رونمایی از نخستین بذر بومی واکسن آنفلوانزای فوق‌ حاد پرندگان

رونمایی از نخستین بذر بومی واکسن آنفلوانزای فوق‌ حاد پرندگان
نخستین بذر بومی واکسن آنفلوانزای فوق حاد پرندگان با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و سازمان دامپزشکی کشور تولید و رونمایی شد.
به گزارش خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا، مراسم رونمایی از بذر بومی واکسن آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان امروز سه شنبه با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست و کاظم خاوازی وزیر جهاد کشاورزی و علی صفر ماکنعلی رییس سازمان دامپزشکی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار شد.
برای تهیه واکسن معمولا از بیماری که اسم آن سویه است، یک بذر گرفته می شود که نقطه اول تولید واکسن است، بذر موجود در فرآیند تولید تبدیل به واکسن می شود. تاکنون همه بذرها از خارج کشور وارد می شد و این امر برای کشور نوعی وابستگی ایجاد می کرد و بخشی نیز خروج ارز را به همراه داشت، اما با رونمایی از نخستین بذر بومی واکسن آنفلوآنزای پرندگان این وابستگی به نوعی کاهش خواهد یافت.
بذر این واکسن تاکنون غیر اختصاصی و وارداتی بود که توسط محققان مرکز ملی تشخیص سازمان دامپزشکی به صورت بومی به تولید رسید.
در سال 97 یک سوم مرغان تخم گذار کشور به دلیل این بیماری تلف شدند. این امر یک بحث استراتژیک بود و امروز بذر آن با همکاری سازمان دامپزشکی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری رونمایی شد. این واکسن در کاهش تلفات موثر خواهد بود.
علاوه بر آن این محققان به منظور ردیابی ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان موفق به تولید آنتی ژن H5 شدند. این محصول تاکنون وارداتی بوده است.
در این مراسم همچنین تفاهم نامه‌ای میان معاونت علمی و سازمان دامپزشکی در راستای توسعه بذر بومی واکسن توسط دانش بنیان ها منعقد شد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com