روزگار بی رمقی مرغداری ها

روزگار بی رمقی مرغداری ها
با افزایش قیمت نهاده های دامی و هزینه های تولید و حمایت نه چندان پایدار دولت، جوجه ریزی در استان 25 درصد کاهش یافت

هم اکنون اوضاع اقتصادی مردم به گونه ای است که خرید مرغ 60 هزار تومانی  برای آنان بسیار دشوار است ، طوری که در بازدید میدانی ما برخی از مرغ فروشان ادعا می کردند که میزان مشتریان آن ها 40 درصد کاهش یافته است. یکی از بازاریان در این باره می گوید: میزان خرید روزانه ام از یک تن به 400 کیلو رسیده است. از سویی دیگر، بنا به ادعای مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با افزایش پنج برابری قیمت نهاده ها، میزان جوجه ریزی کاهش یافته چرا که هزینه های تولید برای مرغدار بیشتر از میزان فروش تمام می شود.بنابراین بازار مرغ در این شرایط نیازمند حمایت دولت از مرغداران است. همه این ها در حالی است که 30 میلیارد بدهی استان به مرغداران هنوز پرداخت نشده و مسئولان استان اظهار می کنند که بحث های حمایتی از مرغداران بحث هایی ملی است، نه استانی.

کاهش 25 درصدی جوجه ریزی نسبت به سال گذشته 
محمد مهدی یعقوب زاده، مدیر امور طیور سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی درباره میزان جوجه ریزی در تابستان امسال می گوید: در مرداد هفت میلیون و 100 هزار قطعه جوجه ریزی انجام شد که نسبت به میزان جوجه ریزی در تیر افزایش داشت و مرغ آن از 15 شهریور وارد بازار شد. بنابراین بخشی از آن را  پیش بینی کردیم و محقق  شد و بخشی را هم مرغ منجمد آماده کردیم که نزدیک چهار هزار تن است. وی درباره میزان جوجه ریزی در تیر و شهریور افزود: در تیر پنج میلیون و 700 هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده که  میزان جوجه ریزی کم بود. از ابتدای شهریور تاکنون نیز چهار میلیون و 200 هزار قطعه جوجه ریزی انجام شده است. تولید و تقاضای جوجه ریزی برای مصرف مرغ نسبت به مشابه این زمان ها در سال گذشته 25 درصد کاهش داشته است. یکی از دلایلی که جوجه ریزی کاهش یافته به دلیل این است که میزان سرمایه گذاری آن ها بیشتر از میزان فروش است و قیمت تمام شده آن ها هنوز به روز نشده به گونه ای که مرغدار ضرر می کند و اگر اصلاح نشود احتمالا باز هم کاهش جوجه ریزی را داشته باشیم. البته دولت به تدریج کمک می کند و تسهیلات اختصاص می دهد ضمن این که قیمت نهاده ها در بازار جهانی کاهش می‌یابد و این ها ممکن است تاثیر داشته باشد.

افزایش 5 برابری قیمت نهاده، تاثیر 50 تا 60 درصدی بر قیمت مرغ
یعقوب زاده درباره تامین مصرف روزانه مرغ استان بیان کرد: روزانه 400 تا 450 تن از طریق کشتارگاه های خودمان وارد بازار می شود و متوسط 60 تن از نیاز کسری ما هم از استان های دیگر وارد می شود، اما جوجه ریزی در کل کشور کم نیست. وی خاطر نشان می کند: بیشتر از این هم اگر جوجه ریزی می کردیم، الان مصرف نبود. قیمت نهاده مرغ پنج برابر شده که 50 تا 60 درصد روی قیمت مرغ تاثیر گذار بوده است.  اوایل که قیمت مرغ مقداری تغییریافت ، به دنبال آن تقاضای مرغ هم در بازار خیلی تغییر کرد.  وقتی هزار تومان قیمت افزایش می یابد، جذب مرغ برعکس می شود.

تسهیلات وام بانکی سهم یک سوم مرغداران شد
مجید جعفری، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان درباره میزان جوجه ریزی می گوید: سال گذشته  110 میلیون و 759 هزار و 401 قطعه و امسال تا 15 شهریور 42 میلیون و 246 هزار و 425 قطعه جوجه ریزی داشتیم. میزان جوجه ریزی در  فروردین و اردیبهشت امسال از سال گذشته بیشتر بود، اما به محض آزادسازی نهاده و تغییر قیمت ها کاهش جوجه ریزی را داشتیم. وی خاطر نشان کرد: یکی از دلایل کاهش جوجه ریزی برای افزایش هزینه های تولید بود. ذرت حدود  495 درصد افزایش قیمت داشت و قیمتش شش برابر شد. سویا نیز 396 درصد افزایش قیمت داشت و قیمت آن تقریبا پنج برابر شد. 75 درصد هزینه ها، هزینه خوراک است. افزایش این اقلام نقدینگی مرغدار را دستخوش دگرگونی کرد. وی درباره قیمت های مرغ می گوید: ما در خصوص قیمت مرغ تابع کشور هستیم . اگر قیمت مرغ در تهران بالا برود، این قیمت در کل کشور تغییر می کند. اگر بنا به حفظ قیمت باشد،این امر ابتدا باید در تهران انجام شود. بنابراین بازار مرغ استانی نیست، بلکه کشوری است.

