در نامه کانون سراسری انجمن پرورش دهندگان مرغ تخمگذار به رئیس جمهور منتخب
راهکارهای پیشنهادی برای نجات صنعت تخمگذار کشور

راهکارهای پیشنهادی برای نجات صنعت تخمگذار کشور
دبیر  کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار کشور طی نامه ای از رئیس جمهوری منتخب ایران درخواست کرد تا با توجه به مشکلات صنعت تخمگذار کشور در انتخاب وزیر جهادکشاورزی و یا معاونین آن از اصناف و تشکل های صنعت نظرخواهی نماید.
همچنین دکتر طلاکش طی نامه ای اقدام به ارائه راهکارهایی جهت نجات صنعت تخمگذار کشور به آقای رئیسی نمود که متن نامه به شرح ذیل میباشد.

بسمه تعالی
جناب آیت اله رئیسی
رئیس جمهورمحترم منتخب
سلام
احتراماً ضمن تبریک مجدد انتخاب آن ارجمند  بعنوان کانون سراسری مرغداران مرغ تخم‌گذار لازم است مواردی جدی و آسیب‌رسان که در آینده نزدیک دولت جنابعالی و بخصوص مردم شریف ایران و تولید کنندگان  محصول بسیار استراتژیک تخم‌مرغ را تهدید می نماید به استحضار رسانیده و درخواست نمایئم نسبت به راهکارهای مورد نظرعنایت ویژه داشته و دستورفوری و مساعد آن بزرگوار را به متولیان ذیربط  که امیدواراست از شایستگان مورد نظر باشند ابلاغ فرمایند.
1-صنعت مرغ تخمگذار با حداکثر 1720 واحد مرغ تخمگذار که قادر به تأمین کامل  تخم مرغ کشور با حداقل سرانه 250عدد در سال برای هر نفر به انضمام حداقل ۲۰۰ هزار تن صادرات خواهد بود به دلیل بی تدبیری و سوءمدیریت ،چالش های حاصل از اختصاص ارز ترجیحی و فساد های حاشیه ای آن در تمام زنجیره از بخش دولتی و بسیاری از عوامل دیگر در شرایطی قرار گرفته به دلیل ضرر های تا ۴ هزار تومان در هر کیلوگرم طی ماه های گذشته ،گرانی جوجه یکروزه تخمگذار،عدم وجود نقدینگی کافی که چندیت برابر گذشته مورد نیاز است ، بی اعتمادی به آینده تصمیمات مدیران، سامانه های متعدد که فقط ابزاری برای ایجاد امضاهای طلایی و چپاول تولید کنندگان به اشکال مختلف شده است ،از تولید بازمانده و یا مرغان  خود را روانه کشتارگاه کرده یا اینکه با حداقل ظرفیت در مرغداری خود فعالیت می کنند
2-سوء مدیریت در صدور  حواله نهاده‌ها در بازارگاه و به دنبال آن مشکلات بسیار جدی تحویل نهاده و حمل و نقل آن به یک ابر چالش تبدیل شده و لازم است برای آن تصمیمی انقلابی با مسئولیت پذیری تشکل‌های صنفی ذیربط آن در صنعت اتخاذ شود
3 –ارز ترجیحی که فقط برای دو قلم از بیش از20 قلم نهاده، دارو و واکسن مصرفی اختصاص می یابد به ابزاری برای سردرگمی، سوء استفاده، سودجویی و امضای طلایی و همچنین چکشی بر سر تولید کنندگان در دست عوامل دولتی و حاکمیتی شده است بدون اینکه سودی از این تخصیص به تولیدکننده یا مصرف‌کننده برسد و نتیجه آن برخوردهای تعزیراتی اشتباه و هزینه زا از جیب بیت المال و نهایتاً سرکوب تولید شده و مطمئنا آثار آن در ماه‌های آتی به خصوص در زمستان بروز خواهد کرد.
نابسامانی امور کارشناسی که بدون اعتماد به تشکل‌های ملی صنفی که صاحبان اصلی این سرمایه هستند این سرمایه هستند وجود دارد ازضعف شدید مدیریتی این بخش از دولت چنان متبلور است که نه تنها 2 وزارتخانه متولی دست به گریبان همدیگر هستند بلکه حتی در یک وزارتخانه اصلی نیز 2 معاون  تصمیم‌گیر با یکدیگر به تفاهم نمی رسند و مقام عالی ذیربط نیزمنفعل با موضوع نتوانسته است این بحث را سرو سامان مناسب برساند که جای بسی تأمل است.



لذا از  محضر آن ارجمند استدعا دارد:
-1 در انتخاب وزیر محترم جهاد کشاورزی یا حداقل معاونین امور تولیدات دامی و معاون بازرگانی این وزارت از تشکل‌های مرتبط  حتما نظرخواهی شود .
2-بنابرنکاتی که قطعا از سایر بخش ها باستحضار رسیده است. حذف ارز ترجیحی از صنعت طیور و پرداخت یارانه مستقیم آن به مصرف کنندگان و تولید کنندگان با روش های مشخصی که تشکل‌های صنفی معین می‌کنند از درخواست‌های اکید می باشد.
3-خروج دولت از بحث قیمت گذاری دستوری که طی 20 سال گذشته به طور مستند به شکست شده و جز هزینه برای مردم و سرکوب آثاری از خود به جا نگذاشته است از مطالبات جدی صنعت در راستای حفظ تولید و توسعه پایدار این صنعت بسیار مهم و استراتژیک است. البته نقش حاکمیت در سیاستگذاری و نظارت مطلوب با همکاری  بخش صنفی همواره مورد تاکید بوده ولی دخالت در امور اجرایی و قیمت‌گذاری بایستی حذف جدی شود.
واگذاری امور اجرایی غیرحاکمیتی به تشکل های ملی فراگیر بالادستی بخصوص در حوزه طیور که  آمادگی کامل برای مدیریت اجرایی موضوع را دارند به طور جدی در دستور کار قرار گرفته و تضامین و تعهدات لازم نیز برای اطمینان  حاکمیت از صحت و دقت در اجرای امور اخذ شود.
سید فرزاد طلاکش
دبیر کل




 
نظرات شما
  •  

    داود پاشاپور گفت : ۰۰/۰۵/۰۶

    مهمترین موضوع واگذاری همه امور تولید به بازیکران بازارمیباشد ونظارت بر تشکل‌ها تا از ایجاد فضای رانت وانحصارجلوگیری شود وانتخابها برای اداره این تشکیلات باید بدون حضور نماینده دولت در هیات مدیره ولی چنانچه تخلفی در صنف انجام گردید بدون اغماض با متخلف بر خورد شودباید قوانین ضد انحصار ودامپینگ بطور کامل آجا شود ممنون

    پاسخ...
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com