زنجیره ارزش زنبورداری، ظرفیتی برای توسعه گلستان

زنجیره ارزش زنبورداری، ظرفیتی برای توسعه گلستان
استقرار زنجیره ارزش زنبورداری در گلستان ظرفیت‌ بکر افزایش درآمد و کمک به تحقق چشم‌انداز ارتقای بهره‌وری در استان است که انتخاب ایده "زنجیره یکپارچه زنبور عسل" در رویداد علمی سفر تندرستی کشور، گوشه‌ای از تلاش برای رسیدن به این هدف به شمار می‌رود.

از زنبور عسل تولیدات متعددی از جمله عسل، ژل رویال، بره موم، گرده گل و زهر به دست می‌آید و از محصولات این حشره در تمام ادیان الهی به عنوان یک ماده غذایی مفید و شفابخش یاد شده است.

به گفته کارشناسان، فعالیت در قالب زنجیره تولید زنبور عسل کشور در مراحل مقدماتی بوده و تلاش برای تشکیل و استقرار این زنجیره‌ باارزش، باعث بهبود خدمات و افزایش رضایت مصرف کنندگان خواهد شد.

یکی از کارشناسان زنبورداری گلستان گفت: سرمایه‌گذاری در ایجاد زنجیره یکپارچه زنبورعسل برای استان یک ضرورت است و صنایع تبدیلی مورد نیاز این حوزه از جمله بسته بندی، کندوسازی و فرآوری محصول تولیدی و بازاریابی را رونق خواهد داد.

غلامعلی هلاکو به خبرنگار ایرنا افزود: گلستان با برخوردادی از ظرفیت‌های بکری مانند وجود هفت اقلیم از ۱۳ اقلیم آب و هوایی دنیا، نواحی جنگلی و کوهستانی، ۶۵۰ هزار هکتار کشتزار محصولات مختلف، باغ‌های میوه، گل و گیاهان دارویی، مستعد توسعه صنعت زنبورداری است.

به گفته وی سالانه در گلستان به طور میانگین بین هزار تا هزار و ۵۰۰ تُن عسل با استفاده از ۲۱۰ هزار کندو تولید می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: گلستان برای توسعه پرورش زنبور از امکان استقرار ۷۰ تا ۱۰۰ هزار کندوی جدید برخوردار است که یکی از راه‌های تحقق آن، راه‌اندازی زنجیره یکپارچه زنبور عسل و جذب سرمایه گذار است.

وی افزود: ایده ایجاد زنجیره یکپارچه زنبور عسل در گلستان دارای نقشه راه بوده و تمامی جوانب استفاده از این ظرفیت اعم از توسعه کلنی‌های زنبور و کارخانه‌های فرآوری در آن مورد توجه قرار گرفته است.

زنجیره ارزش زنبورداری، ظرفیتی برای توسعه گلستان 
این محقق بخش تحقیقات علوم دامی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان گفت: توجه به تمام زنجیره‌های ارزش در چهار حلقه اصلی پشتیبانی و لجستیک، فعالیت زنبورداری، بازاریابی و فروش و ارائه خدمات، باعث افزایش ارزش افزوده شده و به اقتصادی‌شدن زنبورداری کمک شایانی می‌کند.

وی ادامه داد: یکی از برنامه‌های مهم وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره ارزش در زنبورداری است که با اجرای آن سود زنجیره‌های مختلف بین زنبورداران تقسیم می‌شود.

به گفته وی فراسوی دنیای شیرین زنبور عسل، زنبورداران با مسائل و مشکلات متعددی از جمله سمپاشی مزارع و باغات، افزایش هزینه پرورش و مهاجرت، محصولات تقلبی، سواد پایین زنبورداران و مشکلات اجتماعی کوچ مواجه هستند.

وی ادامه داد: عمده‌ترین مشکل زنبورداران، ناقص‌بودن زنجیره ارزش و به ویژه در زنجیره نهایی یعنی حلقه فروش و بازاریابی است به طوری‌که محصول سالم و با کیفیت با قیمت بسیار پایین خریداری شده و از سوی دیگر امکان دسترسی به این محصولات برای مصرف‌کنندگان وجود ندارد که حل مشکل بازاریابی و فروش ضمن بهبود اقتصادی زنبورداری، در دسترسی بهتر مصرف‌کنندگان به محصولات با کیفیت موثر است.

لزوم همراهی در ایجاد زنجیره ارزش زنبور عسل
صاحب ایده یکی از استارتاپ‌های دانش بنیان زنبورداری گلستان هم گفت: پس از سال‌ها فعالیت در حوزه زنبورداری با مشکلات عدیده‌ای در بازار فروش روبرو بودیم و تلاش کردیم تا به صورت برخط (آنلاین) نسبت به فروش محصولات زنبور عسل اقدام کنیم.

سمیه امینی افزود: پس از کسب تجربه فروش آنلاین، با توجه به مشکلات متعدد و توفیق نیافتن کامل به اهداف خود، ایده استقرار و تشکیل زنجیره کامل زنبور عسل را در مرکز رشد مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان طرح کرده که پس از داوری مورد پذیرش قرار گرفت.

وی ادامه داد: هر چند در ابتدای راه، هدف از اجرای این ایده تسخیر بازار استان بوده ولی در ادامه تصمیم گرفتیم به بازارهای خارجی هم دسترسی پیدا کنیم که امیدواریم مسوولان دستگاه های مرتبط، ما را در این راه همراهی و کمک کنند.

به گفته وی ایده زنجیره کامل زنبور عسل آماده معرفی به سرمایه گذاران است.


میزبانی گلستان از صاحبان ایده بخش کشاورزی
مدیر مرکز رشد مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان هم گفت: در مرکز تحقیقات میزبان صاحبان ایده در بخش‌های مختلف کشاورزی از جمله زنبورداری هستیم و تاکنون بیش از ۳۶ ایده در مرکز رشد مطرح شده که ۲ طرح آن مرتبط با رونق زنبورداری بوده است.

محمد مهدی لولایی افزود: ایده خانم سمیه امینی با عنوان " زنجیره یکپارچه زنبور عسل" پس از تجربه موفق فروش آنلاین در مرکز رشد پذیرش شده و این ایده در برگزاری رویداد علمی سفر تندرستی در بین ۷۰ طرح، جزو ۱۰ طرح برتر کشور معرفی گردید.

لولایی افزود: مرکز رشد بخش کشاورزی پذیرای ایده‌ها و طرح‌های دانش بنیان و فناورانه در بخش کشاورزی است.

رییس مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان با برشمردن مزایای گرده افشانی و اهمیت گل در سلامتی بشر گفت: جذب ایده و فناوری جدید در حوزه کشاورزی از جمله پرورش زنبور در راستای افزایش بهره‌وری بوده که باید در راستای شعار سال رهبر معظم انقلاب از دانش و تکنولوژی جدید برای ارتقای بخش کشاورزی و اقتصاد بهره برداران آن نهایت استفاده صورت گیرد.

علیرضا صابری افزود: ایده "زنجیره یکپارچه زنبور عسل" می‌تواند فرصت بسیار مناسبی برای استفاده از این ظرفیت در توسعه زنبورداری و تولید ثروت برای بهره‌برداران باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com