روزجهانی شیر و فاصله مصرف ایرانی ها تا متوسط جهانی آن

روزجهانی شیر و فاصله مصرف ایرانی ها تا متوسط جهانی آن
متاسفانه به دلایل مختلف مصرف شیر و لبنیات در کشور بسیار کمتر از متوسط جهانی است و از این رهگذر خسارت زیادی به سلامت خانوار و افراد جامعه وارد می شود.
دکتر نیلی - دبیر علمی دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت- به مناسبت روز جهانی شیر در خصوص عملکرد این دبیر خانه گفت : هدف این دبیرخانه تبیین ارزش غذایی شیر در پیشگیری از بیماریهای متعدد و همچنین اصلاح الگوی تغذیه و افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات می باشد. از زمان تاسیس، این دبیرخانه با برگزاری نشست های تخصصی با حضور اساتید رشته های مختلف دانشگاهی بخصوص اساتید دانشگاه علوم پزشکی، شهردار، امام جمعه، اصحاب رسانه، معلمین آموزش و پرورش و همچنین مکاتبه با مسئولین تلاش نموده است، خسارتهای سوء تغذیه و پائین بودن سرانه مصرف شیر و لبنیات را متذکر شود
وی در ادامه و در خصوص این روز مهم و ارزشمند گفت : روز جهانی شیر فرصتی است تا این موضوع مورد توجه مجدد مسئولین و توده های مردم قرار گیرد. روز جهانی شیر سازمان خوا وبار و کشاورزی (فائو) وابسته به سازمان ملل پیشنهاد شدو از سال 2001 هر سال در یازدهم خرداد ماه جشن گرفته می شود تا در آن به اهمیت شیر به عنوان  یک غذا در سطح جهان تاکید شود.در این روز فرصتی پیش می آید که فعالیت های مرتبط با صنعت شیر مورد توجه مردم قرار گرفته و برآگاهی آنها در مورد شیر به عنوان بخشی از یک جیره متوازن روزانه و اهمیت صنایع لبنیات تأکید شود.
دکتر نیلی با تاکید بر اهمیت مصرف شیر و جایگاه شیر در سبد غذایی اظهار داشت : بزرگترین سوره قرآن به نام بقره (گاو ماده) نام گذاری شده و به فیزیولوژی تولید شیر در قرآن کریم اشاره شده وبشر از زمان اهلی شدن دام ها به مصرف شیر آنها پرداخته است.شیر حاوی سه آنتی اکسیدان قوی مانند ویتامین A، ویتامین D و ویتامین Eمی باشد. نقش این ویتامین ها در ارتقاء عملکرد سیستم ایمنی بخوبی شناخته شده می باشد. همچنین پروتئین های با ارزش، لیپیدهای سالم،کربوهیدرات ها،مواد 
وی اظهار داشت : شیر به دلیل اینکه یک کالای حجیم است، تجارت آن بصورت منطقه ای و در کشورهای نزدیک بهم عمدتا در اتحادیه اروپا صورت می گیرد. ولی بطور عمده،اتحادیه اروپا،آیالت متحده آمریکا،استرالیا و نیوزلند مهمترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان شیر و فرآورده های لبنی در جهان هستند.

دبیر علمی دبیرخانه شیر ایستگاه سلامت  در خصوص ارائه پیشنهاد های خاص برای بهبود مصرف سرانه شیر اعلام داشت : الف. دو درصد از اعتبارات حوزه بهداشت و درمان به اصلاح الگوی تغذیه و افزایش سرانه مصرف شیر و لبنیات اختصاص یابد.صرفه جویی ناشی از این محل برای اعتبارات دولتی و درآمد خانوار بیش از 100 هزار میلیارد تومان در سال برآورد می شود. هر ایرانی به طور متوسط 2.2 دندان پوسیده دارد که هزینه ترمیم آن در سال از کل اعتبارات لازم برای تأمین شیر و لبنیات خانواده در سال بیشتر است. ب.در نشست های عمومی و تخصصی دستگاه های دولتی و سفرهای بین شهری با هواپیما،قطار و اتوبوس به عنوان میان وعده از شیر به جای سایر نوشیدنی ها استفاده شود.ج.برای اقشار کم برخوردار،کارت یارانه شیر و لبنیات صادر و امکان خرید شیر و لبنیات با قیمت کمتر برای آنها فرآهم شود. د.تبلیغات منفی راجع به شیرتولیدی که بعضا بی اساس و باعث تشویش اذهان عمومی است مانند روغن پالم و افلاتوکسین در شیر از طریق رسانها و دستگاه های مسئول متوقف شود و در این خصوص مسئولانه برخورد نمایند .در حقیقت، بی اعتماد کردن مردم به تولیدات داخلی روی دیگر سکه تحریم می باشد و عوامل پنهان و آشکاری در این زمینه فعالیت می کنند ه.اعتبار شیر مدارس به موقع تأمین و به دانش آموزان شیر با کیفیت داده شود. چرا که تأمین شیر مدارس به صورت مناقصه باعث روانه شدن شیرهایی با کیفیت پایین به سوی مدارس شده و آسیب حدی به استقبال دانش آموزان از شیرزده و دانش آموزان تا آخر عمر دارای ذهنیت منفی نسبت به شیر می شوند.

شما می توانید کلیپ پویش روزی یک لیوان شیر را در زیر مشاهده بفرمایید


 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com