دستاوردهای ایران در پانزدهمین کنفرانس منطقه ای OIE در خاورمیانه

دستاوردهای ایران در پانزدهمین کنفرانس منطقه ای OIE در خاورمیانه
تجربیات و دستاوردهای تشریح شده ایران در پانزدهمین کنفرانس منطقه ای سازمان جهانی بهداشت دام oie برای خاورمیانه در ابوظبی، موردتحسین شرکت کنندگان قرار گرفت.
علیرضا رفیعی‌پور رئیس این سازمان در حاشیه برگزاری پانزدهمین کنفرانس منطقه ای خاورمیانه در ابوظبی که برای نخستین‌بار در آن شرکت کرد،گفت: این کنفرانس به‌دلیل حضور کشورهای همسایه و مسلمان و در راستای تأکید مقام معظم رهبری و ریاست جمهور برای همکاری بدون محدودیت با کشورهای منطقه بویژه همسایگان در پاسخ به بد عهدی‌های کشورهای اروپایی و دشمنی دائمی سیاستمداران دولت آمریکا حائز اهمیت بوده و پیمان‌های منطقه ای با کشورهای مذکور می‌تواند در شرایط جنگ اقتصادی دشمنان، بهترین انتخاب برای پیشبرد و توسعه اقتصاد دامی کشور باشد.
وی با بیان اینکه در افتتاحیه این کنفرانس پس از خیر مقدم رئیس دامپزشکی کشور امارات متحده عربی بعنوان میزبان کنفرانس و همچنین رئیس دامپزشکی کشور لبنان بعنوان رئیس منطقه خاورمیانه، دکتر مارک شیپ رئیسoie  و خانم دکتر مونیکا الوا مدیرکل این سازمان جهانی در خصوص اهمیت همکاریهای منطقه ای در تدوین کدهای سازمان جهانی بهداشت دام برای کنترل بیماریهای دامی و مشترک بین انسان و دام و تضمین سلامت مواد غذایی با همکاریهای دامپزشکی‌های دولتی و بخش های خصوصی و تشکلها سخنرانی کردند. افزود: سطح کمی و کیفی برنامه‌های کنترلی بیماری‌های دامی و همچنین بیماری‌های مشترک بین انسان و دام در کشورهای منطقه می‌تواند تاثیر محسوس مثبت یا منفی در بروز و شیوع بیماریهای نوپدید و بازپدید بر ایران داشته باشد.

سازه های فولادی مهر جاوید

رفیعی‌پور با بیان اینکه مسئولین ارشد سازمان جهانی بهداشت دام بر فعال شدن رابطین ملی و افزایش همکاری‌های بین منطقه ای سازمان جهانی بهداشت دام تاکید کردند و درخصوص بیماری های آنفلوانزای طیور، ppr، تب برفکی و مشمشه گزارشی از وضعیت کشورها ارائه شد، تصریح کرد: یکی از نکات قابل توجه در اظهارات مدیران ارشد سازمان جهانی بهداشت دام، اشاره به گزارش OIE از شفافیت ایران در ارائه گزارش بیماریها و اقدامات مناسب کشورمان در کنترل بیماری ها بود.
رفیعی پور با بیان اینکه پس از سخنرانی رئیس و مدیرکل سازمان جهانی بهداشت دام، وی نیز به عنوان رئیس سازمان دامپزشکی جمهوری اسلامی ایران، دلایل موفقیت کشورمان در کنترل دو بیماری مهم آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و تب برفکی را برای حاضران بیان کرد، افزود: در خصوص آنفلوانزا فوق حاد پرندگان اعلام کردم بایستی برنامه ملی، منطقه ای و بین المللی با در نظرگرفتن ساختار صنعت پرورش طیور و شرایط اقلیمی و اکوسیستم کشورها در ۵ محور شامل طراحی و عملیاتی کردن رصد و پایش، تشخیص معیارهای کنترلی، آموزش و ترویج، ارزیابی و عملکرد M&E طراحی و اجرا شود.
این در حالی است که درخصوص تب برفکی علاوه بر ۵ محور فوق، استفاده از سیستم های خاص ارزیابی و کارایی واکسن از جمله نکاتی است که توصیه گردید تا مدنظر مدیران دامپزشکی کشورهای خاورمیانه قرار گیرد.
رئیس سازمان دامپزشکی کشورمان در خصوص برنامه‌های جنبی انجام شده در حاشیه این کنفرانس منطقه‌ای گفت: امروز سه شنبه نیز در دیدار با رئیس دامپزشکی عمان هر ۲ کشور به گسترش همکاری‌های بهداشتی دامپزشکی ابراز تمایل جدی کردند و مقرر شد با امضاء پروتکل بهداشتی و تبادل امکانات دو کشور در حوزه‌های مختلف بهداشتی، تشخیصی و امکان‌سنجی، صادرات خدمات و محصولات دامی، نسبت به افزایش سطح همکاری ها اقدام گردد.

به گفته این مقام مسئول کشورمان، با توجه به تقاضای کشور عمان برای انتقال دام کشتاری به ایران، مقرر شد با توجه به مزیت مرز دریایی ایران و عمان، امکانات و زیرساخت‌های بسیار خوب قرنطینه‌ای، کشتارگاهی، بسته‌بندی و سردخانه‌های موجود در مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان، این درخواست از طریق مجاری قانونی و تشکل‌های تجاری مرتبط و پس از موافقت سازمان دامپزشکی ایران در قبال صادرات محصولات دامی و فرآورده‌های دارویی از ایران انجام شود.
لازم به ذکر است این کنفرانس شامل یک سلسله کارگاه آموزشی و اطلاع رسانی در مورد نقش OIE در پشتیبانی از اهداف توسعه پایدار سازمان ملل، وضعیت سلامت و رفاه حیوانات در کشورهای عضو OIE و همچنین موفق ترین تجربیات آنها در این زمینه است. همچنین متخصصان شرکت‌کننده در این کنفرانس قوانین مربوطه را در چارچوب کنوانسیون تجارت بین المللی گونه‌های در معرض خطر جانوران وحشی و اهلی بررسی می کنند.
 
 
نظر خود را ثبت نمایید
  • موارد زیر جهت نمایش تایید نخواهد شد:
  • ۱- در متن شماره همراه و آدرس الکترونیکی درج شود
  • ۲ - در متن از جملات و الفاظ غیر عرف استفاده شود
  • ۳ - متن انگلیسی یا پینگلیش تایپ شود
Copyright © 2006 - 2024 ITPNews.com