دولت باید درباره ترخیص 340هزار تن ذرت آلوده شفاف‌سازی کند

دولت باید درباره ترخیص 340هزار تن ذرت آلوده شفاف‌سازی کند
امیر خجسته  افزود: به شدت پیگیر هستیم تا مشخص شود، این ذرت‌ها براساس چه مستنداتی از گمرک ترخیص و این ارزی که سرمایه دولت است و از کشور خارج شده به کجا رفته است.
وی افزود: در ابتدا تصور بر این بود که در سال 95 حدود 120 هزار تن وارد بندر امام خمینی شده و به علت عدم دریافت مجوز استاندارد گمرک از ترخیص آن جلوگیری کرده است، اما بعدا مشخص شد در ان سال مجموعا 500 هزار تن ذرت برزیلی وارد کشور شده که 340 هزار تن آن ترخیص شده است.
به گفته این نماینده مجلس، سیزده شرکت درقالب دوازده اظهارنامه ٤٩١ هزار تن در سال ۹۵ ذرت وارد کردند که ما مستنداتی داریم این ذرت‌ها از بدو ورود آلوده بوده و فاقد گواهی بهداشتی کشور برزیل و مجوز سازمان استاندارد جهانی اس جی اس می‌باشند. ما در کمیسیون اصل نود پیگیر این موضوع هستیم که چه کسانی این ذرت‌ها را وارد کردند

در همین زمینه،مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام با بیان اینکه واردات ذرت‌های آلوده ربطی به این شرکت و وزارت جهاد ندارد، گفت: بخش خصوصی این واردات را انجام داده است.
حمید ورناصری  در واکنش به مباحث برخی نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه ۱۳ شرکت دولتی با ارز تخصیص‌یافته توسط بانک مرکزی قریب به ۵۰۰ هزار تن ذرت آلوده به سم آفلاتوکسین را وارد کشور کرده‌اند، اظهارداشت: این واردات مربوط به حدود سه سال پیش و حدود ۱۴۰ هزارتن است و توسط بخش خصوصی انجام شده است.

رئیس‌اتحادیه صنعت دامپروری کشور اعلام کرد وزارت صنعت به بهانه ارزان نگه داشتن قیمت نان نرخ سبوس را افزایش داد ‌اما از آن طرف خود نان وارد غذای حیوانات شده به طوری که برآورد می‌شود معادل دو میلیون تن گندم به این صورت وارد غذای حیوانات می‌شود.

اللهیار ولی زاده اظهار داشت: افزایش قیمت رسمی سبوس به 1250 تومان باعث افزایش ورود نان به دامداری‌ها و مرغداری‌ها به ویژه در جوامع روستایی شده است. وی افزود: درحالی که قیمت نان ارزان‌تر از سبوس شده که ارزش غذایی آن پنج برابر سبوس است و روستائیان به سمت استفاده از خرید نان از نانوایی‌ها برای حیوانات خود رفته‌اند. در حالی که محدودیتی برای خرید تعداد نان در کشور وجود ندارد، مشاهده می‌شود هر روستایی روزانه 30 عدد نان خریداری می‌کند و مشخص است این نان برای مصرف خانوار نیست.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com