زیان ۱۱۰۰ میلیارد تومانی مرغداران در ماه‌های اخیر

زیان ۱۱۰۰ میلیارد تومانی مرغداران در ماه‌های اخیر
 چهار آیین گفت: طی ۴ ماه گذشته مرغداران گوشتی به سبب مازاد تولید و کاهش قیمت رقمی بالغ بر ۱۱۰۰ میلیارد تومان متضرر شدند.
 برومند چهار آیین عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی گفت: درباره آخرین تحولات بازار مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۸ هزار تومان و مرغ آماده به طبخ ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۹۰۰ تومان است.
او افزود: با توجه به شرایط فعلی عرضه و تقاضا پیش بینی می‌شود که قیمت فعلی مرغ در بازار ادامه یابد و تنها ممکن است در چند روز باقی مانده به پایان سال ۳۰۰ تا ۴۰۰ تومان افزایش قیمت داشته باشیم.
چهار آیین ادامه داد: طی ۴ ماه گذشته تا کنون مرغداران به سبب مازاد تولید رقمی حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان متضرر شدند که همواره پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این رقم به ۱۲۰۰ میلیارد تومان برسد.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی حداقل مازاد تولید طی ماه‌های بهمن و اسفند را ۸۰ هزار تن اعلام کرد و گفت: بنا بر آماردر بهمن حداقل ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه وارد سالن‌های مرغداری شده که با این وجود رقمی حدود ۲۵۰ تا ۲۶۰ هزار تن گوشت مرغ تولید می‌شود.
او درباره آینده بازار مرغ افزود: با توجه به شرایط جوجه ریزی و زیان مرغداران طی ماه‌های گذشته شاهد اثرات نا مطلوب آن در ابتدای سال آینده خوهیم بود چرا که بسیاری از مرغداران دیگر قادر به ورود به چرخه تولید نیستند و در نهایت کمبود تولید و عرضه منجر به ایجاد نوسانات در بازار مرغ خواهد شد که امیدواریم مسئولان ذیربط از تجارت سال‌های گذشته استفاده کنند و با عرضه مستقیم و کوتاه کردن دست واسطه‌ها و دلالان نگذارند قیمت مرغ در بازار متشنج شود.
این مقام مسئول قیمت واقعی هر کیلو مرغ زنده را ۱۰ هزار ۵۰۰ تومان و مرغ گرم را ۱۴ هزار ۳۰۰ تا ۱۴ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد.
 خرید تضمینی به شیوه فعلی راهکار جبران زیان مرغداران نیست
چهار آیین با بیان اینکه خرید تضمینی مرغ منجمد راهکار جبران زیان مرغداران نیست اظهار کرد: بر اساس اساسنامه ۵ و ۶ پشتیبانی امور دام خرید تضمینی باید به صورت مستقیم از مرغدار انجام شود تا بخشی از زیان تولید را جبران کند و سپس مراحل آماده سازی فرآیند کشتار با کشتارگاه‌های طرف قرارداد پشتیبانی امور دام صورت بگیرد که متاسفانه مسئولان پشتیبانی امور دام به این موضوع توجهی ندارند و همواره اقدام به خرید مرغ منجمد از مرغداران می‌کنند.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: خرید روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ تن مرغ از مرغداران به سبب عدم شوک به بازار نمی‌تواند منجر به تعادل قیمت در بازار شود به همین خاطر قیمت فعلی مرغ زنده کمتر از نرخ مصوب است که این امر نشان می‌دهد حجم خرید پشتیبانی امور دام موثر نبوده است.
به گفته وی اگر چه مسئولان پشتیبانی امور دام اذعان می‌کنند در صورت عدم ورود قیمت مرغ به کیلویی ۷ هزار تومان رسیده بود، اما نباید فراموش کرد که تولید کننده زمانی که اقدام به تولید می‌کند باید به سود منطقی خود دست یابد در غیر اینصورت تمایلی به ادامه تولید نخواهد داشت.
او بیان کرد: خرید تضمینی به نحوه مستقیم و روزانه ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ تن را تنها راهکار تعادل قیمت و جلوگیری از زیان مرغداران در بازار بر شمرد و گفت: البته خرید تضمینی پشتیانی امور دام به منظور ذخایر استراتژیک نباید به گونه‌ای باشد که با عرضه یکباره مرغ در ایام پایانی سال در بازار و ایجاد شوک شاهد روند نزولی قیمت باشیم و بلکه پشتیبانی اموو دام به عنوان متولی امر با هدف صادرات باید اقدام به جمع‌آوری و ذخیره سازی مرغ کند.
 نیازی به واردات مرغ نداریم
چهار آیین با اشاره به اینکه واردات مرغ ضرورتی ندارد افزود: با وجود پتانسیل بالای صنعت واردات مرغ به معنای تقدیم کردن ۲۵ درصد ارزش افزوده صنعت به تولید کنندگان خارجی است که این امر با شعار سال و حمایت از تولید داخل مغایرت دارد.
عضو هیئت مدیره کانون سراسری مرغداران گوشتی ادامه داد: بر اساس ماده ۱۱ جامع نظام دامپروری کشور واردات محصولات پروتئینی اعم از گوشت مرغ باید به گونه‌ای باشد که نظام تعرفه آن به نفع تولید داخل و حمایت از تولید کنندگان باشد ضمن آنکه  بهتر است مسئولان تنظیم بازار به سبب مازاد تولید بیش از نیاز داخل در مسیر واردات نباشند.
او در بخش پایانی اظهارات خود در مورد آخرین وضعیت بازار نهاده‌های دامی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت ذرت به سبب عدم ترخیص به موقع بار از بنادر با نوساناتی در بازار مواجه شده به طوری که با قیمت مصوب خود اختلاف معنا داری دارد، اما در خصوص کنجاله سویا مشکلی وجود ندارد.
چهار آیین  در پایان با انتقاد از نوسان چشمگیر قیمت ریز مغذی‌ها و واکسن در بازار تصریح کرد: قیمت کنونی ریز مغذی، مکمل، واکسن و دارو نسبت به ابتدای سال بیش از ۴ برابر رشد داشته است که این امر در افزایش قیمت تمام شده تولید تاثیر بسزایی دارد به همین خاطر انتظار می‌رود امکان خرید مستقیم برای تولید کننده فراهم شود تا با کوتاه شدن دست واسطه‌ها و دلالان شاهد افزایش چشمگیر قیمت در بازار نباشیم.

 
کلمات کلیدی زیان مرغداران
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com