زنجیره سازی؛ مدل جدید اقتصادی کردن واحدهای دام و طیور بعد از حذف ارز ۴۲۰۰

زنجیره سازی؛ مدل جدید اقتصادی کردن واحدهای دام و طیور بعد از حذف ارز ۴۲۰۰
مرغداری ها و دامداری‌های کوچکی که بعد از مردمی سازی یارانه ها و کاهش مصرف تعطیل شدند با زنجیره سازی و فعالیت تحت یک برند اما با حفظ مالکیت، اقتصادی می‌شوند.
تولید به صورت زنجیره‌ای توسط تولید کنندگان مختلف خرد، متوسط و بزرگ تحت یک نام و برند اما با مالکیت‌های شخصی مختلف، روشی است که در کشورها و صنایع مختلف استفاده می شود.

به طور مثال در اقتصاد ترکیه کارگاه های کوچک زیادی در حوزه پوشاک وجود دارد که برای برند های بزرگ و شناخته شده تولید انجام می‌دهند یا بخشی از مراحل تولید آن را بر عهده دارند، اما همه این کارگاه ها مواد اولیه تولید یکسانی دریافت و محصول نهایی را برای فروش به همان برند تحویل می‌دهند.

بعد از مردمی سازی یارانه ها تولیدکنندگان مختلفی در حوزه دام و طیور با مشکلات جدی از بابت قیمت تمام شده مواجه شدند به طوری که هزینه تمام شده برخی مرغداران یا دامداران کوچک بعد از حذف ارز 4200 تومانی بالا رفت و با نرخ‌های مصوب داخلی و حتی نرخ‌های جهانی این محصولات هماهنگی نداشت.

تولیدکنندگان بزرگ اما بعد از مردمی سازی یارانه و آزاد شدن نرخ نهاده های دامی با مشکلات بسیار کمتری در مقایسه با تولید کنندگان کوچک مواجه شدند و دوباره به سوددهی رسیده اند و اکنون قیمت تمام شده رقابتی دارند.

تولید کنندگان بزرگ و واحد های اقتصادی که توانایی لازم را دارند، می‌توانند این نوع از زنجیره سازی را در صنایع دام و طیور کشور پیاده کنند به طوری که نهاده های مرغداران و دامداران خرد را تامین و در نهایت محصول تولید آنها را با نرخ توافقی خریداری کنند.

این طرح مزیت‌های مختلفی از جمله کاهش قیمت تمام شده را برای تولید کننده دارد و به جای آنکه هر تولید کننده خود برای خرید نهاده‌های مختلف، حمل و نقل و بازاریابی، دامپزشکی و بهداشت و غیره هزینه کند، یک برند واحد برای این همه واحد ها اقدام  خواهد کرد.

وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرگزاری تسنیم ضمن استقبال از این طرح آن را تنها راه اقتصادی کردن و نجات برخی واحدهای تولید در صنعت دام و طیور دانست که بعد از مردمی سازی یارانه دچار مشکل قیمت تمام شده هستند و قول حمایت و ارائه تسهیلات از واحدهایی را داد که اقدام به زنجیره سازی کنند.

نتایج انقلاب حذف ارز 4200 تومانی سال آینده مشخص می‌شود

جوادساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در این ارتباط اظهار داشت: مردمی سازی یارانه ها( حذف ارز 4200 تومانی نهاده های دامی) انقلاب بهره وری در صنعت دام و طیور ایجاد می کند که بعد از سال 1401 خود را نشان می دهد و ما نیز در این مدت از تولید کنندگان حمایت می کنیم.

وی با بیان اینکه زنجیره های طیور در کشور 15 درصد تولید را در اختیار دارند افزود: در قالب تولید قراردادی از ایجاد زنجیره های طیور در کشور حمایت  و تشویق می کنیم.

تنها راه نجات مرغداری ‌هایی که بعد از مردمی سازی یارانه‌ها تعطیل شدند زنجیره سازی است

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تولید کنندگان زنجیره ای در صنعت طیور، هر زنجیره سازی که انجام دهند و مرغداری که به دلیل کاهش مصرف مرغ در کشور از تولید خارج شده است به آنها نهاده دهد و طیور تولیدی آنها را نیز خریداری کند و با برند خود تولید نهایی را به بازار عرضه کند از آنها حمایت می شود.

وی تصریح کرد: تنها راه اقتصادی شدن واحد های تولیدی در صنعت طیور کشور همین زنجیره سازی است.

ساداتی نژاد گفت: زنجیره سازی در صنعت طیور در کشور باعث می شود به شکل مناسب تری با مرغداران در ارتباط باشیم به طوری که به جای ارتباط با 25 هزار مرغداری با 5 برند زنجیره ای طیور هماهنگی های لازم صورت می گیرد.

وی تاکید کرد که در این شرایط مالکیت هر یک از مرغداری های کوچک در کشور با تولید قراردادی حفظ می شود.

ساداتی نژاد اظهار داشت: در این شرایط به آن واحد اقتصادی که مرغداری‌های کوچک را تحت پوشش قرار می دهد، تسهیلات واحد های کوچک در اختیارش قرار داده می شود تا نهاده مرغداران را تامین و محصول نهایی آنها را خریداری و عرضه کند.

تمام نهاده های مورد نیاز دامداران در بازارگاه خریداری و محصول تولیدی آنها خریداری شود

علی آقا بابایی دبیر انجمن صنفی کارفرمایان گاوداران ایران نیز در گفتگو با خبرنگار اقتصادی  خبرگزاری تسنیم درباره امکان زنجیره سازی در صنعت دامداری اظهار داشت: وقتی همه دامداران باید نهاده های دامی مورد نیاز خود را از بازارگاه خریداری کنند و در واقع  ورودی یکسانی دارند، می توان خروجی تولید دامداران را نیز یکسان کرد.

وی افزود: در بازارگاه می توان شیر و گوشت تولید دامداران را به قیمتی که بر روی آن توافق صورت می گیرد خریداری کرد؛ در هندوستان از این روش  برای تولید شیرخام دامداران استفاده می‌شود.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان گاوداران ایران ادامه داد: به غیر از نهاده های دامی مانند ذرت، کنجاله سویا و جو می توان کلیه نهاده های مورد نیاز دامداران را در بازارگاه عرضه کرد؛ در این شرایط دامداران دغدغه ای بابت فروش محصولات خود و تامین نهاده های تولید ندارند.

وی تصریح کرد: عرضه و خریداری نهاده ها و شیر و گوشت دامداران در بازارگاه به معنی آن نیست که همه این اقدامات باید توسط خود دولت انجام شود بلکه بخش خصوصی می‌تواند توسط برندهای قدرتمند  اقدام کند و دولت بر این امر نظارت داشته باشد.

آقا بابایی گفت: این اتفاق باعث می‌شود که دامداران کوچک نیز بعد از مردمی سازی یارانه ها مشکلات کمتری داشته باشند و همچنین منجر به تعدیل قیمت ها به نفع مصرف کننده نیز می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه اجرای این طرح به نفع تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است تصریح کرد: صنایع لبنی نیز تمایل دارند که شیرخام دامداران را از دامداری‌های بزرگ و در حجم بالایی خرید کنند اما این طرح اجرا نشده است.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com