از 16 هزار متقاضی حدود 400 پرونده پرداخت شده 
وی درباره ارائه تسهیلات به مرغداران و حمایت از آنان می گوید: در بحث تسهیلات در حوزه طیور ما هزار و 16 فقره پرونده  به ارزش بیش از 1400 میلیارد تومان به بانک معرفی کردیم که بانک یک سوم معرفی های ما، به تعداد 399 پرونده با مبلغ حدود337 میلیارد تومان را  پرداخت کرده است. بقیه پرونده ها را یا مرغدار نتوانسته مدارک مورد نیاز بانک را فراهم کند یا به دلیل  نداشتن شرایط لازم وام به آن ها تعلق نگرفته است. وی درباره دیگر حمایت های انجام شده از مرغداران بیان کرد: سرمایه در گردش مرغداران جزو پیشنهادهای ما به وزارتخانه در جلسه این هفته تهران بود که اگر مرغداران نیاز دارند بانک به آن ها تسهیلات بدهد یا در جای دیگر که دولت خدمات عمومی مثل آب،برق، مالیات  و...به مرغداران را دارد، تخفیف ارائه بدهد. همچنین درخواست  تسهیلات کم بهره برای مکانیزاسیون سالن های مرغداری را پیشنهاد دادیم. از طرف دیگر چون نهاده ها آزاد شده پیشنهاد دادیم مشوق صادراتی در نظر بگیرند یا حداقل مشوق های حمل و نقل صادراتی را لحاظ کنند. ما از صندوق بیمه درخواست مان این است که بیمه عملکرد تولید یا راندمان تولید را هم لحاظ کند. وی خاطر نشان کرد: بحث های حمایتی، بحث هایی ملی است و نه استانی.جعفری درباره میزان نهاده ها می گوید: ما کمبود نهاده نداریم. در گذشته دولت در تامین نهاده ها مشکل داشت، امروز این گونه نیست. سال گذشته قیمت ذرت هزارو 900 تومان بوده و اکنون 11 هزار و 300 تومان شده، سویا نیز در سال گذشته  سه هزار و 450 تومان بوده که  قیمت آن امسال 17 هزار و 100 تومان شده است، طوری که در بازار قیمت نهاده گاهی ارزان تر است.

30 میلیارد بدهی استان به مرغداران
سعادت علی نیا، مدیر پشتیبانی امور دام استان درباره خرید تضمینی از مرغداران می گوید: از ابتدای سال تا کنون پنج هزار و 600 تن خرید گوشت مرغ از مرغداران داشتیم که چهار هزار و 600 تن را به ما تحویل دادند. ما مبلغ 200 میلیارد تا کنون به مرغداران پرداخت کردیم و 30 میلیارد به آن ها بدهی داریم که تا یک ماه آینده پرداخت خواهد شد.
 
نظرات شما
  •  

    رومیانی گفت : ۰۱/۰۶/۲۴

    بنظر بنده دولت باید از مصرف کننده حمایت هدف دار انجام بده تا سرانه مصرف پروتئین بالا بره پول نقد دادن کار پوچ و بی هدفی هست اگه بجای آن به مردم گوشت قرمز و مرغ بدن مصرف میره بالا و مرغدارها هم شروع به فعالیت می کنن در حال حاضر اگه مرغ به قیمت مصوب خرید بشه خیلی از مرغدارها جوجه ریزی میکنن منتهی چون تقاضا کم هست و مردم پول نقدی که به عنوان کمک معیشتی بهشون میدن رو صرف خرید چیزهای دیگه میکنن مرغ روی دست مرغدار میمونه در صورتی این یارانه در جهت تامین پروتئین به مردم داده شده
    دولت با اینکار داره زیربنای تولید رو نابود میکنه آدم یاد تاریخ استعمار میفته که اون موقع کاری کردن گندم و غلات دیگه تولید نشه و درنهایت قحطی و بیماری مملکت رو در بر گرفت

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com