زنجیره تولید محصول دام سبک باید کامل شود

زنجیره تولید محصول دام سبک باید کامل شود
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور گفت: برای حمایت از تولیدکنندگان باید از تک محصولی بودن تولید گوشت قرمز خارج شویم و تکمیل زنجیره آن را مورد توجه قرار دهیم که این موضوع در سال ۱۴۰۰ مورد توجه قرار گرفته است.
زنجیره تولید محصول دام سبک باید کامل شودبه گزارش آقای افشین صدردادرس، درباره برنامه‌های سال ۱۴۰۰ افزود: امسال دو محور تکمیل زنجیره گوشت قرمز (بازاریابی و کمک به عرضه دام) و همچنین اقتصاد دام سبک و خروج از تک محصولی بودن در دستور کار قرار دارد که می‌تواند در این صنعت تحول ایجاد کند.
وی اضافه کرد: در زنجیره گوشت قرمز و بازاریابی باید بتوانیم مصرف کنندگان عمده گوشت قرمز را پای میز بیاوریم که به نتایجی برسیم تا تولیدکننده و مصرف کننده ما از این توان تولید برخوردار شوند و هیچ یک متضرر نشوند.
صدردادرسی گفت: اقتصاد دام سبک را از تک محصولی خارج کنیم بدین جهت به دنبال زنجیره تولید و ارزش پشم هستیم تا با ایجاد این زنجیره بتوانیم درامدزایی در کنار گوشت قرمز برای تولیدکنندگان ایجاد کنیم.
وی بی توجهی به تولید پشم را مشکل دانست و تصریح کرد: طی سال‌های گذشته روی موضوع زنجیره تولید پشم دام سبک در کشور کار نشده و تلاش ما این است که اقتصاد دام سبک را از تک محصولی بودن خارج کرده تا دامدار از زیر فشار فقط تولید گوشت خارج شود.
به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، طبق آمار‌ها در سال ۹۹ حدود ۶۰ میلیون رس دام سبک در کشور تولید شد که بیشترین حجم تولید مربوط به استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و خراسان رضوی بوده است.
صدردادرسی در سال رفع موانع تولید گفت: در این بخش برای توزیع دام زنده و گوشت قرمز باید ساز و کار اندیشیده شود تا قیمت برای مصرف کنندگان کاهش پیدا کند و عوامل غیرضروری در شبکه توزیع حذف شود.
وی با بیان اینکه ۳۰ درصد دام تولیدی کشور در اختیار عشایر است اظهارداشت: مسئله بعدی با توجه به خشکسالی تامین نهاده‌های مورد نیاز بخش دام سبک به شکل علوفه دستی است در غیراین صورت دام سبک دچار خسارت‌های جدی می‌شود.
صدردادرس افزود: در بحث رفع موانع تولید، یکسری قوانین دست و پا گیر باید حذف شود، زیرا مشکلاتی که در مسائل تولید در دام سبک وجود دارد باید مقررات تسهیل شود تا تولید هم جنبه روان تری پیدا کند.

وی تصریح کرد: در بحث تسهیلات بخش کشاورزی صنعت دامداری و دامپروری کشور از جمله تولید دام سبک و سنگین نیازمند کمک است به طور قطع باید این تسهیلات متناسب با کار و بخش تولیدی باشد اگر اینگونه نباشد کسی نمی‌تواند از این تسهیلات و امکانات استفاده کند.
مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور اعتماد به تشکل‌ها را از دیگر موانع رفع تولید دانست و افزود: لازم است بخشی از تصدی گری‌های دولت به بخش خصوصی واگذار شود، در سال‌های گذشته دولت‌ها به تشکل‌ها اعتماد کردند و تشکل‌ها بازوان اجتماعی و اقتصادی بخش اقتصادی بودند و کمک کردند، اما گر این اعتماد نباشد به طور حتم مشکلات پیچیده می‌شود.
وی اضافه کرد: سال ۹۹ اگر به تشکل‌ها اعتماد می‌شد ما به طور حتم با مشکل کمبود و توزیع مرغ و افزایش سرسام آور قیمت گوشت قرمز روبرو نمی‌شدیم.
به گفته صدردارس، تشکل‌ها طی سنوات مختلف امتحان پس دادند می‌توانند کمک حال بخش دولتی باشند.
طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۹ حدود ۸۸۰ هزار تن گوشت قرمز در کشور تولید شد، این در حالی است که تولید گوشت قرمز در سال ۹۲ حدود ۷۵۵ هزار تن بوده که آمار‌ها نشان می‌دهد طی سال‌های اخیر تولید گوشت قرمز ۲.۵ درصد رشد داشته است.
 
نظرات شما
  •  

    ثابت گفت : ۰۰/۰۳/۰۸

    خدا کنه که متولیان‌کار امور دام بخواهند کاری انجام دهند. مگر سالیان قبل کار قیمت گذاری و خرید و توزیع رو‌ چه سازمانی انجام میداد.‌سازمان امور پشتیبانی دام.‌ گفتن‌می خوان خرید دام‌رو بسپارند به بخش خصوصی خب کار دادن‌به میادین دام و کشتارگاهها بدون هیچگونه نظارت درستی. شد همین داستان دلال بازی و مفت خریدن از دامدار و گران فروختن به مصرف کننده نهایی. کشتارگاهها که خودشون  شدن دلالهای اصلی؛ و از طرفی چنان بساط دلالی، کثافت بازی و چپاول در نهاده های دامی راه انداخته شده، که جو کیلویی ۱۳۰۰ تومان الانه رسیده به ۷۰۰۰ تومان. واکسن و دارو هم دست کمی از نهاده های دامی نداره.
    چه فرصتهای خوبی که برای اشتغال بر مبنای تولید، توزیع داخل و صادرات دام رو تبدیلش کردن به نابودی اشتغال و یا اشتغال ناسالم و کثیف دلال بازی و‌رانت بازی و ...
    جوان برومند ایرانی هم بجای اینکه درگیر کار تولید پایه ای دام، توزیع و صادرات باشه؛ و در سطح جهانی دنبال بازاریابی و پیدا کردن بازارهای فروش عالی باشه؛ زانوی غم در بغل گرفته و کاسه چه کنم بدست گرفته.
    من وضعیت فعلی جدای از نالایق بودن مسوولان مربوطه، عمد در ایجاد چنین شرایطی می دانم؛ و تا زمانی که انتصاب افراد متخصص و وطن پرست اخلاقگرا صورت نپذیرد؛ اصلاح امور دام را بدتر از امروز می بینم.
      جالبست که متولیان به اصطلاح متخصص امر دام تازه دریافته اند؛ که بغیر از گوشت دام، از دیگر مواهب دام که پوست آن است؛ می شود استفاده نمود. به اینه قابل یادآوریست؛ که هیچ جزئی از یک دام دور ریختنی نیست؛ و حتی موارد فرآوری شده صادراتی آن هم در صورت آگاهی وجود دارد
    این سرزمین از نظر من دارای  بی نظیر ترین نعمتها و منابع خدادای ست. که یکی از آنها دام این سرزمین و تنوع ژنتیک آن می باشد.
    سپاسگزارم./پاینده ایران و ایرانی

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com