
معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: کسانی که محصول خود را خارج از سامانه بازارگاه عرضه کرده اند بر روی نحوه توزیع آنها نیز نظارت صورت می گیرد و من بعد اجازه عرضه خارج از بازارگاه به آنها داده نخواهد شد که لازم است وزارت صنعت، معدن و تجارت در این ارتباط همکاری لازم را داشته باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com