روند کاهشی قیمت تخم‌مرغ در هفته گذشته

روند کاهشی قیمت تخم‌مرغ در هفته گذشته
در هفته گذشته روند قیمت تخم مرغ کاهشی بوده و هم‌اکنون در بازار به صورت میانگین شانه‌ای ۱۶ هزار تومان فروخته می‌شود.
هفته گذشته پس از ممنوعیت سه ماهه صادرات تخم مرغ که در راستای تنظیم بازاراین محصول اعمال شده بود،این ممنوعیت لغو شد و جالب اینکه قیمت تخم مرغ در هفته گذشته با وجود آغاز شدن صادرات آن روند کاهشی داشته است.البته همچنان فاصله قیمت این محصول در مرغداری تا بازار مصرف بسیار زیاد است و مشخص نیست سود این محصول به جیب چه کسانی می‌رود.
در ماه‌های گذشته قیمت تخم مرغ روند افزایشی داشت و حتی در اواخر سال گذشته به شانه‌ای حدود ۲۰ هزار تومان هم رسیده بود اما در ماه ابتدایی امسال قیمت آن به صورت میانگین حدود ۱۷ تا ۱۸ هزار تومان بود که در هفته گذشته با کاهش نسبی به حدود ۱۶ هزار تومان در بازار تهران رسیده است.
در این رابطه رضا ترکاشوند مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار گفت:هم اکنون قیمت تخم مرغ در مرغداری ۲,۰۰۰ تومان پایین‌تر از نرخ واقعی این محصول پروتئینی است چرا که هزینه تولید این محصول به گونه‌ای است که کمتر از کیلویی ۸,۰۰۰ تومان نباید فروخته شود.
وی افزود: یکی از اصلی‌ترین بخش‌هایی که هزینه تولید را بالا و پایین می‌کند، دان مرغ است که به ازای هر کیلوگرم تولید تخم مرغ ۲.۷ کیلوگرم مرغدار نیاز دارد و این نهاده تولید و کالای اساسی هم اکنون دربازار پایین‌تراز کیلویی ۲,۵۰۰ تومان است که درکنار آن هزینه‌های کارگری،انرژی و… را نیز باید محاسبه کرد.
ترکاشوند گفت: با وجود آنکه پس از پیگیری‌های مکرر موفق شدیم ممنوعیت صادرات تخم‌مرغ را لغو کنیم و صادرات را به افغانستان استارت بزنیم،قیمت این محصول روند کاهشی در بازار پیدا کرده است و اگر برخی اقدامات را نیز در کنار آن انجام دهیم قطعاً قیمت این محصول متعادل‌تر می‌شود.
مدیرعامل اتحادیه مرغداران مرغ تخم‌گذار همچنین در پاسخ به این سوال که فاصله قیمت تخم مرغ در مرغداری تا بازار مصرف بالاست و چرا باید به جیب عده‌ای دلال و واسطه برود، گفت: قطعاً این اتفاق و فاصله قیمتی منطقی نیست و می‌توان آن را به حداقل رساند که توسعه و تقویت ساختار یکپارچه تولید از مرغداری‌ها تا بازار و عرضه مستقیم این محصول در فروشگاه زنجیره‌ای،میادین میوه و تره‌بار و… می‌تواند این فاصله را کمتر کرده، قیمت را کنترل کند و نفع دو طرف بازار یعنی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان را در بر داشته باشد.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com