زنبورداری عسل مازندران در مرحله بازسازی قرار گرفت

زنبورداری عسل مازندران در مرحله بازسازی قرار گرفت
 کارشناس مسئول زنبورداری سازمان جهاد کشاورزی مازندران میزان تلفات زنبورداران استان بر اثر بیماری ناشناخته زمستان گذشته را ۲۵ درصد اعلام کرد، آماری که به معنای از بین رفتن دستکم ۱۷۲ هزار کلنی زنبور عسل استان است.
 اتحادیه مرکزی زنبورداران ایران و سازمان دامپزشکی کشور پیش از این تلفات زنبور عسل در مناطقی از کشور را تایید ولی اعلام کردند که علت آن ناشناخته است.
بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران اگر چه سال ۹۹ سرشماری کلنی های زنبور عسل به خاطر شیوع کرونا انجام نشد ، ولی طبق جمع بندی گزارش مراکز خدمات کشاورزی استان در مجموع ۶۸۸ هزار کلنی زنبور عسل در قالب ۶ هزار و ۹۸۵ واحد زنبوداری در استان وجود داشت ، آماری که اکنون طبق اعلام رسمی ۲۵ درصد کمتر شده باشد.
سید وحید دانشیار گفت : تلف شدن جمعیت زنبور عسل در زمستان سال گذشته یک مشکل کشوری بود و در همه استان های کشور بروز کرد. محققان و کارشناسان دامپزشکی استان و کشور همچنان با نمونه گیری و نظارت بر کلنی های زنبور عسل در حال بررسی علت تلفات زنبور عسل هستند.
وی افزود : با این وصف در حال حاضر به دلیل شرایط مناسب آب و هوایی و وجود باغ های مرکبات وضعیت باز سازی جمعیت زنبور عسل مناسب است و در شرایط مطلوبی قرار دارد.  
تغذیه مناسب از شهد گل ها مهم ترین نیاز برای بازسازی جمعیت زنبور است.
کارشناسان کشاورزی معتقدند که تلفات جمعیت کلنی ها در زمستان سال ۹۹ احتمالا در سال جاری آثارش را بر میزان تولید عسل بر جای خواهد گذاشت چون بازسازی کلنی ها دستکم به بیشتر از یک سال زمان نیاز دارد.
در همین حال ، گمانه زنی دامپزشکی کشور هم نشان می دهد که احتمالا بیماری «نوزما» علت تلفات جمعیت زنبور عسل در کشور از جمله مازندران بوده است.
نوزما بیماری واگیر و شایع زنبور عسل بالغ است که عمدتا در مناطق مرطوب و مناطقی با زمستان‌های سرد و طولانی شیوع می یابد. علتش هم این است که زنبورهای عسل در شرایط سرد و مرطوب مجبورند مدت زیادی را در کندو بگذرانند و نمی‌توانند از کندو خارج شوند.

سپهر ماکیان فرتاک

افزایش تولید با وجود تلفات

بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران ، با وجود تلفات ۲۵ درصدی جمعیت کلنی های استان در زمستان ۹۹ ، ولی میزان تولید عسل نسبت به سال ۹۸ پنج درصد افزایش داشته است.
زنبورداران مازندران همه ساله به دلیل تنوع گونه های گیاهی سه نوع عسل شامل عسل بهاره با تغذیه زنبورها از شکوفه مرکبات و کلزا ، عسل تابستانه با تغذیه از شکوفه ها و شهد درختان و گیاهان جنگلی و عسل ییلاقی یا دارویی با تغذیه از انواع گیاهان دارویی بویژه آویشن و گون تولید می کنند.
مازندران دارای ۱۶۰ هزار هکتار باغ است که ۱۱۵هزار هکتار از آن را باغ مرکبات تشکیل می دهد.
کارشناس زنبوداری جهاد کشاورزی مازندران میزان تولید عسل استان در سال گذشته را پنج میلیون و ۴۹۷ هزار و ۵۰۵ کیلوگرم اعلام کرد و گفت که این میزان ن سبت به سال ۹۸ افزایش پنج درصدی دارد.
دانشیار افزود : همچنین زنبورداران مازندران پارسال ۲۶۸ کیلوگرم ژل رویال و ۲۴ هزار و ۷۸۵ کیلوگرم گرده گل برداشت کردند.
وی میزان تولید موم را هم ۱۷۱ هزار و ۵۲۰ کیلگرم اعلام کرد و گفت که میزان تولید بره موم زنبورداران هم ۲۰ هزار و ۱۳۶ کیلوگرم بود ضمن این که نیم کیلو هم زهر زنبور تولید کردند.
موم، بره موم، گرده گل، ژل رویال و زهر زنبور عسل با ارزش افزوده بالا است که در صنایع دارویی، بهداشتی و غذایی کاربرد دارد.
طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران ، در حال حاضر هفت هزار و ۱۸۲ بهره بردار با اشتغالزایی ۲ هزار و ۱۰۰ نفر در صنعت زنبور داری مازندران فعالیت دارند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com